Nu har jag besiktat hojen UA.
Så dags att fundera på detta igen...
Borde det inte vara:
30 till spänning/signal från halvljus.
85 till jord.
86 spänning/signal från helljus.
87a h4 sockel halvljus
87 h4 sockel helljus.
Den lösningen är elegantare än min. Tycker jag !
För du slipper ju göra ett "uttag" på kabeln till helljus för att manövrera reläet.
Utan drar "helljus" direkt till 86 för att få reläet att växla.
Och tända helljuset.
Tänk dock på att den ordinarie varianten som innebär
halvljus
eller
halvljus + helljus
garanterar att ljuset inte blir sämre med helljus.
För det blir det på min Triumph. Reflektorerna/H4 lamporna samarbetar så dåligt att med korrekt inställt halvljus
= jag ser bra, så långt som möjligt och mötande blinkar inte mot mig
innebär att när jag slår över till helljus så ser jag mycket sämre ! Mycket kortare !
För helljuset är för högt ! Går över vägbanan.
Antagligen förklaringen till att Triumph i original bara använder höger strålkastare till halvljus och vänster strålkastare till helljus. Trots att det finns reläsocklar för att driva båda strålkastarna vid både helljus och halvljus.
Så de korta ögonblick när det går att köra helljus på natten där jag bor (kör bara transportsträckor på "stor" väg på natten)
så trycker jag numera på ljustutan för att få halvljus + helljus istället för att växla till helljus.
Men det är ju sånt som man upptäcker.
Så det är bara GO får it !
Med ditt smartare kopplingsförslag !