Vågar man köpa import bil?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Är inne på att byta bil. Har tittat på Audi allroad runt -01 och ca 10 k mil maxpris 240.000.- Finns många runt det priser men har även hittat en import bil som ligger på samma pris som standard utrustade men med ALLT gps tv telefon mm mm. MEN vågar man köpa en importerad?
 
självklart !! import bilarna är körda på samma vis som här
men med mindre salt . Att sätta sig in i import reglerna är a-o, och minsta antydan till underligheter så lämna !! Bilar
finns det gått om .
 
Skillnaden är väl också att tyska bilar gått i 200 på autobahn varje dag också..
 
honkiie skrev:
Skillnaden är väl också att tyska bilar gått i 200 på autobahn varje dag också..

Vissa har det, men långtifrån alla. Precis som alla andra länder har de städer och landsbygd också, inte bara motorvägar. Dessutom är det inte fri fart överallt.
 
200 km/h är ingen fara på så fina bilar ! värre med innerstads bilarna som gasar bromsar hela tiden!sliter 40 gånger så mycket !! :mattias
 
Vad bör man tänka på då? Bilen i fråga står hos en bilhandlare ( icke märkes ) i sverige importerades 2003 och är en 01a 11k mil
 
Vad bör man tänka på då? Bilen i fråga står hos en bilhandlare ( icke märkes ) i sverige importerades 2003 och är en 01a 11k mil

Gör samma koll på den som om du skulle köpa den privat !!
dvs stämmer skicket avseende årsm, slitage, service intevallerna uppfyllda .kolla om det har blivit bytt kammrem!!! det brukar vara dags vid 12000 mil ca
på vissa märken så sitter det en liten "lapp" på klistrad
för service killen att fylla i .Har den enligt säljaren inte gått
fram till kammremsbytet och den lappen har blivit ifylld eller på något sätt använd ? om så skit i den bilen och ta en annan!!
 
Cervantes skrev:
Vad bör man tänka på då? Bilen i fråga står hos en bilhandlare ( icke märkes ) i sverige importerades 2003 och är en 01a 11k mil

Som andra skrivit, ska inte vara någon fara med privatimport. Tyvärr kan vissa bilhandlare ge skambud den dagen du försöka sälja bilen eller byta in den, men det är väl en övergång fram till som med förstår att det finns en värld utanför vår?

Ring förra ägaren (antar att där finns en förra ägare i svergie) o snacka lite med han.
 
Lundbeck skrev:
Som andra skrivit, ska inte vara någon fara med privatimport. Tyvärr kan vissa bilhandlare ge skambud den dagen du försöka sälja bilen eller byta in den, men det är väl en övergång fram till som med förstår att det finns en värld utanför vår?

Ring förra ägaren (antar att där finns en förra ägare i svergie) o snacka lite med han.
ta bilens uppgifter och kolla med vv om mätarställning vid första resp senaste besiktning. Kolla även med Audi om vad mätarställningen varit när den varit inne på garantijobb och eller servicar. det kan kosta någon krona men det är det värt.
ring förra ägaren och fråga vad han tyckte om bilen.
Är du osäker så ring även verkstäder och ägare i tyskland.
jämför alla uppgifter om servicar som du får med de som står i serviceboken.
mycket mer försiktig kan man inte vara tror jag
Lycka till
:tummenupp
 
Man ska aldrig köpa en importbil, det är alltid två vrak som är ihopsvetsade, sen är de alltid mätarskruvade och fifflade med på alla sätt och vis, så köp en svensksåld, för här är alla 100% hederliga och inget fiffel existerar.

Det enda dåliga med en tyskimport är väl att de inte har automatiskt halvljus.

När ska myten om ihopsvetsade importerade vrak försvinna?
 
CayLe skrev:
Man ska aldrig köpa en importbil, det är alltid två vrak som är ihopsvetsade, sen är de alltid mätarskruvade och fifflade med på alla sätt och vis, så köp en svensksåld, för här är alla 100% hederliga och inget fiffel existerar.

Det enda dåliga med en tyskimport är väl att de inte har automatiskt halvljus.

När ska myten om ihopsvetsade importerade vrak försvinna?
Samma dag som folk får förståelse för varför vraken svetsas ihop och skeppas till Sverige.
 
HanneZ skrev:
Samma dag som folk får förståelse för varför vraken svetsas ihop och skeppas till Sverige.

Så det förekommer absolut inte i sverige då? Skeppas de hit för att svenskarna är dumma och lättlurade så de går att sälja här?
 
CayLe skrev:
Så det förekommer absolut inte i sverige då? Skeppas de hit för att svenskarna är dumma och lättlurade så de går att sälja här?


