växla vid nerlägg

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
Hur gör ni om en växel tar slut innan kurvan gör det?
Om jag skickar i trean i ett hyffsat nerlägg så kastar bakhjulet gärna lite i sidled.. känns lite obehagligt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
du skulle nog behöva träna på att växla... seriöst. Åk runt och bara växla aktivt upp och ner hela tiden genom växlarna så du får till det där utan att få ryckighet.

blir det ryckigt när du växlar upp eller ner? och du använder väl koppling? det kan ju vara ett mekaniskt problem om det är så att det rycker mycket även fast du gör allt för att det inte ska det.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Använd kopplingen och var lite mjuk när du släpper ut den och möter med gasen. Öva på timing och att inte släppa kopplingen för häftigt.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Upp lr ned?? Vid nerväxling o nerlägg kastar bakhjulet något men det skiter jag i vid detta laget, jag har vant mej, uppväxling märks inget!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eller ligg en växel högre från början och använd vridmomentet..
Brukar gå mjukare och därmed fortare.
Annars är det som skrivits tidigare.
öva, öva och öva igen.
Släpp av mjukt och varligt, peta i nästa och smyg på gasen igen.
När man fått in tekniken förlorar man knappt någon tid på växlingen.
Men bäst är att ha rätt växel från början.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Det blir ganska ryckigt om du har för slapp kedja. Kan vara värt att kolla

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
tack för alla tips, tror jag släpper kopplingen för häftigt och det är därför det kastar.. får ta och prova att vara lite mjukare med den imorn och se om det blir nån skillnad :)

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
kom på att jag har tyckt att det har släppt när jag frikopplat, alltså innan jag ens har petat i nästa växel.. kanske ska gå mjukare in med kopplingen också då.. hmm

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skit i kopplingen!
Vidmoment är kraft, hästkrafter är kraft per tidsenhet.

Förstår din anmärkning och håller egentligen med, men skrev som jag gjorde för att det är ett vedertaget sätt att utrycka sig.
I min värld i alla fall.
Ytterst sällan behöver man full effekt i själva kurvan.
Med högre växel går det mjukare och därför tjänar man in den tusendel man möjligtvis hade tjänat på hårdare acc i utgången.
Denna tusendel hade man antagligen ändå förlorat på växlingen i utgången..

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
kom på att jag har tyckt att det har släppt när jag frikopplat, alltså innan jag ens har petat i nästa växel.. kanske ska gå mjukare in med kopplingen också då.. hmm

Som innan sagt gå in på högre växel.

Higsidern ligger och lurar runt hörnet när du får sådana släpp.

Vad man bör tänka på är att en hoj klarar sig alldeles utmärkt själv,en förare stör nästan mer än den gör nytta i vissa lägen.

Den enl boken korrekta sättet att ta en kurva är att komma in färdigväxlad och bromsad,på rätt växel som räcker igenom kurvan.

Du lägger ned och balanserar hojen genom ett ytterst litet gaspådrag genom hela kurvan,detta för att få lite mer bakåtvikt i kurvan då den mesta stabiliteten kommer ifrån bakhjulet på en hoj .

Att hålla på att växla och jucka med gasen är bara farligt,håll då istället samma växel och ta ett annat spår.

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Man har fan inte tid att möta upp med gasen o släppa kopplingen mjuuukt när man kör fort... När man kör riktigt fort alltså. Det är en feeling man bara "får" helt plötsligt. Börjar man tänka för mycket på hur man växlar när man ska åka fort på bana/kurvig väg, ja då går det snart åt helvete....

Som nån sa, du ska ha växlat klart o bromsat klart innan du är inne i kurvan, sen gasar du dig ut mjukt... Så är saken biff.

K.

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Urvarvad växel i kurva..

"Den enl boken korrekta sättet att ta en kurva är att komma in färdigväxlad och bromsad,på rätt växel som räcker igenom kurvan."

Nästa fråga; va säger boken om att behöva växla 2 ggr i smma kurva då, om jag då som exempel går in på 2an å når varvstopp på både 2an å 3an, ska jag då gå in på 4an direkt?? Jag förstår ditt resonemang och köper det du säger, men att åka 250cc 2takt utan varv för att man ska ligga på "rätt" växel när man går in i kurvan??, kan du ju testa om du inte förstår hur fel de blir..:D då att man kan behöva växla i kurvorna är ett faktum, men att då öva verkar som den bästa medicinen för snabbare och säkrare tider. Å möt mjuuuukt med gasen :yoparty

"Har inte tid!!" :D Va rooligt!! mr m5 bor du på banan eller? :D , låter ju som du kan dehär.. :gnissla ska du köra fort på bana krävs ett flyt, ett bra flyt för att kapa tiderna, så ditt resonemang om att man ska kasta i växlarna å slå på fullgas i kurvorna med nerlägg köper jag inte alls, isf säjer jag bara BAKHJULSSLÄPP!! så att köra mjukt är nyckeln till att köra fort till en början för att senare öka aggresivitetenmen acc å inbromsningar, Så att köra på känsla kan vara svårt för förare som har ringa erfarenhet..

