Våga köpa tidigare importerad hoj?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag har då handlat en hel del import bil och hoj och i tyskland är det lagligt att skruva mätare vad jag hört så kommer det därifrån så räknar jag med att milen troligen inte stämmer om det verkar va nått skumt.

Men fan skit i milen, hojen kan ju gått många mer mil än en annan hoj ändå va så mycket fräschare genomgående om dom milen har skötts rätt än den hojen med mindre mil som skötts dåligt.

Lika med många ägare, många ser de som skrämmande lika så jag förut men har ändrat uppfattning sista åren.
Vet att har man många ägare så har varje ägare troligen åtgärdat alla små skitfel då dom vill ha grejerna i trim.
En och samma trötta ägare kanske inte orkat bry sig och bara hafsigt donat till nå nödlösningar till försäljningen.

Men begagnat är rena lotteriet, men va inte mer rädd för import än du är för nån svensksåld.

Är ju samma maskiner bara från olika länder och alla som inte är svenskar är ju inte kassa på att vårda sina ägodelar för det.
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Jag har då handlat en hel del import bil och hoj och i tyskland är det lagligt att skruva mätare vad jag hört så kommer det därifrån så räknar jag med att milen troligen inte stämmer om det verkar va nått skumt.

Men fan skit i milen, hojen kan ju gått många mer mil än en annan hoj ändå va så mycket fräschare genomgående om dom milen har skötts rätt än den hojen med mindre mil som skötts dåligt.

Lika med många ägare, många ser de som skrämmande lika så jag förut men har ändrat uppfattning sista åren.
Vet att har man många ägare så har varje ägare troligen åtgärdat alla små skitfel då dom vill ha grejerna i trim.
En och samma trötta ägare kanske inte orkat bry sig och bara hafsigt donat till nå nödlösningar till försäljningen.

Men begagnat är rena lotteriet, men va inte mer rädd för import än du är för nån svensksåld.

Är ju samma maskiner bara från olika länder och alla som inte är svenskar är ju inte kassa på att vårda sina ägodelar för det.


"""Är ju samma maskiner bara från olika länder och alla som inte är svenskar är ju inte kassa på att vårda sina ägodelar för det."""

>Sanningens ord, var en som ringde på en mc som jag sålde. Hans kommentar: men det är ju en import och utomlands kör dom ju som idioter och kör sönder sina hojjar!
Jag blev paff, kunde bara kontra med då har du inte sett mina svenska vänner som kör hoj :)
Finns väl dom som tar hand om sina hojjar både här och utomlands. Väldigt få som köper något och sedan kör sönder det för skojs skull kan jag tänka mig.
MITT RÅD: SE ALLTID SKICKET PÅ HOJJEN, det säger mer än tusen ord! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För övrigt är alla Japanska motorcyklar importerade till Sverige om dom är registrerade här.
Va?! Näe :gråta Jag som trodde att både min Gixxer å min retta var svenskbyggda :(






:rolleyes:
Till TS, precis som det har sagts i tråden, kolla igenom hojen och känns den bra så köp, oavsett om den är importerad eller importerad... Utländsk asfalt sliter inte mer på kamaxlarna än vad svensk gör! :fakta
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har då handlat en hel del import bil och hoj och i tyskland är det lagligt att skruva mätare vad jag hört så kommer det därifrån så räknar jag med att milen troligen inte stämmer om det verkar va nått skumt.
Tvärt om. I tyskland är du skyldig att uppge om mätaren är skruvad, det är du inte i Sverige.

Jag fattar inte att folk är så rädda för privatimporterade fordon. Självklart kan nån ha skruvat med milen både där och här, det enda jag möjligtvis skulle vara skeptisk till är om säljaren precis tagit in den bara för att tjäna pengar, annars skulle jag inte tveka om den var i fint skick. Dock ska den fortsatt vara lite billigare än motsvarande svensksåld då jag själv antagligen får några tusingar mindre för den när det är min tur att sälja.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag ser inget speciellt problem med att är importerad.

Jag skulle ställa samma frågor om hojen om den en gång varit såld
i Sverige eller i England eller något annat land.
Man kan fuska med miltal i Sverige också har jag hört.

För övrigt är alla Japanska motorcyklar importerade till Sverige om dom
är registrerade här.

Dina argument har man ju sett förr men faktum kvarstår att man på en svensksåld hoj kan luska fram besiktningsresultat med miltal, tidigare ägare och så vidare och så vidare...

Försök det med en Belgienimport...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ett importerat fordon som är ok vad gäller papper och mil är det inga problem att verifiera service och att det är utfört då den som hämtar hem tar med de pappren som behövs.
När det saknas papper och/eller bok med stämplar och telnr. så man inte kan verifiera att mil och service stämmer får man vara extra noggran med kontroll av fordonet istället och betala efter vad avsaknaden av papper betyder för värdet,kan nog räkna med att milen inte stämmer oxå.

I Tyskland är det ok att annonsera "bei tacho" betyder inget annat än att mätaren visar de siffrorna,annonserar man däremot att fordonet har gått 1000mil så är det straffbart om inte uppgifterna stämmer och dom ser ganska hårt på det.

Men men,det skruvas lika mycket på svensksålda fordon som importerade men mellan tyskland och sverige är det väldigt lätt att milen rasar av utan att det går att kolla om lämplig mängd verifikationer försvinner samtidigt,så att vara på sin vakt är lämpligt vid alla fordonsaffärer om något inte känns helt rätt.

Henrik
 

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
95 kawasaki ninja
Tack för bra svar! :tummenupp

Om det blir aktuellt ska jag verkligen kolla om nån kan kolla upp den som bor i närheten!! Tack för den idén!

Verkar inte som om import är alltför "farligt" iaf ...

Då återstår bara frågan, är det värt att vänta på en VFR? Någon som har erfarenhet av dem båda? Är någon överlägset mycket bättre osv? Hört mycket gott om VFR men är det stor eller liten skillnad till kvalitén och körupplevelsen hos en GSX 750f?
Har tyvärr inte så stor erfarenhet av större hojjar. Bara åkt <600cc :rolleyes:

Tack för svaren!

bättre drag i vfr,gsx 750 är törstigare
 

jailbird

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
2006 Honda cbr 1000 fireblade
om man köper en maskin som är resp ny "import" gäller då garantin ? det brukar ju vara 5 års garanti
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Tack för all hjälp! Men som det ser ut nu blir det en VFR750!
Fick kontakt med en kille idag som säljer sin. Grymt glad! :yoparty
Nu gäller det bara att försöka provköra den i detta hemska väder...

VFR:en hade gått 8500mil. Låter mycket för en MC men vad jag läst är det inte så mycket för en välskött VFR. Någon som kan lugna mina sinnen och säga att detta stämmer? :)

Årsmodell -93 kanske ska tilläggas.

// Martin
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
på en hoj som har över ett decennie på nacken kan grejer gå sönder oavsett miltal, det känns inte direkt relevant på en sån gammal hoj, skulle mera kolla på skicket när jag väl kikade på hojen isf.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Var i Tyskland for ett antal ar sedan och skulle kopa en ny bil, var pa en stooor marknad och det fanns val vissa som var intressanta. Men jag kopte ingen, nar jag kom ut pa parkeringen utanpa sa stod dem och skruvade av hela instrumentpanelen pa en a4:a och backade sen mataren. Glad jag inte kopte ngn bil!!

Daremot behover det inte vara ngt fel pa hojen du eventuellt ska kopa for det men jag hade varit forsiktig med import.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top