Vågar jag lossa dessa bultar? (Bild)

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Öppnade upp min startmotor häromdagen och nu är det lättare sagt än gjort att få ihop den igen. Något som gör det extra svårt är två bultar som sitter i motorn och gör att det blir väldigt trångt. Det skulle underlätta mycket om jag tog bort åtminstone en utav dem men jag vill inte fucka upp motorn såklart. Någon som vet om det är lugnt att ta loss dem och sedan helt enkelt skruva tillbax dem igen efter att jag fått på "locket" på startmotorn.
20160903_170140.jpg

Ducati monster 600 -95

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Är på jobbet o hinner inte kolla upp et. Men det bör finnas sprängskisser du kan kolla på. Bara pillat med japsare. O vill inte ge dig nån gissning. Men.. jag har haft fel förut :) kolla upp för säkerhets skull

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det verkar lite onödigt krångligt att skruva isär och ihop startmotorn på plats. Kan du inte ta lös hela startmotorn och skruva ihop den på arbetsbänken istället?

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Tack för svar.

Kan du inte ta lös hela startmotorn och skruva ihop den på arbetsbänken istället?

Jo, det skulle väll vara enklare. Jag känner mig inte helt trygg på den biten bara. I nuläget har jag lossat på två långa skruv som håller typ hela startmotorn med hölje på plats så att säga. Det ser ut som att det bara är en kolv som hela startmotorn hänger i nu, är den bara att dra ut eller sitter den fast på något sätt?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Tack för svar.
Jo, det skulle väll vara enklare. Jag känner mig inte helt trygg på den biten bara. I nuläget har jag lossat på två långa skruv som håller typ hela startmotorn med hölje på plats så att säga. Det ser ut som att det bara är en kolv som hela startmotorn hänger i nu, är den bara att dra ut eller sitter den fast på något sätt?

Jupp, det är bara en axel med ett kugg på insidan, dra ur hela paketet från motorn.
Tycker ju dock att allt borde följt med när du drog i höljet :D

Bild från google : $_1.JPG

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Jupp, det är bara en axel med ett kugg på insidan, dra ur hela paketet från motorn.
Tycker ju dock att allt borde följt med när du drog i höljet :D

Nu har jag dragit och lirkat i den men den vill bannemig inte lossna. Svårt att se är det oxå men det känns ju som att det är något som håller fast den. Någon som har erfarenhet av just den här modellen eller bara är allmänt grym på startmotorer?

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Ok. Nu fick jag ihop det (utan att ta loss den). Hojen startar dock fortfarande inte men jag ska prova med ett nytt batteri tror jag till att börja med.

Tack för alla svar. :)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hur har du funktionstestat startmotorn menar du? Jag brukar ta loss startmotorn och koppla batteriets pluspol direkt till startmotorns plus och sätta minus nånstans på startmotorns hölje. Då sprakar det till och den snurrar igång om den fungerar.

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Hur har du funktionstestat startmotorn menar du? Jag brukar ta loss startmotorn och koppla batteriets pluspol direkt till startmotorns plus och sätta minus nånstans på startmotorns hölje. Då sprakar det till och den snurrar igång om den fungerar.

Inte precis så, eftersom jag inte fick loss hela startmotorn. Däremot under mitt första försök att montera den då jag trodde jag lyckats så kunde jag höra startmotor "slira" när jag tryckte på el-start. Detta borde ju betyda att den fungerar iallafall. I nuläget hörs inget från startmotorn men det är väl för att den nu sitter korrekt och inte orkar driva runt helt enkelt. Efter att jag laddat batteriet låg det på 12.01 och det är väl ganska lågt för att vara nyladdat?

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu har jag dragit och lirkat i den men den vill bannemig inte lossna. Svårt att se är det oxå men det känns ju som att det är något som håller fast den. Någon som har erfarenhet av just den här modellen eller bara är allmänt grym på startmotorer?

Den sitter nog fastskruvad i motorn och det har du missat. Jag gissar på att du får ta bort kåpan på motsatt sida från det håll startmotorn är instucken för att hitta skruvarna (kolla bilden postad tidigare i tråden.)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte precis så, eftersom jag inte fick loss hela startmotorn. Däremot under mitt första försök att montera den då jag trodde jag lyckats så kunde jag höra startmotor "slira" när jag tryckte på el-start. Detta borde ju betyda att den fungerar iallafall. I nuläget hörs inget från startmotorn men det är väl för att den nu sitter korrekt och inte orkar driva runt helt enkelt. Efter att jag laddat batteriet låg det på 12.01 och det är väl ganska lågt för att vara nyladdat?

12.01V är alldeles för lågt för ett batteri som ska vara laddat.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol

Med variation för hur elementen i batteriet är konstruerade och vilken typ av batteri det är...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol
Och den listan har du fått från?
Intressant för jag har fått/fick lära mig att vilospänningen på ett blybatteri är ungefär lika intressant som kupstorlek på ett fruntimmer man inte kan/inte får/inte vågar klämma på.

Verkligavärldenmätningar brukar också ge vid handen att vilospänning är ett rätt kass mått på hur ett blysyrabatteri mår. Det finns ett antal mindre bra saker som kan hända ett batteri som har mycket liten till ingen inverkan på vilospänningen men som syns på en gång man belastar batteriet.

Att mäta är att veta...blysyrabatterier mäter man dessutom under/med känd belastning.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Oddyssey batteriet jag köpte nyligen till bmwn specade

11.88V = 25%
12.18V = 50%
12.50V = 75%
12.84V = 100%

Enligt manual.

Hursom så vill ducati maskiner ha ett jävligt friskt batteri.
Det gamla i min 900ssie som trots full-laddning inte ville starta hojen men startade min mindre japs radfyra utan bekymmer.

Jag köpte ett yuasa original till 900an och har sen dess inte haft några mer bekymmer

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Intressant för jag har fått/fick lära mig att vilospänningen på ett blybatteri är ungefär lika intressant som kupstorlek på ett fruntimmer man inte kan/inte får/inte vågar klämma på.

Verkligavärldenmätningar brukar också ge vid handen att vilospänning är ett rätt kass mått på hur ett blysyrabatteri mår. Det finns ett antal mindre bra saker som kan hända ett batteri som har mycket liten till ingen inverkan på vilospänningen men som syns på en gång man belastar batteriet.

Att mäta är att veta...blysyrabatterier mäter man dessutom under/med känd belastning.

Som tankmätare för ett batteri fungerar spänningsmätning.
Dock ger det inget om konditionen på det, det kräver mätning under belastning.

Ett enkelt sätt är att slå på ljusena utan motorn igång
och sedan vrida av och kolla hur fort ett fulladdat
kliver upp till t.ex 12.7V igen.
Ett fulladat friskt batteri skall vara där inom någon minut.

Högbelastningsprov gör med startmotorn, man bör ha minst 10.5 när startmotorn tuggar

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

Det är värden från någon båtsida men de är rimliga även om de inte ska tolkas så exakt som ner till till andra decimalen eller ens den första decimalen. Det ger dock svar på TS fråga, att 12,1 V visar att det är något knas med hans laddning eller batteriet. Det är annat som spelar in också som att spänningen varierar med temperaturen och med 100% menas inte 100% kapacitet utan att späningen i ett 12V blybatteri har nått upp till sitt nominella slutvärde.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...