Vågar man köpa en Alfa Diesel?

• Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date

Heale

Guest
Hittat en Alfa 159 kombi som jag är ganska sugen på. Vågar man köpa den?
Är en 07a som gått 12000 mil. Är mest milen som skrämmer mig. Sålde min 156 så sent som i lördags och har varit väldigt nöjd med den, behöver dock en kombi.:huvet
Bilen ser väldigt fin ut. Kamrem byttes förra veckan och inga anmärknngar på besiktningen.
Är ju Saabs 1,9diesel i Alfan.
Någon som har erfarenheter, åsikter? Sjukdomar som drabbar just den modellen?

Har du kollat på Alfa klubbens hemsida. De brukar vara väldigt ärliga med fel och brister på sina bilar. Skulle det dessutom vara fel på en "GM" produkt kommer de med all sannolikhet att skrika det rakt ut i ren skadeglädje även om motorn sitter i en Alfa.

www.alfaromeo.org

Annars kan du ju titta lite på:

www.alfaowner.com

Har du kört 156 TS vet du allt om motorproblem, är det inte staklager så är det remmar. Då är GM dieseln betydligt bättre om än inte lika spännande....

Har du kört 156 TS vet du allt om motorproblem, är det inte staklager så är det remmar. Då är GM dieseln betydligt bättre om än inte lika spännande....

Nja, jag har aldrig upplevt problem med min 156. Fick byta generator förra året, annars bara vanlig service. Dock suger det att man ska byta
kamrem vart 3e år. Hade 156an i över 10år

Håller man koll så att oljenivån aldrig blir låg i en TS motor och sköter kamremsbytena är det en driftsäker motor. Problemet är att ägare slarvar med dessa två väsentliga sakerna och då uppstår motorhaverier.

Jag har provat dieseln i Saab 9-3 1,9 TID, där är den trevlig faktiskt. Skulle slå till om det är rätt pris :)

beror helt på hur bilen sköts.. körde 5000 stenhårda mil med min 156 2,0ts utan några problem med motorn.

den tål inte lika mycket slarv som en bmw men är en grym motor om man sköter den:tummenupp

Jag körde 5000 mil (4000-9000) med min f.d.156 TS -99. Inte ett enda motorproblem.

Det som gick på de milen var båda spindelleder fram, flexrör och lite säkringar. Förstås.

Om jag inte minns fel är dieseln Fiat-utvecklad.

Schhh! Hemligt!

Håller man koll så att oljenivån aldrig blir låg i en TS motor och sköter kamremsbytena är det en driftsäker motor. Problemet är att ägare slarvar med dessa två väsentliga sakerna och då uppstår motorhaverier.

Tar nya Italienskor olja?
Det gör inte min Toyota med 30000 mil på nacken...
:ducka

:tummenupp

Last edited:
Innan man ens funderar på en Alfa så ska man gå in på bilprovningens statistik och kolla på modellrelaterade fel. Bilsmart.se

Jag vet faktiskt inte. Har inte ägt någon Alfa med TS motor, men hade en Alfa med den numera klassiska 3 liters sexan under 8 år och 12 000 mil utan några som helst problem. Den drog inte nämnvärt med olja. Men det hindrade mig inte från att hålla koll på oljenivån. Det är väl 2000 mils intervaller på TS motorn precis som på 3 liters sexan. Om någon bestämmer sig för att köra upp de 2000 milen innan oljebyte så måste man givetvis hålla koll på oljenivån på dessa bilar. Tyvärr är inte alla ägare uppmärksamma på det. Just TS motorn är extra känslig för låg oljenivå. Det är vida känt i Alfa kretsarna. Jag tror inte att din Toyota klarar 2000 mil utan att kontrollera att oljenivån förblir på normal nivå. Även om de bygger fantastiskt driftsäkra motorer. Att kolla oljenivå måste vara A&O för alla bilägare oavsett vad man kör för bil. Gör man inte det resulterar det i ett motorhaveri förr eller senare. Kanske är det nästa ägare som får ta smällen.

