Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
Alpha (Burmeister&Wain) är rätt fina dieslar. Tvåtakts medelvarvs trunkmotorer som tillverkades från 2 cylindrar och uppåt. Sitter tex i Sjömansskolans fartyg Polfors.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om jag inte minns fel är dieseln Fiat-utvecklad.
Fiats dieslar har jag förtroende för, så det är inte för mig negativt.
Jag vet att det är orationellt att ha förtroende för personbilmotorerna för att Fiat dieslarna i traktorerna var bra, men så är det....
Jag körde 5000 mil (4000-9000) med min f.d.156 TS -99. Inte ett enda motorproblem.
Det som gick på de milen var båda spindelleder fram, flexrör och lite säkringar. Förstås.
Fiats dieslar har jag förtroende för, så det är inte för mig negativt.
Jag vet att det är orationellt att ha förtroende för personbilmotorerna för att Fiat dieslarna i traktorerna var bra, men så är det....
Jag skrev lite kort, min poäng var att det inte var någon SAAB eller GM-motor, utan just en Fiat-motor. De har ju fått väldigt bra kritik för sina dieslar och ligger väl långt framme på den fronten.
Har 156:an BOSE-systemet?
Jo, Saab har väl haft utvecklingsförbud på dieslar länge (volvo har väl inte heller rosat marknaden med egna dieselmotorer) trots att motorutvecklare på saab har velat jobba själva med det.
Så det har funnits någon diciplin kvar på det där fackförbundsstyrda sjunkande skeppet?![]()
Diciplin vet jag inte, ledningen har sprungit miljösosseregeringens ärende och medvetet avhållit sig från att tillverka dieselbilar som hade gått bra att sälja i övriga världen, för att miljösossarna hade bestämt att diesel var dåligt för miljön....
Så ingen diciplin alltså, ledningen har gjort som Partiet bestämt och inte GM? Inte konstigt att GM gjorde allt för att dumpa det där skitstället i så fall. Hur går det för dem förresten, fortfarande går de runt på bidragspengarna LR?![]()
Jag försökte givetvis bara retas men faktum är att båda mina Corollor från -88 har gått över 2000 mil utan att fylla på olja. Och jag kan lova att dom har plågats, finns till och med bildbevis..
Det skall dock erkännas att jag då och då har kontrollerat oljenivån och den har blivit lägre och lägre...
Edit: På den sista var faktiskt oljan ljust oljefärgad en bra bit över 1500 mil.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |