Växelmiss

AcidwizZ

"Det är fult att inte ha hoj"
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Suzuki RF600R
Växelmiss

Har precis köpt hoj och har inte riktigt blivit varm i kläderna ännu. Så när jag drar ur min RF rejält på ettan och ska lägga i tvåan så får man i friläget istället, detta resulterar i årets pinsammaste motorvarvning (speciellt vid rödljus).

Vad ska man göra då? stanna hojjen för att få ner varvtalet eller vålda i tvåan fast lådan protesterar (Borde kanske vara det förstnämda....)

Om man nu väljer att lägga i tvåan i alla fall, kan det leda till skador?

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ta bara extra tid på dig att lägga i tvåan.

Testa att hålla ett visst tryck Mot tvåan och sedan drar du in kopplingen samtidigt som du pressar för att växla.

AcidwizZ

Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Suzuki RF600R
Tackar för tipsen
(Snacka om snabba svar)

Ska nog kolla det där med spakvinkeln. Har faktiskt inte gjort några "personliga inställningar" på den ännu.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har den gärna inställt så att jag ligger på spaken lite, svårare att missa växlar då :) Sen behöver man aldrig vålda så länge man har kopplingen kvar! Kan vara farligt att slå in tvåan med högt varvtal, kan gå oväntat fort runt ;)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
UrbanTiger skrev:
Gaaah, fullgasväxling på en RF600:a ska väl gå fint :yoparty
Jag har prövat det där på 4ans växel med en KX125 (av misstag dårå), då hade jag iofs hjulet uppe redan, men det slutade en bit ut i skogen ^^

Det är ju klart att gör man det utan att hålla gas så gåre vägen, men blir man stressad så äre lätt hänt att man glömmer slå av gasen ;D

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
När du ska peta i 2:an efter att ha misslyckats första gången, alltså när du kommer i fart med friläget i, så varva till ordentligt så blir det lättare att få 2:an att glida i.
Det låter inte fullt så jävligt om lådan då heller!

AcidwizZ

Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Suzuki RF600R
Ska prova, eller så får jag lära mig att växla helt enkelt. :)

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Är det så att hojjen är sproilans? Eller att det är en nyare växelkorg i den?
Isåfall är det mycket mycket vanligt att växlarna är lite svåare att få, tills kuggen börjar forma sig lite!

I annat fall är det bara "tänka" lite på det nästa gång..och gången efter det..osv! tillslut sitter det i utan att du tänker det, och du kan växla perfekt! :tummenupp

Men om det är så att du missar 2an så är det bara att dra in kopplingen igen och växla upp så hårt det går! oavsett ljudet! Man kan ju inte växla ner till 1an och börja om, så fort man missar en växel menar jag! :)

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Eller gör som en annan,vänd på skiten,så du har 2-6 neråt,grymt svårt att missa en växel,gäller bara att komma ihåg det i början på säsongen,jag lyckas alltid med ett eller två bejublade framträdanden när man vräker iväg i tvåan för fullt och sedan lägger i trean(ettan)...pussat min windscreen mer än en gång...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Att frilägen hoppar i på det sättet är inget bra tecken. För mig har det i princip bara hänt på äldre hojar med minst 7k mil på mätaren.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
thundrace skrev:
...lyckas alltid med ett eller två bejublade framträdanden när man vräker iväg i tvåan för fullt och sedan lägger i trean(ettan)...pussat min windscreen mer än en gång...

Haha, snacka om snopet!

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
berggren_martin skrev:
Att frilägen hoppar i på det sättet är inget bra tecken. För mig har det i princip bara hänt på äldre hojar med minst 7k mil på mätaren.

Inte bra att man inte lyckas peta i 2:an från 1:an :confused:
Förutom att man själv känner sig värdelös så är det nog inget större problem.
Har själv lyckats alldeles för många gånger, främst vid streetrace, och det 'är knappast hojarnas fel.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
M:et skrev:
Inte bra att man inte lyckas peta i 2:an från 1:an :confused:
Förutom att man själv känner sig värdelös så är det nog inget större problem.
Har själv lyckats alldeles för många gånger, främst vid streetrace, och det 'är knappast hojarnas fel.

Hähä, knappast. :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Min gamla zx750 kunde va besvärlig med sånt här. Dels hoppade friläge i mellan 4:an och 5:an och dels mellan 1:an och 2:an. Där fick man va bestämd vid växling på höga varv. Inget ovanligt alls för lådor som har många mil på nacken.

Men just mellan 1:an och 2:an behöver naturligtvis inte va lådans fel, det kan vara att man är ovan och inte lärt sig hojen än.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0