vågar man köra med ett så här slitet bakdäck?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Chille skrev:
Jag åkte till halmstad och hade då gummi runt om innan jag åkte. När jag kom fram till halmstad hade jag kod över halva däcket. SHit, vafan ska jag göra nu? Inget att göra så jag åkte 16 mil tillbaka. Men konstantgas och inga hårda accerelationer. Det är ju det som sliter.

men gissa om det var skönt att ta sig tillbaka till garaget efter det. Då var det tillochmed att man såg en metalllina, innanför koden.

så åk på bara! :tummenupp

Så du menar att du rekommenderar att fortsätta köra på de däcken???
Jag vet inte VAD för erfarenheter du har när det gäller mc-däck (mer än det du redogör för) men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur du kan rekommendera någon att fortsätta åka på de "sulor" som visas på bilden?

Det är direkt livsfarligt att fortsätta åka som om "inget har hänt" på de däcken, punkt slut :7peta

// Niklas

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
Kan inte låta bli att reagera för de inlägg som säger att det bara är att köra vidare med sådana däck. Jag ser alla som åker med hoj som vänner och med sådana vänner som tycker att man skall riskera sitt och andras liv behöver man inga fiender. Ta och tänk längre än vad näsan räcker.
//Uffe

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Cord

Mja, om man tänker efter lite så inser man lätt att ett mc-däck är betydligt mer kritiskt i sin funktion än ett bildäck, och att chansa på att det håller kan vara riskabelt, för att inte säga dumt. Jag insåg själv inte hur lite gummi ma har kvar när corden tittar fram, jag hade ett Avon (jävla skitdäck för övrigt)
Där corden tittade fram och när jag burnade slut på det så tog det väl en 10 sekuner innan det small. Då hade jag åkt en tid med corden i vädret utan att inse hur det kunde ha gått. Det kommer jag inte att göra en gång till, föreställ dig resultatet av en däcksexplosion i en kurva så har du svaret på din fråga.
/T

Coola Ola

Guest
Jag tog det säkra före det osäkra, skaffade mig ett depåstöd och tog hjulet i bakluckan på mamsens och papsens kombi. Klart att det är kul o leva på kanten ibland men man behöver ju inte göra sig till i onödan :hihi

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Du gör rätt i att vänt. Jag vurpade med ett sånt däck i ca: 140km/h, du blir förvånad hur halt det blir när väven kommer fram oväntat.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0