Schhh! Hemligt!

ALLA bilar tar olja Ottomotorns konstruktion gör ju att vemsomhelst fattar att det går åt olja.
Men om man kör tillräckligt försiktigt så ersätts oljan med bränsle, kör man tillräckligt hårt så ångar man bort bränslet i oljan, och då får man helt säkert hälla i lite olja på 3000 mil..

Jag skulle aldrig rekommendera en Alfa till någon men eftersom du redan verkar vara en inbiten "Alfa-bög" så är ju dieseln att föredra då denna motor funkar bra.
Men den sitter i en för övrigt dålig bil så problem lär det bli hur som helst.
Miltalen behöver du inte bekymra dig över om karossen är fräsch för övrigt och att all service är korrekt utförd.

Min 740 har inga problem med 2000 mil utan att kolla oljan... Den ligger mellan min och max då när jag byter (om jag kommer ihåg det, annars kan de bli 1000 till...)

Jag tycker du ska köra på den, den motorn, om den har samma karaktär som i Saab NG9-3 är riktigt trevlig, men tydlig turboknuff och rätt snål.

ALLA bilar tar olja Ottomotorns konstruktion gör ju att vemsomhelst fattar att det går åt olja.
Men om man kör tillräckligt försiktigt så ersätts oljan med bränsle, kör man tillräckligt hårt så ångar man bort bränslet i oljan, och då får man helt säkert hälla i lite olja på 3000 mil..

Jag tror inte att din Toyota klarar 2000 mil utan att kontrollera att oljenivån förblir på normal nivå.

Jag försökte givetvis bara retas men faktum är att båda mina Corollor från -88 har gått över 2000 mil utan att fylla på olja. Och jag kan lova att dom har plågats, finns till och med bildbevis.. :)

Det skall dock erkännas att jag då och då har kontrollerat oljenivån och den har blivit lägre och lägre...

Edit: På den sista var faktiskt oljan ljust oljefärgad en bra bit över 1500 mil.

Jag skulle aldrig rekommendera en Alfa till någon men eftersom du redan verkar vara en inbiten "Alfa-bög" så är ju dieseln att föredra då denna motor funkar bra.
Men den sitter i en för övrigt dålig bil så problem lär det bli hur som helst.
Miltalen behöver du inte bekymra dig över om karossen är fräsch för övrigt och att all service är korrekt utförd.

Varför inte? På vilket sätt är den dålig? Ärlig fråga. Har du kontkreta exempel på vad som är dåligt?
Dra nu inte fram att gamla 70-80talare rostade mm för då ska man ju tänka lite på hur japanarna var på den tiden. Massor av de märken som rullar på vägarna idag fanns ju inte ens i sverige på den tiden.

Min 740 har inga problem med 2000 mil utan att kolla oljan... Den ligger mellan min och max då när jag byter (om jag kommer ihåg det, annars kan de bli 1000 till...)

Jag tycker du ska köra på den, den motorn, om den har samma karaktär som i Saab NG9-3 är riktigt trevlig, men tydlig turboknuff och rätt snål.

Jag servade oftast min 156 2.0t-spark på 1000-1500mil. Inga problem med att den dragit olja. Har nästan alltid köpt olja så att jag haft en halvliter eller liter hemma så jag skulle kunna fylla på. Har dock aldrig behövts under de nästan 11 år jag hade bilen.

Last edited:
Eftersom du tidigare ägt en 156 så är det inga frågetecken, köp!

Min TS maskin slog precis om till 35k här i dagarna varpå jag själv kört lite drygt 10k av dessa. Det är däremot den äldre maskinen som satt i 164a och tidigare som är bättre (?) än den nyare i 156 och framåt.

Edit: ´Nuff said!

0543221290.jpg

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...