Lycka till

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
"Den enl boken korrekta sättet att ta en kurva är att komma in färdigväxlad och bromsad,på rätt växel som räcker igenom kurvan."

Nästa fråga; va säger boken om att behöva växla 2 ggr i smma kurva då, om jag då som exempel går in på 2an å når varvstopp på både 2an å 3an, ska jag då gå in på 4an direkt?? Jag förstår ditt resonemang och köper det du säger, men att åka 250cc 2takt utan varv för att man ska ligga på "rätt" växel när man går in i kurvan??, kan du ju testa om du inte förstår hur fel de blir..:D då att man kan behöva växla i kurvorna är ett faktum, men att då öva verkar som den bästa medicinen för snabbare och säkrare tider. Å möt mjuuuukt med gasen :yoparty

"Har inte tid!!" :D Va rooligt!! mr m5 bor du på banan eller? :D , låter ju som du kan dehär.. :gnissla ska du köra fort på bana krävs ett flyt, ett bra flyt för att kapa tiderna, så ditt resonemang om att man ska kasta i växlarna å slå på fullgas i kurvorna med nerlägg köper jag inte alls, isf säjer jag bara BAKHJULSSLÄPP!! så att köra mjukt är nyckeln till att köra fort till en början för att senare öka aggresivitetenmen acc å inbromsningar, Så att köra på känsla kan vara svårt för förare som har ringa erfarenhet..

Lycka till

Inte en aning,kör inte tvåtakt.

Men nu var det inte det som var frågan heller.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Varför skiljer vi inte hårdare på den körteknik som behövs på bana/racing och den som är användbar på landsväg?
Det är trots allt ett jäkla krondike mellan dessa tillämpningar!

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Skaffa en Quickshifterfunkar ut märk att växla med fult nedlägg med knät i asfalten. Brukar både använda den för att short chifta ”finns det något svensk ord? kort växla” eller dra ut den och växla vid rödmarkering funkar utmärk på banan.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
"öva verkar som den bästa medicinen för snabbare och säkrare tider. Å möt mjuuuukt med gasen"

WORD
Gäller!
Alltid!
Är inget proffs,not even close,men mjuk koppling och gas tills man känner hojen är det som gäller!
Sen,när man börjar känna sig hemma på maskinen,då är det dags att testa gränserna.
Säger inte att det nödvändigtsvis måste vara bana men det är betydligt bättre då antalet möten reduceras med ungefär 100% och möten vid gränstestning brukar resultera i svarta rubriker om dödsmaskiner osv.

Själv har jag en väg som har bra asfalt och som man kan testa på utan att riskera andras liv om man bara har lite uppsikt då det är fri sikt och det svänger bra,där har jag lekt med RDn tills pinnarna tagit i men med 6an så är det lite motigare då det går en aning fortare då chassit är så mycket bättre.
Men att acca ut genom långa sugande kurvor och växla vid effekttopp klarar jag iaf nu.
Har dock inte kommit så långt att jag börjat öka hastigheten då jag inte känner mig helt trygg än men jag ger det lite tid så kommer det väl,rekommenderar detsamma till dig,hitta en bra plats att öva på och ge det tid.
Att bli en bra förare tar tid och endast ett fåtal blir riktigt bra,jag kommer aldrig bli en av dom då jag är för feg(eller har för mycket att leva för)men hoppas på att kunna ta mig fram på väg utan att bli avrättad av egen dumdryghet och att ev. i framtiden ta mig runt en bana utan att bli utskrattad.
Men,som BERRA_83 skrev,mjukt med gasen och kopplingen för att sen öka allteftersom det går bättre och känns säkrare.
Har funkat för mig innan och hoppas det ska hjälpa mig även i framtiden.

Väl mött

Henrik

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag kände liknande för några år sedan på en annan hoj jag hade, att vid uppväxling ur kurva, eller ojämnheter i kurvan med hyggligt gaspådrag så kunde jag få små men klart påtagliga släpp på bakhjulet.
Då jag tidigare inte haft sådana här problem och inte pillat på inställningen undrade man ju varför de plötsligt uppstått.
De visade sig att på min hoj, en gsxr 1100 då, var svinglagret glappt, och då detta var bytt var allt som vanligt igen.
Så detta kan vara en anledning till att det bär sig åt som det gör för dig.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka