Växlar! problem

a-lex2er

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2011
Hoj
Yamaha R6-01
Hej!
Jag är rätt ny här och har aldrig skrivit i detta forum innan och hoppas på bästa möjliga bemötande! :)

Bytte bakdäck på min Yamaha r6 -01 igår, plockade bort det mesta baktill,däck+fälg, axel och hängde av kedjan, ja som man brukar göra ;) Jag var även tvungen att ta bort fotpinnen + "växelpinne" för att få bort en skruv till kedjeskyddet. När jag hade krängt på mitt nya däck så var de dax för montering igen efter det så kom suget av en åktur. Fast de var ett "fel", när jag åkt ca 2 mil och kom in i ett samhälle växlade jag ner och när jag sedan skulle ut ur samhället drog jag på och växlade upp. När jag sedan släppte ut kopplingshandtaget och gasade på var det ingen växel i :( det bara varvade upp, Neutral lampan på displayen lyste inte heller. Var tvungen att stanna för att pilla i växel, annars "smällde" det till i motorn om jag försökte lägga i växel i farten. Detta hände mig flera gånger efter också.
Någon som vet vad detta kan bero på?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Gafflarna är slut i lådan :)

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Antingen är det som Xibalba skriver, att växelväljargafflarna är utslitna. Oftast märker man det på 2:ans växel under lite hårdare acceleration då växeln antingen hoppar ur eller inte går i.

Men innan vi målar f-n på väggen så kan det helt enkelt vara så att du missade växlingen och hamnade i ett mellanläge. Växellådorna på Yamaha-hojar är kända för att vara "klonkiga".

Jag tycker du tar en tur till och drar på ordentligt och växlar igenom lådan under lite hårdare acceleration / belastning samt även under retardation / motorbroms med nedväxling för att se om det inträffar igen.

Om inte, då hade du tur och fick troligtvis i mellanläge. Om den hoppar ur / ej hoppar i. Ja då är det troligtvis gafflarna som behöver lite översyn.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kan vara som xibalba säger men det är inte tvunget.

Frågan är om du fått tillbaka länkaget som det satt innan? Blir vinklarna för snäva får den svårt att "hitta" växlarna. Jag tror inte att en missad växel rasar lådan annat än i extremfall. Kört mina hojar många tusen mil och nog har det rasslat till vid en slarvig växling. Man blir nojig men märker efter ett tag att lådan är precis som den brukar.

Plockar du av växelförare och länkage, märk upp med en rits i vilka läge det satt. Ta det nu lungt och leta upp hur den får maximal rörlighet genom alla växlar. Sen kan du börja oroa dig.

Grimsås, där finns ju überproffs på sånt här!!

a-lex2er

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2011
Hoj
Yamaha R6-01
Tack för hjälpen! får plocka ner växelföraren och kolla lite, känns inte som om de vore gafflarna eftersom jag har kört ca 300 mil utan minsta bekymmer, men så kom de nu när jag plockade lite i den.

Blueridge- vart finns Proffsen här? ;-)
Tack för er hjälp!

/ Alexander

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...