hannuse
När resan är målet
Jag använde den regulatorn som du pratar om.Hade inte bla Yamaha DT50 och FS1 en sån konstruktion med bara en diod och batteri? Kollade lite schema då jag endurifierade pojkens PY80. Hur funkar det med en diod och en stor konding? Om det funkar slipper man ju torrkokning? I vilket fall som helst skulle jag velat in med en L7812 för att hålla koll på spänningen ut till en GPS. Vad händer med ett gelbatteri i en sån där koppling?
Det känns väl ändå klokast att gå på Honda MT5 regulatorn men frågan är väl hur avancerad den regulatorn är och om den är nåt annat än en diod på DC sidan?
Jag kör grabbens PY80 med en sån regulator men utan batteri och det funkar men troligtvis är ju statorn till PW80 köpt på amazon klenare än en XR400, dock verkar den reglera AC utan att man har batteriet så lite mer än en diod verkar det vara. Jag kommer dock inte ihåg vilken spänning den ger ut från statorn utan regulatorn men den orkar att få en vanlig H4 att lysa vid lite gas utan regulatorn så hyfsad effekt är det väl i alla fall då .
Då fick jag reglerad växelspänning till lyset, och även en reglerad och likriktad spänning till batteriet.
Funkade kalasfint även till GPS:en.
Och den beter sig riktigt bra trots lite skabbig inspänning
Och chassiet är ju ofta även jord, som det var för mig, och då får man halvvågslikriktning, men det duger gott.