Växelpedal stum, vissa växlar går inte i

trashhead

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Hoj
Triumph Speed tripple 2001
Hej

Min första post här, önskade den kunde vara mer positiv men vi får hoppas det inte är ett jätteallvarligt problem. Har denna sommar köpt min första hoj, det blev en triumph triple speed 1991. Väldigt snygg och går väldigt fint...oftast iallafall.

Ett problem som började dyka upp strax efter jag köpt den var att ibland blir växelpedalen helt stum. Den sitter helt fast. Kan inte röra den alls. Jag provar gasa upp, släppa gas, växla igen, inget. Jag provar trycka in kopplingen några gånger men inget. Efter ett tag så går den dock i (som mest kanske 8 sekunder utan att få i växeln).

Problemet känns lite slumpmässigt. Ibland kan jag köra ganska långt utan att det händer nå men ibland tycker jag det händer stup i kvarten.

En sak som jag märkt hjälper i 60% av fallen är att trycka växelpedalen snett uppåt-innåt (nummer 3 på bilden). Men inte ens det hjälper alltid.

Ju hårdare jag kör ju mer frekvent händer det. Men ibland kan jag köra riktigt hårt utan att det händer medans jag kan köra lungt och det händer.

Har inte hunnit köra så många gånger än så jag kan ge en exakt beskrivning om när det händer men skulle nog vilja säga att det händer oftare när den är varm än när den är kall, fast samma sak här, det kan hända när den är kall också.

Växlar är också olika men oftast är det 3an 4an och 6an. Allra oftast är det nog 3an dock.

Jag läste denna post på forumet och blev glad i hågen. Men sen kom jag hem och tittade på min cykel och kunde inte alls klura ut vad jag ska skruva upp och kolla på.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=126201

Jag vet att cykeln var med om en olycka några ägare före mig, men försäkringsbolaget ska ha gått in och betalat att fixa den. Det finns lite skador just vid växelpedalen, nummer 1 på bilden. Men jag vet inte om det är från användning eller olycka.

Hade blivit ypperligt tacksam om någon hade något råd. Har planerat in en motorcykel roadtrip till Norge i sommar men känns ju lite tråkigt om man skulle bli stående.

Tack på förhand

DSC_2756_small.jpg

DSC_2758_small.jpg

Last edited:

trashhead

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Hoj
Är inte så hajj på skruva så nej, har inte kollat.
Men när växlarna går i så går dem i utan problem. Det är aldrig nå hack eller drev-hack-ljud. Vad kan man kolla ? Spännde kopplings-vajern lite men blev ingen skillnad.

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Är inte så hajj på skruva så nej, har inte kollat.
Men när växlarna går i så går dem i utan problem. Det är aldrig nå hack eller drev-hack-ljud. Vad kan man kolla ? Spännde kopplings-vajern lite men blev ingen skillnad.

ok.. hade du haft hydraulisk koppling så hade du säkert fått luft i systemet eller så. men kan mycket möjligt vara växelreglaget som är skevt så att växlarna bara kommer i i ett specielt läge. är inte så hajj på hur man fixar det tyvärr

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
För mig låter det som något knas i rick-racken.
Vore ju bra om någon erfaren Triple-pulare kunde titta in och ge ett utlåtande till dig!

trashhead

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Hoj
Ska försöka öppna och kolla idag. En fråga dock, vad är rick racken ?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Mekanismen som flyttar väljartrumman som i sin tur styr växelförarna vilka flyttar drev/klokopplingar.
Innan rick-rack fanns på mc, låg växlarna "på rad" i stället för att bytas "en och en".
I sitt enklaste utförande består rick-racken av två fjäderbelastade hakar som tar tag i väljartrumman.

IMHO bör man inte rota med de där sakerna om man inte är ganska rutinerad. Det kan löna sig att låta verkstan fixa alternativt hitta någon van mek här på SH.

Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
För det första så tror jag inte att din hoj är en 1991. Förmodligen är det 1998-2001.

Angående spaken så kan det vara att växelgafflarna är böjda/slitna inne i växellådan och det kan du inte fixa själv. Hur käns det annars, går växlarna in lätt utan skrapljud eller är den svårväxlad.

Last edited:

trashhead

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Hoj
Helt rätt, var nog lite trött när jag skrev, den är från 2001.
Det är aldrig skrapljud eller missljud när jag växlar och när växlarna går i så går dem i utan problem.

freddexwing: Har inte hunnit kolla bakom höger kåpa än men var på en tur igår och dem gånger växlarna fastnade så funkade det alltid att trycka lite snett uppåt-innåt.

T509: Är dessa växelgafflar dyra att byta. Är det mycket jobb ?
Vad tror du en verkstad skulle ta för att fixa det ?

trashhead

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Hoj
Har lämnat in den på verkstad nu så får dem kolla på den.
Återkommer med vad felet var...om dem hittar det.
Tack för hjälpen.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Annars så ser man om man river oljetråget...men jag hittade visst ditt problem lite sent...

trashhead

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Hoj
hahaha ja ni.
Tror nog inte det fanns en lättare lösning på detta problem.
Smått pinsam men jag måste väl dela med mig av den.
Det var mina skor...

Verkstaden hittade inget på den men dem spännde kopplingen och smörjde. Så jag tog den på en testrunda med gympaskorna. Funkade finfint. Har misstänkt att mina mc-skor, som är ett par crossstövlar atm, har varit medhjälpare i dramat, att dem fått foten i en viss vinkel osv osv. Så fort jag satte på mig stövlarna så inträffade problemet. Så stannade och inspekterade vad fan det var för skillnad mellan skorna. Och skillnaden är att crossskorna är både högre och styvare än vanliga skor. Så efter att ha växlat så tröck mina tår fortfarande upp växeln lite grann, nog mycket så att den inte gick tillbaka till ursprungsläge.

Verkstaden ville inte ens ta betalt för hela timmen. Dem fann det rätt roligt :)

Men jag får tacka så mycket för att ni tog er tid.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...