Vågar man göra storservice/ventil justering själv?

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Går i tankarna på att ordna till stora servicen inkl. ventil justeringen själv. Det svåraste jag gjort är att bytt belägg o skruva av framhjulet liksom, är det något man vågar göra eller måste man va mekkunning för att våga sig på det?

Är en street triple r 2010(ingen garanti kvar) och tror Triumph ska ha 5-6 tusen för det.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
En platta bira så kommer det garanterat finnas någon vänlig själ som kan assistera dig, finns riktiga guldkorn på detta forum!:fyllisar
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ge dig inte på det jobbet utan verkstadshandbok och momentnyckel. Sen kan det mycket väl vara så att det behövs nå mer specialverktyg, men det får Trump-follet svara för.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Håller helt med Jeesper och G-man; skaffa en guru/mentor som stödjer dig i jobbet de första gångerna, en handbok (Clymer eller Haynes är särskilt anpassade till amatörmekens behov) samt bra (inte detsamma som dyra) verktyg! Ge dig inte på övermäktiga saker - det kan lätt bli mycket dyrare än att gå till verkstaden!
 

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Okej, grabbar, nu har ni skrämt mig tillräckligt:brinnerup, testar med en kontaktannons istället:brynad:

Efterlyses, du söta sporthojsmekaniker med glimten i ögat, du ska gärna kunna meka, personlighet samt hygien spelar ingen roll, jag är flexibel. Föredrar att du bor i Stockholmsområdet eftersom jag inte är öppen för långdistans förhållanden, smidigast är nog om jag kan lämna hojen hos dig. Ersättning utgår efter överenskommelse, förslagvis i kontanter(har även lite nyplockade äpplen att skicka med vid smidig affär:banana), skicka mig gärna ett pm om du känner dig intresserad.

PS. efter tidigare erfarenheter skulle jag uppskatta ifall ni i möjligaste största mån undvek att skicka nakenbilder på er kramandes er verktygssats.

mvh
Sot_litesnygg_STR_i_behov_utav_service@hotmail.com
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ha ha...ser på storservice på 2 st 4v hojar och 1 2v hoj...Ducati dessutom. Lätt att räkna på vad denna vinter kommer att generera för nota...ändå är det något jag inte skulle ens fundera på att göra själv. Bokade avhämtning och service med avläming ;)...
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Ärligt talat, tror inget meckande är speciellt svårt med rätt verktyg och kompetens. Företagen tar hutlösa premier för att mecka, så mycket att man nästan funderar på att börja göra det själv.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Skulle inte våga lämna in hojen till någon verkstad där en "pojkspoling" snabbt fixar till servicen medans han tjattar med polarna på facebook, tycker att spelen "duger" och den gamla packningen håller en service till. Har du tiden och platsen att meka så är det bara att handla upp sig på sjysta handböcker, momentnyckel osv och börja jobba. Första gången så kommer du inte att ha hög timpenning men du har tillfredställelsen av att ha fixat hojen själv och du vet att ingen annan än du själv har valt var du eventuellt skall fuska. Skall du meka i polarns kalla gemensamhetsgarage, utan handbok och sjysta verktyg eller för att enbart spara pengar - glöm det.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kompetens kostar, tror inte du får någon att göra det åt dig för nästan gratis. Någon som tittar på pekar o garvar, mot fri bira o underhållning, kanske.....
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
Om spelet behöver justeras på en två år gammal S-trippel så har triumph gjort ett dåligt konstruktionsjobb.

Hursomhelst är ju det mätning som gäller först o främst. Är spelet utanför gränserna så blir det ju lite mer jobb. Ofta är det dock stabilt.

Det är nått gammalt som lever kvar att ventilspelet behöver justeras. Kan tänka att det är lättare att ta betalt för servicen om dem kan redovisa större ingrepp på kvittot/arbetsordern.

Visa modeller nytillverkas nog iofs med instabila ventilsystem. Duca..?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Du har hela vintern på dig. Jag hade inte rört en hoj för fyra år sen när jag återföll. Har kollat ventilspel, gjort lite förgasarjobb m.m. sen dess och allt har gått bra. En Haynes/verkstadsmanual och stressfritt så fixar du det själv.

Det är det som är så skönt med vintern. Du har tid att stanna upp och reda ut hur du ska göra, ingen stress att få ut hojen på vägen igen snarast möjligt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Köp en Haynes mekhandbok och se till att du följer den punkt för punkt. Lägg inte alla skruvar i en hög utan gör det strukturerat där det är rent så fixar du det.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Verkstäderna kallar det ventiljustering men i själva verket är det en ventilkontroll.

Skaffa dig en service manual, kolla vad toleransnivån på vad ventilspelet får vara max och min. Är allt i sin ordning som det bör vara med en så pass ny hoj är det bara att fota som dokumentation och skruva ihop det igen och var glad.
När du väl gjort detta och allt är frid och fröjd kan du göra resten av servicen.

För behöver ventilerna justeras så är det lika bra att lämna in så de får göra hela servicen.

Service manualen brukar man hitta som pdf format om man letar lite på nätet och bladmått är billigt att skaffa sig.

Är du säker och vill ha med nån som gjort detta förut kan jag hjälpa dig, är en fattig student numera :)
 

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Tanken var ju att detta är något man skulle hålla på med under vintern istället för att köra hoj. Som sagt, den är ju bara 2 år gammal och förhoppningsvis så är det vara ventilkoll som gäller och inte justering. Noggrant kommer det nog bli och tiden är ju ingen brådska, om dom fixar det på 5 timmar så borde jag väl klara av att fixa det under 4-5 månader liksom...
Och om justering skulle behövas så har jag en kompis som är bilmek som kan hjälpa till.

FAST nu blir det säkert så att latheten tar över och ja låter Triumph göra servicen för den ska in på ett litet försäkringsärende nu snart, vi får se hur det blir...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top