Vågar man köpa en BMW?

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Jag är är nöjd med min f800s. Det är min första hoj så jag har inget att jämföra med, men inget har ramlat av eller nått.

Ett tips är att läsa lite i BMW trådarna som finns här så får du en bättre bild av märket. och på advrider.com finns det sjukt snygga bilder om man bara vill slösurfa lite :)
 

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Genarp
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
Min plastsvärfar köpte fabriksny BMW 1200 touringmaskin, som funkar klockrent att köra med. Han har dock dragit fram och tillbaka till verkstaden i drygt två år för att få fixat en hel jävla drös med grejer. Ojämn tomgång, oljeläckage mm...
Det verkar dessutom vara jäkligt svårt att få dom att fixa skiten. Just oljeläckade har han varit inne och försökt få dom att fixa i tre omgångar, men dom vägrar ta i det.
Jag har varit ute och kört den ett par ggr och det är en underbar hoj att köra så det är inte det, och om han har fått ett måndagsex eller ej vill jag låta vara osagt eftersom jag inte känner så många BMW-ägare, men jag hade inte velat köpa en NY hoj med alla dom problemen jag sett honom uthärda...
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Kört 1000 mil med en r1200gs (-06) och 1000 mil med en r1200r (-07). Ingen av dem krävt något mer av mig än service och puts.

Bra skit. Dyrt, men bra.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Har en R 1150 Gs -01 som rullat snart 3000 mil, är hur nöjd som helst med kvaliteten. :tummenupp
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
BMW tillverkar bra och kvalitativa hojar generellt. På den tekniska fronten ligger dom faktiskt längre fram än många andra märken vad beträffar utvecklingen av ABS samt olika tekniska hjälpmedel. Därtill kommer du nog oftast att läsa om "problem" med hojar på internet, dom felfria hör du nog inte av utan möter istället på bulten! :tummenupp

Själ känner jag 3 st som kör BMW och samtliga är faktiskt väldigt nöjda, inga jobbiga vardagsfel direkt. Därtill MÅSTE du titta på försäkringskostnaderna. En helårsförsäkring alla BMW är inte alls dyr. Där tjänar du in massor av stålar:)

Lycka till i ditt val!
 

Str3 R

Guest
Glömde nämna att jag körde en BMW R1200 RT -06:a i går och det var inget fel på den. Det var t o m så jag funderade på att köpa den, tokskön att köra!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Därtill MÅSTE du titta på försäkringskostnaderna. En helårsförsäkring alla BMW är inte alls dyr. Där tjänar du in massor av stålar:)

Den billiga försäkringen var en stor anledning till att jag valde BMW från början.

För min 1200 betalar jag 4500 hel/hel centralt i Sthlm. Det är svårslaget.
Bättre att lägga pengarna på nåt kul istället för att stoppa dom i fickan på försäkringsbolagen.
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Den billiga försäkringen var en stor anledning till att jag valde BMW från början.

För min 1200 betalar jag 4500 hel/hel centralt i Sthlm. Det är svårslaget.
Bättre att lägga pengarna på nåt kul istället för att stoppa dom i fickan på försäkringsbolagen.

Jepps. Jag betalar strax under 5000 hel/hel, bor i sthlm och är under 30 och den klassas som en sporthoj. Väldigt billig försäkring med andra ord.
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
styrkronorna var åtdragna av Berlins starkaste skiftarbetare, kul att något satt fast


:D :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Klart att du skall tjacka en Harley.
Jag har en Shovel du kan få prova, kan fixa lite gräs också :D

Min hoj dricker f.ö bara 4-5L olja per säsong

Dom Harleys jag hittils har kört har haft korta jävla gafflar och gummiupphängd motor, Ingen kickstart har dom heller...
Oljan har man tvingats tappa ur för att få fylla i mer, och det enda som har trillat av hittils är ett blinkersglas, men på den grusvägen skakade blinkersen på min Suzuki sönder också.


Men nu var det BMW tråden handlade om, och jag körde rätt mycket BMW innan jag skaffade egen hoj, och jag kan tillochmed tycka att blinkersarrangemanget funkar, med lite tillvänjning.
En utmärkt hoj, med (så vitt jag vet) utmärkt kvalitet och numera med lite sportigare modeller.
Däremot tycker jag att dom är för dyra, ÅAS om man sparar flera tusen i försäkring varje år så...
Ja just det, bra andrahandsvärde verkar dom ha också...
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Jag kan absolut rekommendera BMW!!!

Just nu har jag en R1150R Rockster som har varit på verkstad i sex veckor nu, men det är pga. ett s.k. ägarrelaterat fel, även kallat vurpa:näsblod

Iallafall trivs jag grymt bra med den!!

Jag har kört den 2000 mil sen nästan ny och de enda felen som varit är oljeläckage från slutväxeln och rost på några detaljer.....

Oljeläckaget kommer antagligen från att jag lämnade in den på service på BMW i Göteborg, ett ställe jag vill passa på att varna för!!!!
Ska ni serva en BMW i de här trakterna, gå till Kenneths på Magnetgatan eller åk till Bike om Kenneth inte har tid!

Och de rostiga detaljerna byttes på Goodwill ett år efter att garantin tagit slut! Tack BMW!!!!

