Växeln hoppar ur vid gaspådrag (GSXR)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
andersbrink skrev:
2383490Angående axeln som påverkar kulissrullen, den är fixerad/svetsad och kan inte ändras annat än genom materialpålägg mha svetsning med "släpskopinne", dvs hårdsvets. Men det ska till mycket för att inte växelaxeln ska räcka till. Däremot kan kulissrullen bli väldigt sliten.

Tack! Då vet vi äntligen hur det är på Martens Gsx 750 R. Jag har inte mekat med just dom motorerna utan relaterade bara till den justerbara standardkonstruktion jag stött på i många andra motorer. Inte undra på att Marten vart förvirrad!

Något fishy är det ju emellertid med hans låda, är nu klor och skiftgafflar i nyskick som han skriver så är det ju verkligt synd om den spottar ur växlar ty då har han snart krökta gafflar och slitna klor igen.

Borde vara shimsning alt sliten spärrmekanism i kulissrullen eller dylikt?

Mvh
Jörgen
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jörgen Karlsson skrev:
2383469 Jag ser bara axialstyrningen samt spärrhjulsmekanismen (förutom kulissrullen). Den detalj jag pratar om är den arm som roterar kulissrullen, den är inte med på din bild. Förstår du?

Okej, men med den förklaringen plus andersbrinks vidare förklaring vet jag ju precis vad det är och trodde att det var från början :)

Däremot kan kulissrullen bli väldigt sliten.

Så då borde det vara det som är felet på min hoj? Känns ju som att det är den rimligaste förklaringen till varför den gör så på fyra av sex växlar, eller?

Sen en helt annan fråga, hur gör folk som bor i lägenhet när de ska fixa sina hojar?! Är ju uppväxt i hus med stor källare med plats för allt å lite till.. Kan man bygga upp en miniverkstad i ett källarförråd kanske? :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
marten_larsson skrev:
2383518 Sen en helt annan fråga, hur gör folk som bor i lägenhet när de ska fixa sina hojar?! Är ju uppväxt i hus med stor källare med plats för allt å lite till.. Kan man bygga upp en miniverkstad i ett källarförråd kanske? :hihi

Jag bor mitt inne i stan och jag gör så att jag är med i ett stort garage tillsammans med 40 andra hojåkare. Där har vi fikarum, dusch, tvättplatta, egna kläd- och verktygsskåp, lackmöjligheter, arbetsbänk, pelarborr etc. Och sist men inte minst, jag har ofta sällskap med andra som mekar! det är banåkare, chopperbyggare, cross och motardfolk. Gillar blandningen. Vi degar 700:-/månad per cykel. Det är den bästa lösningen jag kan föreslå dig.

Mvh
J
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jörgen Karlsson skrev:
2383511

Något fishy är det ju emellertid med hans låda, är nu klor och skiftgafflar i nyskick som han skriver så är det ju verkligt synd om den spottar ur växlar ty då har han snart krökta gafflar och slitna klor igen.

Borde vara shimsning alt sliten spärrmekanism i kulissrullen eller dylikt?

Mvh
Jörgen

Mårten heter jag.. :7peta :)

Jo, det var ju det som hände förra gången och jag känner mig ju mindre sugen på att lägga ut 4000 till på samma grejer. Känns som att man borde byta hela kulissrullen +mekanismen eller nått sånt... Då också passa på att shimsa om utgående axel som andersbrink säger och kanske t.o.m. va så generös att man slänger in en undercuttning också, i förebyggande syfte.

Om jag nu skulle fortsätta köra med grejerna som de är, max 100 mil, kommer det slita mkt på delarna även om den inte hoppar i och ur växlarna (undviks genom att va snällare på gasen)? Vet inte riktigt om jag vill att hojen står kvar i Skåne när man själv flyttar till gbg, tror inte farsan vill det heller :rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
marten_larsson skrev:
2383541 Mårten heter jag.. :7peta :)

Jo, det var ju det som hände förra gången och jag känner mig ju mindre sugen på att lägga ut 4000 till på samma grejer. Känns som att man borde byta hela kulissrullen +mekanismen eller nått sånt... Då också passa på att shimsa om utgående axel som andersbrink säger och kanske t.o.m. va så generös att man slänger in en undercuttning också, i förebyggande syfte.

Om jag nu skulle fortsätta köra med grejerna som de är, max 100 mil, kommer det slita mkt på delarna även om den inte hoppar i och ur växlarna (undviks genom att va snällare på gasen)? Vet inte riktigt om jag vill att hojen står kvar i Skåne när man själv flyttar till gbg, tror inte farsan vill det heller :rolleyes:

Undercuttning är en mycket klok investering, det är tex original på alla växlar på min HD. Med en undercuttning så blir lådan mycket förnöjsammare vad avser shimsning med mera samt tål större moment, gafflarna behöver inte hålla drevparen i ingrepp, det sköter klorna själva så fort de överför moment.
Jag vill inte ge dig råd hur mycket att köra, men det är så att var gång växeln hoppar ur så slits skiftgafflar och klorna rundas av.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Hans-Eric S

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX10 RR -06
växelåda

Halloj ja fick snarlikt fel på min Kawa -06 på treans växel att den hoppade ur när man vred fullt å de var treans drev å lyftarn som var paj. så det låter som växelådsras...


marten_larsson skrev:
2137986 Har en GSX-R 750 -91 som i slutet på förra säsongen började bete sig lite otrevligt. När man gasade på första växeln så började den "hicka" som om växeln hoppar i och ur väldigt snabbt. Jag fortsatte köra med den tills säsongen tog slut och då hade den börjat hinna göra det här på både andra tredje och ibland även fjärde växeln (krävs mer gaspådrag för högre växlarna). Min brorsa sa att det förmodligen är "skedarana" som styr vilken växel som ligger i som blivit sneda och att dreven kanske var slitna där de greppar i. Låter det hela rimligt? Vet att det finns en del gsx-r-rävar här så tänkte man kunde bolla frågan till er också. :7peta

En annan lite enklare fråga, skruven som håller fast kopplingnavet, är den vänster- eller högergängad? Har inte lust att ha sönder den igen bara för att jag skruvar på fel håll, kommer inte ihåg från föra gången :huvet
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Trött på det här!

Nu har jag bytt ytterligare delar i växellådan men problemet kvarstår (om än i betydligt mildare former, hittills...)!!! :huvet Börjar snegla mot att köpa en begagnad motor och då har jag ju bra delar redan om den växellådan är konstig (förhoppningsvis inte på samma sätt som denna då). Dock tar det emot för en fattig student att punga ut 10kkr på en ny motor. :näsblod

Grejer som är bytta hittills är alltså; 1-4ans växlar (de som "hakas" fast), gafflar till 1-4an, kulissrulle(?) dvs för mig växelväljaren, fjädern och rullsaken som "låser" i rätt växel samt plattan som rullsaken ligger på. Bilder för förklaring finns nedan...

Jag har alltså bytt alla delar som folk har föreslagit skulle kunna vara kassa och det har hjälpt en stund. Det senaste gjorde att det inte var alls lika tydligt som tidigare, jag har kört 100mil utan att märka något första gången! Kan det vara böjda axlar som felar mig? Eller ett utarmat motorblock? :confused: Anledningen till att jag tror på sånna grejer är kullagerhaveriet jag hade min första säsong som jag nu tror kan ha gett upphov till detta...

Dvs delar: drev:19, 23, 27, 32, 35, 36 +39 och 40 (lager)vid tidigare tillfälle
Bildlänk 1
Och gafflar: 1, 2, 3 kulissrulle: 5 fjäder+rullsak+platta 18, 19, 23. Har dessutom 15 och 16 (de två lagerna) men det verkade vara bökigt att byta dessa.
Bildlänk 2
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top