Våga uppkörning?

Banshee

Nu med körkort!
Gick med
5 Aug 2003
Ort
JKPG
Hoj
Yamaha TT600R -98
Nu är det så att jag har ett litet problem.
Jag har klarat teorin för mc. fyllt år för 3 dagar sedan, och därefter kolllat med körskolan (rosenlunds) här i jkpg om lektioner/uppkörningstider.
Tidigaste chansen att få en lektion är i början på augusti :mad: och uppkörningstid ligger ungefär i mitten/slutet på augusti. :gnissla
Så jag kollade på uppkörningstider i b.la Skövde och Mjölby och där fanns det tider i början på juli :3freak
Har kört rätt mycket mc med farsan, och övat in garagevändningen, serpentinbanan, säkerhetskontrollen o.s.v och bett en som tog sitt mc-kort nyss att kolla in det och han tycker det ser bra ut.

Har man en vettig chans att köra upp som privatist utan att ha tagit en enda mc-lektion?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Banshee skrev:
Nu är det så att jag har ett litet problem.
Jag har klarat teorin för mc. fyllt år för 3 dagar sedan, och därefter kolllat med körskolan (rosenlunds) här i jkpg om lektioner/uppkörningstider.
Tidigaste chansen att få en lektion är i början på augusti :mad: och uppkörningstid ligger ungefär i mitten/slutet på augusti. :gnissla
Så jag kollade på uppkörningstider i b.la Skövde och Mjölby och där fanns det tider i början på juli :3freak
Har kört rätt mycket mc med farsan, och övat in garagevändningen, serpentinbanan, säkerhetskontrollen o.s.v och bett en som tog sitt mc-kort nyss att kolla in det och han tycker det ser bra ut.

Har man en vettig chans att köra upp som privatist utan att ha tagit en enda mc-lektion?

Måste väl finnas mer än en körskola i stan? Ett par lektioner är aldrig fel.
Om det sen visar sig att det inte finns hjälp av körskolor att få, vad är dina alternativ? det är ju bara öva på hemma & hoppas det går vägen!

Lycka till!
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Banshee skrev:
Nu är det så att jag har ett litet problem.
Jag har klarat teorin för mc. fyllt år för 3 dagar sedan, och därefter kolllat med körskolan (rosenlunds) här i jkpg om lektioner/uppkörningstider.
Tidigaste chansen att få en lektion är i början på augusti :mad: och uppkörningstid ligger ungefär i mitten/slutet på augusti. :gnissla
Så jag kollade på uppkörningstider i b.la Skövde och Mjölby och där fanns det tider i början på juli :3freak
Har kört rätt mycket mc med farsan, och övat in garagevändningen, serpentinbanan, säkerhetskontrollen o.s.v och bett en som tog sitt mc-kort nyss att kolla in det och han tycker det ser bra ut.

Har man en vettig chans att köra upp som privatist utan att ha tagit en enda mc-lektion?



Ta dig till LKPG ... där kan du få en lektion på en vecka...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Banshee skrev:
.
Har man en vettig chans att köra upp som privatist utan att ha tagit en enda mc-lektion?

Uppkäörningen är exakt densamma för privatister som för de som kört körskola.. Den enda skillnad som existerar är att körskolorna inte bokar tid förän de anser att eleven klarar uppkörningen. Därför kuggas fler privatister än körskoleelever.

Boka tid privat. Kör ett par lektioner i väntan på uppkörningen så kan körskolan slipa bort vissa skavanker i ditt hojåkande..

Jag körde körskola men bokade uppkörning och körde upp som privatist eftersom jag inte orkade vänta på uppkörning genom skolan.. :tummenupp

EDIT1: Boka den första tid du kan få.. sen ger du dig ut med farsan och kör tills röven ser ut som ett chimpansarsle. Du lär klara det galant om garagevändningen och inbromsningarna sitter!
 
Last edited:

sandstream

Guest
Håller med, det är bara att boka och testa. Är du någorlunda van så kanske det kuggar dig på någon enstaka sak som du missat att lära dig och då fixar du det gången efter :tummenupp
 

Banshee

Nu med körkort!
Gick med
5 Aug 2003
Ort
JKPG
Hoj
Yamaha TT600R -98
Tack alla som svarat! :tummenupp

Blir med 100% säkerhet att testa.
SKa kolla runt med alla körskolor i trakterna ifall det finns NÅGON som kan ge lektioner.
 

Nelle

HA HA
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r
Banshee skrev:
Tack alla som svarat! :tummenupp

Blir med 100% säkerhet att testa.
SKa kolla runt med alla körskolor i trakterna ifall det finns NÅGON som kan ge lektioner.


Vad jag har hört så¨skulle vägverket beta av tiderna i jönköping under en helg
för som det är nu är det skandal :mad: . Jag körde på rosenlunds trafiksskola
synd att det inte fanns tider för den killen (magnus heter han) som kör där uppe är suverän :tummenupp

Lycka till med uppkörningen!!!
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag tycker du ska prova köra upp om du själv känner dig säker på att du kan klara det.

Lycka till!!
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Banshee skrev:
Tack alla som svarat! :tummenupp

Blir med 100% säkerhet att testa.
SKa kolla runt med alla körskolor i trakterna ifall det finns NÅGON som kan ge lektioner.

Det är ingen dum idé att ta en lektion så de iaf kan kolla så du inte gör nån skitmiss nånstans. Jocke N på www.takorkort.nu är en jävligt reko kille. Han kan säkert klämma in en lektion om du frågar snällt.