Nej, de skeppas hit för att svenskarna är snåla.
 
Köper man på tysk mark är det inget att oroa sig över oftast, det är när de redan har landat i sverige som det brukar spökas till. Alla vet att 90% av alla bilnasare är oseriösa på något sätt, brukar dra en vit lögn lite här och där. Därav importbilar har fått det dåliga ryktet mestadels, för att oseriösa handlare fular sig.
I köping tex finns det en stor bilfirma som sysslar med bara importbilar och där kan jag sätta min högra hand på att det är mindre än var 20:e bil som är helt 100% seriös.
 
Importbilar jag har haft att göra med på jobbet (volvo) har varit rena rama jävla skräpet, jag skulle aldrig någonsin köpa en importerad bil.


Vi har haft bilar inne som vart så krockade och dåligt lagade så inte ens klädslar i skuffen passar längre. :huvet
 
Gå in på en Audiverkstad och kolla upp chassienr. så de finns med i register samt på rätt bil. Försök även att luska ut historiken i Tyskland (eller vilket land den nu kommer ifrån). Försök även plocka bort klädsel och lite sånt i skuffen etc. för att kolla om den varit krockad mm.
 
CayLe skrev:
Man ska aldrig köpa en importbil, det är alltid två vrak som är ihopsvetsade, sen är de alltid mätarskruvade och fifflade med på alla sätt och vis, så köp en svensksåld, för här är alla 100% hederliga och inget fiffel existerar.

Det enda dåliga med en tyskimport är väl att de inte har automatiskt halvljus.

När ska myten om ihopsvetsade importerade vrak försvinna?

Skillnaden är att en svensksåld bil går att (mer eller mindre) kolla upp om mätaren är skruvad eller ej, på en tysksåld bil blir det svårare.........

"När ska myten om ihopsvetsade importerade vrak försvinna?"

Krockar man en bil i tyskland får man kontantbetalning av försäkringsbolaget samt får behålla bilen - som ofta lappas ihop av lajban på hörnet billigt, och säljs till en dum svenne

Köp aldrig en importerad bil
 
Tjenare ...........

Ta me dig reg bevis o titta in till närmaste Audi center.
Dom kan spåra bilen o kolla upp bilens mätarställning vid det "sista" verkstasdbesöket i Tyskland.
Där kan dom med hjälp av VAS 5052, diagnosverktyg, gå in på airbag-styrdonet och se om krockdata är registrerat.

En "arbetskollega" berättade en gång att dom fick in en kvinna som var asförbannad för att kopplingen hade pajat på hennes Audi TT som bara hade rullat 6000 mil, verkmästaren bad om chassie nr o kollade upp bilen. Vips så fick han fram att bilen hade rullat 16 000 mil sist den var inne på Audi i tyskland.
Problemen uppstår när "feta" bilar hamnar hos småhandlare som köper dom till bra priser från dom stora handlarna, för att då kunna göra sig av med dom då förvandlas dom till "lågmilare".

Kolla serviceboken om du kan hitta "data-lappen", en påklistrad lapp där ALLA data står om bilen, och då menar jag allt.......från färg utrustning.
Denna lapp finns bara i 2 exemplar och kan inte beställas i efterhand, den ena klistras i serviceboken och den andra i bagageutrymmet i bilen.
Finns inte lappan i serviceboken så är boken med stor sannolikhet "fejkad".

Det finns många bilar som får sina mätare manipulerade när dom väl är här.
Jag har varit med om många blåögda bilköpare som råkat riktigt illa ut.

Som sagt alla bilar är inte levererade med sk "Sverige-paket". Får du tag på ett bra ex så varför inte.


Jag kan nämna att så fick vi inbrott på ett 20-tal bilar på jobbet, det som stals var krock kuddarna, så du kan ju använda fantasin var dom kommer att hamna.
 
Last edited:
Ljunghusen skrev:
Skillnaden är att en svensksåld bil går att (mer eller mindre) kolla upp om mätaren är skruvad eller ej, på en tysksåld bil blir det svårare.........

"När ska myten om ihopsvetsade importerade vrak försvinna?"

Krockar man en bil i tyskland får man kontantbetalning av försäkringsbolaget samt får behålla bilen - som ofta lappas ihop av lajban på hörnet billigt, och säljs till en dum svenne

Köp aldrig en importerad bil

Är ju inte iheller någon ovanlig syn att man ser bilar med tyska plåtar som rullar från bron eller färjorna. Där motorhuv, dörrar m.m är intryckt på kärrorna. Billiga i inköp - himmapulande för att få ihop det någorlunda - sälja till fulpris tilll en ovetande dum svenne!
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top