Jag tycker att den är grymt lättmekad, speciellt ventilerna sitter bra till:tuttar
Som ni vet är en BMW en Guzzi med hängpattar! Eller så är en Guzzi en BMW som inte fällt ut vingarna:yoparty

Och som sagt är ju försäkringen hos If ett kapitel för sig!!
Praktiskt taget det enda alternativet om man är under 25!
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Har till och med vant mig med blinkersknapparna också, tog 200 mil. :va

ja hur har de tänkt där, reglaget på vänstersida har det väl aldrig varit fel på, på effektsvaga hojar funkar det kanske bra ha den på höger :rolleyes:

BMW verkar inte gilla vatten, de klotar :D

http://www.advrider.com/

edit: ser att olika bilder flashar när man laddar sidan så kanske inte får upp vattenklot
 
Last edited:

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
En annan grej är att VÄLDIGT många av BMW-ägarna är högutbildade, ingenjörer/konstruktörer eller liknande, och hittar fel (och lösningar) på sina hojar som vanliga människor aldrig hade reflekterat över! Det är nästan det intressantaste med att köra BMW!Kollar man i teknikhörnan här gäller det ju bara rasade växellådor, elfel och att trimma åttiotalsracers billigt och bra!

En vanlig människa säger: "Laga inte det som fungerar"
En ingenjör säger: "Är det inte sönder har det för få funktioner"

Vad gäller BMW klubbens forum är det väldigt många som blir medlemmar och bara skriver ett inlägg om ett problem och sedan aldrig hör av sig igen!
Hade de haft mer problem hade de såklart stannat kvar;)

Och visst, de HAR haft pinsamma kvalitetsproblem, det ska inte förnekas!
Men å andra sidan har de förnyat hela sitt modellprogram mellan 2004 och 2007, knappt en enda skruv finns kvar sedan dess!
Hur hade japsen klarat en sådan omställning?
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
När jag och donnan tjackade våra Beemers -05 var det bromsskivor av undermålig kvalitet på bägge, de slog sig efter några hundra mil. Byttes utan problem genom garantin. Efter det var det bara att tuta och köra.

Det bästa med BMW är att de är så fula och o-coola att ingen skulle komma på tanken att stjäla en. Och eftersom medelåldern hos BMW-förarna är 102 så körs det inte fortare än ledsynen tillåter och olycksantalet hålls nere. Billig försäkring alltså, även om andra märken börjar komma ikapp.

Det värsta med BMW är försäljarna. Arroganta och dryga. Men det är väl alla fordonshandlare antar jag.
 
Last edited:

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
En vanlig människa säger: "Laga inte det som fungerar"
En ingenjör säger: "Är det inte sönder har det för få funktioner"

Eftersom jag hör till den kategorin så får jag väl ta och protestera lite :)
Vanlig förekommande att ingenjörer uppskattar när någon hittar på en
"varför kom jag inte på det"-lösning på ett problem som alla andra gör
på mer omständiga vis... Inte nödvändigtvis att det handlar om att
maximera antalet funktioner.

Sagt om ingenjörer och deras leksaker (minns ej källan):

Det finns två kategorier av leksaker för ingenjörer...
- Saker som behöver lagas
- Saker som behöver lagas efter att man lekt med dem en stund

/Martin
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Farsan hade först en bmw r75 med sidovagn som han körde runt 19´23 tusen mil med, vet inte exakt. Trimmade den vid ungefär hälften av milen. Sen köpte han en k100rs som hade gått 10´när han köpte den. Sålde den vid 16´ mil. Den sista servade han väl. Olja varje år :D .

Jag tvivlar ju starkt på att min Suzuki kommer hålla samma mil då den redan har varit svetsad i ram och motor. Diverse el fel. Skulle ett ok lossna på en Bmw ser jag knappast det som ett stort problem.

Men så att Bmw har väghållning som en stridsvagn från 50 talet är ju en annan sak. Inte helt olik heller :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tja, väghållningen på dagens BMW-hojjar är nog lite annorlunda än på din farsas R75:a med sidovagn :D

Har du testat en MODERN BMW så har den väghållning som vilken modern hoj som helst, om inte bättre. (Paralever/telelever eller hossack-fjädring)

Farsan hade först en bmw r75 med sidovagn som han körde runt 19´23 tusen mil med, vet inte exakt. Trimmade den vid ungefär hälften av milen. Sen köpte han en k100rs som hade gått 10´när han köpte den. Sålde den vid 16´ mil. Den sista servade han väl. Olja varje år :D .

Jag tvivlar ju starkt på att min Suzuki kommer hålla samma mil då den redan har varit svetsad i ram och motor. Diverse el fel. Skulle ett ok lossna på en Bmw ser jag knappast det som ett stort problem.

Men så att Bmw har väghållning som en stridsvagn från 50 talet är ju en annan sak. Inte helt olik heller :D
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Har har en R1150rs nu.
Rennsport my ass säger jag hehe.
Samma väghållning som de hade på 80 talet. Men den gammla hade ju öhlins :rolleyes:
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Nja jag håller inte med!!

Min Rockster -03 har grym väghållning!

Visserligen har den 5,5" fälgen bak, men det ska väö inte göra så stor skillnad....

Iallafall var jag på Gotland ring förra sommaren och blev praktiskt taget bara omkörd på rakan! Där hängde jag inte riktigt med med 85 pållar...
Dessutom var det en Cbr 600 och en Cbr 900 som inte hängde med mig alls!
Fast det var nog mer förarrelaterat.....

Dessutom är bromsarna riktigt grymma!!
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top