Vågar jag öva själv?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Snart är det dags för mig också, uppkörningen närmar sig hehe.

Jag bor cirka 150 meter från en stor (oftast tom) parkering. Min handledare har rest bort - så jag funderar på att rulla dit hojen och öva lite lågfart på parkeringen.

Hur hårda tror ni polisen är ifall de ser mig? Jag kör ju inte hojen utanför parkeringen då jag kan rulla hem den osv och jag har ínget kriminalregister. Tror ni de klipper mitt B körkort direkt och drar in mitt lämp? Eller låter de mig gå undan med en varning? Polisen brukar inte komma dit, men det finns alltid en risk och man vill ju inte bli av med lämpet nu när man bokat uppkörning och allt.

Lite dålig tajming nu med handledaren att han är bortrest då jag verkligen måste öva nu. Det är ju cirka 2 månader kvar till uppkörningen. Har bokat en intensivkurs uppe i Halstahammar och jag har ju kört en del innan och tagit 10 körlektioner. Vill bara öva och få tillbaks känslan. Blivit en hel del ringrostig.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Din bild speglar inte din personlighet :hihi

Heinevik

Guest
Men herreeguuuud, de finns väl ingen polis som är så tråkig att dom kör in på en parkering för att kolla körkort på motorcyklister? :gnissla

Men om det vore så illa, äre bara att dra en fu-burnout och försvinna spårlöst, skeetafort :yoparty

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Men herreeguuuud, de finns väl ingen polis som är så tråkig att dom kör in på en parkering för att kolla körkort på motorcyklister? :gnissla

Men om det vore så illa, äre bara att dra en fu-burnout och försvinna spårlöst, skeetafort :yoparty

Fu-burnout, jävla töntar :D

Polisen kan komma förbi där, sen ser de mina koner och att jag kör där helt själv så. Det är det som oroar mig. Egentligen brukar inte polisen komma där, men jag undrar vad som skulle hända ifall de hade frågat mig om körkort osv.

Jag kanske kommer undan om jag säger att jag rullar hem hojen och att jag inte gör om det mer?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Risken finns ju att nån gnällig granne ringer o klagar

Den här parkeringen är skiljd från husen på så sätt att det är typ skog omringat parkeringen - det är en fotbollsklubbs parkering och det brukar oftast vara HELT tomt. Det jag är rädd för är att personalen i fotbollsklubben kanske ringer men det tror jag inte. Jag kan ju ta ett snack med dem om att jag enbart övar och försvinner senare ifall jag stör och tar upp parkeringsplatser när det kommer bilar som vill parkera.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Fråga om lov, och köp ett par rullar plastband så du kan göra en avspärrning. VIPS så kör du på inhägnat område helt lagligt (kanske...) :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fu-burnout, jävla töntar :D

Polisen kan komma förbi där, sen ser de mina koner och att jag kör där helt själv så. Det är det som oroar mig. Egentligen brukar inte polisen komma där, men jag undrar vad som skulle hända ifall de hade frågat mig om körkort osv.

Jag kanske kommer undan om jag säger att jag rullar hem hojen och att jag inte gör om det mer?

Är det normala poliser som kommer utan problem med sin självkänsla så är chansen stor att dom tittar på när du leder hem hojen och låter det stanna där,låt isf hojen stå tills du har kortet så är det glömt.

Annars,böter och en smäll på fingrarna om dom följer praxis på länsstyrelsen om du har Bkort,smäll på fingrarna betyder"GÖR INTE OM DET"

Henrik

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Fråga markägaren om lov och kör utan burnisar och andra stunt så kommer säkert polisen enbart att heja på om de skulle passera. Kommer en mc-polis kommer du säkert att få lite goda råd på köpet.
Om allt är lagligt med korrekt placerad skylt, blinkers, avgas med mera....

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
Jag hade verkligen inte chansat tro mig varken gnällig gubbe eller snäll polis e polis.Så jag hade inte gjort det samma sak för min del chansa inte!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
ska du köra upp med din zx7r?

Nope, men jag övar på den. Klarade lågfarten med den förra året... nu gör jag inte det då jag har inte kört sen dess :). Grejen är den att när man övar på min hoj och typ knappt klarar lågfartsbanorna och sedan kör en körskolehoj som jag ska göra senare så är det så sjukt lätt.

203 kg och kass svängradie är tufft. Dessutom verkar den inte gilla krypfart heller då den är svår att köra utan ryckig gång. Ett helvete helt enkelt men det går när man har övat en del.

Ja, ni har ju fått mig på lite andra tankar. Verkar som om jag ska skippa att öva och istället ta ner hojen till Bosnien, där kan jag öva i lugn och ro.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Har du kört 10 lektioner, samt lite privat, och dessutom bokat en intensivkurs BEHÖVER du inte öva mera.. Massor av folk inkl. mig klarar körkortet på enbart en intensivkurs, utan nån som helst tidigare MC erfarenhet.. :tummenupp

Gör nåt annat än å kör hoj fram tills intensiven, om du mot förmodan kuggar efter all din träning + int. kurs så hade det inte hjälpt med lite extra övning på en parkering :pannkyss

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag hade faktiskt chansat o brummat runt där bland konerna o övat lågfartsbanorna, tror nog att de flesta poliser skulle se mellan fingrarna.

Men som sagt, rulla dit hojen, köra på gatan utan körkort e fy fy...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Fråga markägaren om lov och kör utan burnisar och andra stunt så kommer säkert polisen enbart att heja på om de skulle passera. Kommer en mc-polis kommer du säkert att få lite goda råd på köpet.
Om allt är lagligt med korrekt placerad skylt, blinkers, avgas med mera....

Ja, hojen är ju strypt och jag har ju alla papper som krävs. Har ett akrapovic helsystem dock - låter inte så mycket som man kan tro. Tror även att mitt tillstånd hjälper mycket om jag visar upp det för poliserna - för då vet de att jag är seriös och inte kör utan lämp.

Men det verkar som om jag ska skippa det. Vill inte skippa tillfället i år för en så löjlig grej som det här.

Har du kört 10 lektioner, samt lite privat, och dessutom bokat en intensivkurs BEHÖVER du inte öva mera.. Massor av folk inkl. mig klarar körkortet på enbart en intensivkurs, utan nån som helst tidigare MC erfarenhet.. :tummenupp

Gör nåt annat än å kör hoj fram tills intensiven, om du mot förmodan kuggar efter all din träning + int. kurs så hade det inte hjälpt med lite extra övning på en parkering :pannkyss

Ja du, jag funderade att öva 3 gånger i veckan typ på parkeringen. Men det verkar inte bli så. Låter vettigast att skippa det egentligen. Jag vill ju dock komma dit ganska förberedd, det är bara 11 körlektioner som jag ska ha nu.

Mina 10 körlektioner tog jag i Maj förra året. Lärde mig manöverbanorna nästan helt åt hållet, det var lite lite jobb kvar på lågfartsdelen men det övade jag själv på egen hand och klarade av det med min ZX7R.

Nu vet jag att jag kommer att suga haha. Men jag ska ju ta ner hojen till Bosnien förmodligen och där kan man öva utan problem.

Last edited:

Heinevik

Guest
Ja, ni har ju fått mig på lite andra tankar. Verkar som om jag ska skippa att öva och istället ta ner hojen till Bosnien, där kan jag öva i lugn och ro.

:va

Det är väl bara en människa som har avrått dig. Asså shit, va är grejen? Polisen har annat att göra på en kväll än att leta övningskörare utan handledare...

Och om du fortfarande är rädd, ring dom som äger parkeringen och fråga. Tycker dom det är okej, är det ju inte på allmän väg du kör. Alltså har farbror blå inget att säga till om.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
:va

Det är väl bara en människa som har avrått dig. Asså shit, va är grejen? Polisen har annat att göra på en kväll än att leta övningskörare utan handledare...

Och om du fortfarande är rädd, ring dom som äger parkeringen och fråga. Tycker dom det är okej, är det ju inte på allmän väg du kör. Alltså har farbror blå inget att säga till om.

Jag bor i Bergsjön där varannan hoj är stulen. Det är mitt problem. De kommer att stoppa mig ifall de ser mig, och de har varit där innan definitivt. De stoppade brorsan en gång när han körde sin bil där (visst gasade han).

Jag förstår dem helt åt hålelt med tanke på vilka människor de har med att göra i Bergsjön. Och en 19 åring på en ZX7R som kör på en parkering, vad tror du att de tror?

Ska prata med folket i fotbollsklubben och se hur det egentligen ligger till. Det är inte inhägnat område, det är säkert. Men om det är allmän väg eller inte, bra fråga. Spelar det någon roll egentligen om det är privat väg/mark?

Jävla skitungarna på stulna crossar kör ju där då det är ganska "få" poliser, men detta vet ju poliserna så de kan ju självklart åka dit och kolla läget lite då och då.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati