Växla utan att koppla

überkill

Guest
Hej alla

nu kommer ännu en grön fråga ifrån mig. Har märkt att det är lätt att växla utan koppling på min hoj men bara gjort det i testsyfte ett par gånger. Hur hårt sliter det på grejerna om man ständigt växlar upp och ner utan att koppla och finns det något sätt att förmildra tillvägagångssättet? Kan tänka mig att man tjänar lite tid om man ska dra en och annan monsteracceleration men annars ser jag inte vitsen. :yoparty

Har pratat med andra som kör större literhojjar och de menar på att de aldrig kopplar men att det går prima ändå. Hur växlar ni andra därute? :confused:
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Växla upp utan koppling funkar finfint. Växla ner utan koppling ska du akta dig för, sliter hårt på lådan.
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Går bra att växla utan koppling ba man släpper på gasen litet. Men koppla när du växlar ner. Ska inte slita på grejorna något oerhört vad jag vet
 

überkill

Guest
Men släpper du gasen vid varje växling eller fullgasväxlar du som när man kör cross eller en halvvariant på allt det eller hur gör du i praktiken?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Använder nästan aldrig koppling när jag växlar upp. Växllådan mår bra efter sex år. Lägg ett lätt tryck på pedalen och gör ett litet avslag med gashanden så glider växeln i som en varm kniv i smör. Det känns nästan skonsammare än att koppla faktiskt.
 

überkill

Guest
Allright, vore nice om fler kunde bekräfta innan man gör det till en vana...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
überkill skrev:
2131692 Hej alla

nu kommer ännu en grön fråga ifrån mig. Har märkt att det är lätt att växla utan koppling på min hoj men bara gjort det i testsyfte ett par gånger. Hur hårt sliter det på grejerna om man ständigt växlar upp och ner utan att koppla och finns det något sätt att förmildra tillvägagångssättet? Kan tänka mig att man tjänar lite tid om man ska dra en och annan monsteracceleration men annars ser jag inte vitsen. :yoparty

Har pratat med andra som kör större literhojjar och de menar på att de aldrig kopplar men att det går prima ändå. Hur växlar ni andra därute? :confused:

Du kan fullgasväxla (upp) med http://www.powercommander.com/quickshift.shtml
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Vad jag har fåt förklarat för mig är att en hoj av den typen du har i princip är byggd för att inte kopplas vid uppväxling... vet ej om det är sannt? men när du växlar ner ska du absolut koppla om du inte vill skrota lådan i förtid. du behöver inte släppa på gasen vid uppväxling om du inte känner att du vill jag gör inte det.

Sedan beror det lite på vad man tar för tur med är det en lugn söndas åkning så kostar jag på mig att koppla vid alla växlingar men är det lite mer inspirerad körning så struntar jag i det vid upp växling. Är faktiskt så att vill man växla fort så hinner man aldrig få in kopplingen iaf tycker jag.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
fan ja tycker de smäller när man växlar med koppling :3freak

missade 2an idag också :huvet
 

überkill

Guest
Andresen du verkar vettig i din inställning. Men det e ju inte oftaman söndagskör så det där med att accelerera o bara slå av lite o peta på uppåt är att föredra säger du. Och koppla på väg ner mmm. Ska ut och testa imorgon på dan när ni andra säkerligen är på jobbet så ni inte drabbas av mig :)
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Hur noga är det att ligga på "rätt" varv då?
Kan man växla utan koppling när man känner för det mellan 5000-15000 eller måste det vara mellan 13000-14000 ?
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
när du växlar upp finss det inga "Rätt"varv det är bara när du växlar ner det är därför du ska koppla då.
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
bara du inte varvar som fan så gör det väll inget, men som sakt aldrig neråt...

:tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
General E skrev:
2131787 Hur noga är det att ligga på "rätt" varv då?
Kan man växla utan koppling när man känner för det mellan 5000-15000 eller måste det vara mellan 13000-14000 ?
Det funkar på alla varv. Vill du växla effektivt så använder du motorörat för att växla vid rätt varv, alternativt fuskar genom att titta på varvräknaren...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Ursäkta mig, men är det bara jag som är skeptisk ?

Kanske är det min truckermentalitet, men växla utan att koppla ?
Är det verkligen mer skonsamt än att använda kopplingen ?
(Även om det bara är vid uppväxlingar.)

Jag tror inte nån av er ljuger eller så, men vill gärna ha fler inlägg som stöder detta.
Nyttigt även på min gamla Suka då också ?

Vill ju INTE sabba nåt.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
War-psycho skrev:
2131818 Ursäkta mig, men är det bara jag som är skeptisk ?

Kanske är det min truckermentalitet, men växla utan att koppla ?
Är det verkligen mer skonsamt än att använda kopplingen ?

Jag tror inte nån av er ljuger eller så, men vill gärna ha fler inlägg som stöder detta.
Nyttigt även på min gamla Suka då också ?

Vill ju INTE sabba nåt.
Try it, you will like it.
En mc-växellåda är ju av varianten "constant mesh" till skillnad från en billåda. Det är inga problem att växla upp utan koppling om du följer direktiven i tråden.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top