Växelproblem på zx6r -00

kawwa__zx6r

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
-06 KTM 625 SMC
Jag har en kawa zx6r -00 som har problem med växellådan. När man växlar upp så funkar det perfekt att växla men när man ska växla ner det är det börjar klydda. typ när man ska växla ner från 4 till 3an eller 3an till 2an är det oftast, det som händer är att det inte går att växla ner när man trycker ner pedalen så är där ingen växel!?!? men men trycker man ner pedalen samtidigt som man dumpar kopplingen och gasar till några gånger så går det att få ner en växel. Och sen när man ska växla upp från 1an till 6an så funkar det perfekt??

Felet kom efter att jag hade bytat olja och filter oljan som jag köpte hette nog castrol TXT har jag för mig köpte den hos en mc-handlare iallafall.
Så igår provade jag att byta till "biltema MC racing 15w-40" oljan för att testa och jag tyckte att det hjälpte lite. det går iallafall lättare att få i friläge när motorn e kall...och felet när man växlar ner kommer inte lika ofta som innan men det e fortfarande kvar.

Vad kan det vara för fel? kan det vara fel olja? vad kör ni på för olja på era "ninjor"?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har en kawa zx6r -00 som har problem med växellådan. När man växlar upp så funkar det perfekt att växla men när man ska växla ner det är det börjar klydda. typ när man ska växla ner från 4 till 3an eller 3an till 2an är det oftast, det som händer är att det inte går att växla ner när man trycker ner pedalen så är där ingen växel!?!? men men trycker man ner pedalen samtidigt som man dumpar kopplingen och gasar till några gånger så går det att få ner en växel. Och sen när man ska växla upp från 1an till 6an så funkar det perfekt??

Felet kom efter att jag hade bytat olja och filter oljan som jag köpte hette nog castrol TXT har jag för mig köpte den hos en mc-handlare iallafall.
Så igår provade jag att byta till "biltema MC racing 15w-40" oljan för att testa och jag tyckte att det hjälpte lite. det går iallafall lättare att få i friläge när motorn e kall...och felet när man växlar ner kommer inte lika ofta som innan men det e fortfarande kvar.

Vad kan det vara för fel? kan det vara fel olja? vad kör ni på för olja på era "ninjor"?

Det kan förstås vara oljan, men det förutsätter att det är kopplingsrelaterat, vilket det i sin tur bara blir om har en körstil där du växlar ned utan mellangas.
Ty själva växellådsdelen är rätt okänslig för oljekvalité, bara oljan är ren.

Annars kan det vara felaktig dödgång i växelförararmen (kallas ofta "shift pawl"), det är den arm som drar kulissrullen. Har man för liten dödgång uppåt och för stor vid nedväxlig så kan det bli så. På HD går armen att justera, inte på så många japaner, där få man bocka tillbaks eller byta den. Justeringen kan tex ändra sig om man stampat i växlar eller om växelpeten fått en smäll när man lagt hojen.

Hoppas du får fler klokare svar.

Mvh
Jörgen

Last edited:

kawwa__zx6r

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
-06 KTM 625 SMC
hmm....ok hojen har gått ca 3000mil och jag har kört ganska lugnt med den... använt koppling hela tiden och inte stampat i eller ur växlar. ingen bakhjulskörning.

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Hoj
Aha
Gör dig av med oljan o köp nytt fråga verkstaden vilken olja som passar hojen bäst.

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
Hej.
Nu vet jag ju inte hur din pedal käns. men jag har haft samma problem med min förra hoj en zx9r. då var det att växelföraren tjärvade. Detta gjorde att pedalen inte åkte tillbaka till sitt utgångsläg. gick fint att växla upp och en gång ner men sen var det stopp. Jag tog bara isär växelföraren och gjorde rent. På med ny smörja sen funkade det fin fint.

Last edited:

kawwa__zx6r

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
-06 KTM 625 SMC
Hej.
Nu vet jag ju inte hur din pedal käns. men jag har haft samma problem med min förra hoj en zx9r. då var det att växelföraren tjärvade. Detta gjorde att pedalen inte åkte tillbaka till sitt utgångsläg. gick fint att växla upp och en gång ner men sen var det stopp. Jag tog bara isär växelföraren och gjorde rent. På med ny smörja sen funkade det fin fint.

Dom gångerna som det inte går att växla ner så går växlingspedalen lätt att trycka ner, inget motstånd alls där växeln igentligen ska vara.

Vad kör ni med för motorolja i era "ninjor" zx6r? kanske ska prova Castrol GPS och se om det hjälper?

kawwa__zx6r

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
-06 KTM 625 SMC
upp. Ingen som har några förslag vad det skulle kunna vara? motorn e ur och håller på att dela den.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring