Vågar man köpa en Alfa Diesel?

• Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date
Alpha (Burmeister&Wain) är rätt fina dieslar. Tvåtakts medelvarvs trunkmotorer som tillverkades från 2 cylindrar och uppåt. Sitter tex i Sjömansskolans fartyg Polfors.

3146887702_b5bf491dab.jpg

Om jag inte minns fel är dieseln Fiat-utvecklad.

Fiats dieslar har jag förtroende för, så det är inte för mig negativt.

Jag vet att det är orationellt att ha förtroende för personbilmotorerna för att Fiat dieslarna i traktorerna var bra, men så är det....

Jag vet att det är orationellt att ha förtroende för personbilmotorerna för att Fiat dieslarna i traktorerna var bra, men så är det....

Man kan gott ha fullt förtroende för alla fiats motorer, du lär aldrig hinna köra slut på den.:D

Nej faktum är att i just franska och italienska bilar brukar motorerna hålla längre än bilen (om det är diesel vill säga :P )

Jag skrev lite kort, min poäng var att det inte var någon SAAB eller GM-motor, utan just en Fiat-motor. De har ju fått väldigt bra kritik för sina dieslar och ligger väl långt framme på den fronten.

Jag skrev lite kort, min poäng var att det inte var någon SAAB eller GM-motor, utan just en Fiat-motor. De har ju fått väldigt bra kritik för sina dieslar och ligger väl långt framme på den fronten.

Jo, Saab har väl haft utvecklingsförbud på dieslar länge (volvo har väl inte heller rosat marknaden med egna dieselmotorer) trots att motorutvecklare på saab har velat jobba själva med det.

Vi har ju i det här landet varit dieselfientliga i många år, medans övriga europa har gått över mer och mer mot diesel.

Jo, Saab har väl haft utvecklingsförbud på dieslar länge (volvo har väl inte heller rosat marknaden med egna dieselmotorer) trots att motorutvecklare på saab har velat jobba själva med det.

Så det har funnits någon diciplin kvar på det där fackförbundsstyrda sjunkande skeppet? :confused:

Så det har funnits någon diciplin kvar på det där fackförbundsstyrda sjunkande skeppet? :confused:

Diciplin vet jag inte, ledningen har sprungit miljösosseregeringens ärende och medvetet avhållit sig från att tillverka dieselbilar som hade gått bra att sälja i övriga världen, för att miljösossarna hade bestämt att diesel var dåligt för miljön....

Diciplin vet jag inte, ledningen har sprungit miljösosseregeringens ärende och medvetet avhållit sig från att tillverka dieselbilar som hade gått bra att sälja i övriga världen, för att miljösossarna hade bestämt att diesel var dåligt för miljön....

Så ingen diciplin alltså, ledningen har gjort som Partiet bestämt och inte GM? Inte konstigt att GM gjorde allt för att dumpa det där skitstället i så fall. Hur går det för dem förresten, fortfarande går de runt på bidragspengarna LR? :rofl

Så ingen diciplin alltså, ledningen har gjort som Partiet bestämt och inte GM? Inte konstigt att GM gjorde allt för att dumpa det där skitstället i så fall. Hur går det för dem förresten, fortfarande går de runt på bidragspengarna LR? :rofl

Nja, under GM's ledning släppte dom ju Dieseln som diskuteras här, även om det nu var en fiatmotor...

Under GM tiden gick affärerna bra, men GM var ju inte dummare än att dom la utvecklingskostnaderna i sverige och plockade ut vinsterna i ett land med lägre skatt, ergo visade saab rött för jämnan...

Jag försökte givetvis bara retas men faktum är att båda mina Corollor från -88 har gått över 2000 mil utan att fylla på olja. Och jag kan lova att dom har plågats, finns till och med bildbevis.. :)

Det skall dock erkännas att jag då och då har kontrollerat oljenivån och den har blivit lägre och lägre...

Edit: På den sista var faktiskt oljan ljust oljefärgad en bra bit över 1500 mil.

Mmm folkvagnen (R36) vill ha en liter efter ca 1500 - 2000 mil.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick