Växla fungerar utan koppling

x-b

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Suzuki gsx600f katana
Tjenix!

Har märkt att jag kan växla både neråt och uppåt utan att trycka in kopplingen....
är lite orolig för att jag kommer få problem med hojjen..

Är det något fel med koppling? växellåda? vad gör man i så fall för att åtgärda problemet?

BörjeBjärv

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Honda CB400, gamling...
Nu är väl inte bilars och MC's växellådor samma riktigt, men det går utmärkt att lära sig att växla utan att koppla i en bil - så varför inte på MC?

Kan du växla utan koppling även vid hård belastning? På bilen min var man tvungen att veta varvtalen på varje växel vid den givna hastigheten och själv "matcha" motorns och drivaxelns varvtal, vilket gjorde den här typen av växling omöjlig när man ville köra fort.

Det är väl bara att trycka in kopplingen i fortsättningen? :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Inom racingen så använder vi aldrig kopplingen när vi växlar upp, vi knycker bara till med gasen lite, ett kort avslag, bråkdelar av en sekund, så släpper belastningen på dreven och nästa växel glider i. Det finns elektronik som bryter tändningen x millisekunder också, så kallade quickshifters.

Ner bör man dock som sagt alltid använda kopplingen.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Växla utan koppling är inga problem om varvtalet är rätt och momentet är noll.

Den principen används på många automatiserade manuella växellådor på t.ex. lastbilar. Kopplingen behålls stängd under hela växlingen.

Dock slits sync. ringar och doggar och momenten är skiljt från noll. Dessutom kan man få till snabbare växlingar pga att man inte måste ha noll i varvtalsskillnad när man för in nästa växel.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Dock slits sync. ringar och doggar och momenten är skiljt från noll. Dessutom kan man få till snabbare växlingar pga att man inte måste ha noll i varvtalsskillnad när man för in nästa växel.

Sync ringar? i en hojlåda?, och dog gears slits om man "fjantväxlar" med koppling, långsamt och försiktigt så de kan gnaga mot varann, gärna inte kugga i helt heller när man gasar vidare sen.

Sparka i nästa växel och gasa så håller det längre :tummenupp

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Haha nej okay det är sällan syncringar i mc lådor såklart. Kul tråd ;) Orolig för att man kan använda den fel ;)

Ut o gasa och sluta oroa sig!!

x-b

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Suzuki gsx600f katana
allright... tackar för svaren! lite klokare är man :gnissla

annan fråga när man ändå har er på "tråden" =)

Ibland går det bra och växla när man har kopplingen fullt intryckt men ibland måste jag släppa lite på kopplingen för att växeln ska i.... är det någon slitage som har skett eller är det vanligt på MC?

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Ibland går det bra och växla när man har kopplingen fullt intryckt men ibland måste jag släppa lite på kopplingen för att växeln ska i.... är det någon slitage som har skett eller är det vanligt på MC?

Det är väl endast när du står still på växel 1,2 o friläge och motorn är kall? så är det och har varit på alla hojar jag provat. Den tekniska förklaringen får någon annan stå för :)

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om man har stannat och inte hunnit växla ned under tiden utan står still med 6an i så går det sällan att växla sig igenom alla växlarna ned till ettan eller fri utan att släppa ut lite på kopplingen på några ställen, man känner då hur det kluckar till lite.
Detta är helt i sin ordning.

x-b

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Suzuki gsx600f katana
Snabba svar.... då är allt i sin ordning....
då är det bara ut och köra..

tack allesammans!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras