Våga större säkring?

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Du kopplar in ett växlande relä i halvljusledningen. Tex Biltema 42134
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
Kapar ledningen till halvljus och
Anslutning 30 till "den ledning som ger spänning till halvljus, Anlutning 87a till halvljus på H4 sockeln
Anslutning 85 till Gemensam på H4 sockeln "jord" eller Minus.
Anslutning 86 till Helljussladden på H4 sockeln.
När Helljuset tänds drar reläet och Halvljuset kopplas bort.

Nu har jag besiktat hojen UA. :banana
Så dags att fundera på detta igen...

Borde det inte vara:
30 till spänning/signal från halvljus.
85 till jord.
86 spänning/signal från helljus.
87a h4 sockel halvljus
87 h4 sockel helljus.
:va
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag besiktat hojen UA. :banana
Så dags att fundera på detta igen...

Borde det inte vara:
30 till spänning/signal från halvljus.
85 till jord.
86 spänning/signal från helljus.
87a h4 sockel halvljus
87 h4 sockel helljus.
:va

Den lösningen är elegantare än min. Tycker jag !
För du slipper ju göra ett "uttag" på kabeln till helljus för att manövrera reläet.
Utan drar "helljus" direkt till 86 för att få reläet att växla.
Och tända helljuset.

Tänk dock på att den ordinarie varianten som innebär
halvljus
eller
halvljus + helljus
garanterar att ljuset inte blir sämre med helljus.
För det blir det på min Triumph. Reflektorerna/H4 lamporna samarbetar så dåligt att med korrekt inställt halvljus
= jag ser bra, så långt som möjligt och mötande blinkar inte mot mig
innebär att när jag slår över till helljus så ser jag mycket sämre ! Mycket kortare !
För helljuset är för högt ! Går över vägbanan.
Antagligen förklaringen till att Triumph i original bara använder höger strålkastare till halvljus och vänster strålkastare till helljus. Trots att det finns reläsocklar för att driva båda strålkastarna vid både helljus och halvljus.
Så de korta ögonblick när det går att köra helljus på natten där jag bor (kör bara transportsträckor på "stor" väg på natten)
så trycker jag numera på ljustutan för att få halvljus + helljus istället för att växla till helljus.
Men det är ju sånt som man upptäcker.
Så det är bara GO får it ! :)
Med ditt smartare kopplingsförslag ! :)
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top