Det värsta är väl inte att det kostar pengar att kugga. Däremot så kan det ta en jävla tid innan du får nu uppkörningstid.
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Och varför det är så lång väntetid ibland som alla klagar på...
tja det är för att privatister provar att köra upp när dom inte är redo för det... :rolleyes:

Att kolla upp sig på en körskola är bra...då slösar man inte på andras uppkörningstider.
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
RocketQueen skrev:
Har hört att garagevändningen är borttagen. Stämmer inte de?

Nej

Den tas bort ibörjan på nästa år...samt att serpentinbanan modifieras och blir i 2 steg.
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
Om du känner dig säker på att framföra hojen i trafikens alla situationer, trafikreglerna, placering, säkerhetskontrollen och manöverproven så anser jag helt klart att du skall testa att köra upp privat.

Själv körde jag upp privat relativt nyligt. Är helt självlärd, då jag mestadels läst till mig kunskapen och sedan övningskört med pappa. Uppkörningen gick helt problemfritt.

Lycka till!
 

Banshee

Nu med körkort!
Gick med
5 Aug 2003
Ort
JKPG
Hoj
Yamaha TT600R -98
MBGIRL skrev:
Och varför det är så lång väntetid ibland som alla klagar på...
tja det är för att privatister provar att köra upp när dom inte är redo för det... :rolleyes:

Att kolla upp sig på en körskola är bra...då slösar man inte på andras uppkörningstider.

Att man som jag, i detta fall, kör upp privat beror kanske på att jag inte KAN ta några lektioner (men ska kolla runt som sagt) även om man vill?!

Jönköping i sig verkar vara väldigt belastat :(
Pratade med Magnus på Rosenlunds ang. detta i onsdags och han sa att han gärna ville hjälpa till, men som det såg ut nu kunde han inte ens klämma in en lektion innan början på augusti :huvet

Blir att ringa runt till alla körskolor i JKPG och fråga snällt om någon har någon tid innan 1 juli...
 

Tusse

Tusse
Gick med
23 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
R1 -01 SÅLD!!
UppkÖrning

Banshee skrev:
Nu är det så att jag har ett litet problem.
Jag har klarat teorin för mc. fyllt år för 3 dagar sedan, och därefter kolllat med körskolan (rosenlunds) här i jkpg om lektioner/uppkörningstider.
Tidigaste chansen att få en lektion är i början på augusti :mad: och uppkörningstid ligger ungefär i mitten/slutet på augusti. :gnissla
Så jag kollade på uppkörningstider i b.la Skövde och Mjölby och där fanns det tider i början på juli :3freak
Har kört rätt mycket mc med farsan, och övat in garagevändningen, serpentinbanan, säkerhetskontrollen o.s.v och bett en som tog sitt mc-kort nyss att kolla in det och han tycker det ser bra ut.

Har man en vettig chans att köra upp som privatist utan att ha tagit en enda mc-lektion?

Nej, chansen att du klarar dig är mkt liten oavsett hur bra du tycker att du kör. Men ett gott råd är att köra 3-4 gg på körskolan och då bara teknikövningarna dvs serpentin,garage,broms.Så öva in dessa så att de sitter i ryggraden,,, Går alldeles utmärkt att bara beställa sådana lektioner och sen låna/hyr gärna deras hoj som du övat på för det kommer att kännas bättre när det är dags att du då är van vid hojen.Och du,,,tänk på att hålla huvudet upp och fäst blicken på en fast punkt..Mkt viktigt vid broms o garagev.
Lycka till!! :tummenupp
 

Banshee

Nu med körkort!
Gick med
5 Aug 2003
Ort
JKPG
Hoj
Yamaha TT600R -98
johnsilver skrev:
Nej, chansen att du klarar dig är mkt liten oavsett hur bra du tycker att du kör. Men ett gott råd är att köra 3-4 gg på körskolan och då bara teknikövningarna dvs serpentin,garage,broms.Så öva in dessa så att de sitter i ryggraden,,, Går alldeles utmärkt att bara beställa sådana lektioner och sen låna/hyr gärna deras hoj som du övat på för det kommer att kännas bättre när det är dags att du då är van vid hojen.Och du,,,tänk på att hålla huvudet upp och fäst blicken på en fast punkt..Mkt viktigt vid broms o garagev.
Lycka till!! :tummenupp

Just teknik/manövermomenten är de jag övat mest på hittills. Garagevändningen, serpentinbanan särskilt.
Skulle tippa på ca 10h nötande bara på de två momenten, så jag tycker de sitter i ryggraden.
Följer mc-boken (STR:s) när jag övningskör.

Ska även byta däck på hojen (sitter för närvarande crossdäck som ska bytas mot lite snällare offroaddäck) så blir bromsningarna förhoppningsvis lite lättare med. Har klarat bromsningar från 90 km/h med den utan sladd eller hjulsläpp och med hyfsad stoppsträcka, men bättre att ha marginalerna på sin sida. Hur är det med däck och så förresten? står i körboken att grovmönstrade däck (typ cross/offroad) är olämpliga för asfaltskörning, men om däcket i sig är godkänt för asfalt (Pirelli mt21), så kan de inte anmärka på det?

Angående det att låna körskolans hoj, blir nog lite svårt, eftersom uppkörningen är i mjölby och inte i jkpg, men kan ju kolla upp det med.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Banshee skrev:
Har man en vettig chans att köra upp som privatist utan att ha tagit en enda mc-lektion?
Det har ingen betydelse om du har tagit lektioner eller tränat helt privat. Det enda som har betydelse är huruvida du kan köra motorcykel och kan trafiken eller inte. Varför inte ge det en chans? Kan inte mer än kuggas...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top