våldtagen av elbolagen

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Andra kvartalet i rad jag betalar över 1200 kr, i slutet av förra året, installera de en ny mätare som skulle va så bra , i helvete heller känner mer att jag vill slå ngn höjdare inom elhandel på käften för att de suger ut en totalt.
min lägenhet är knappa 40 kvm ingen stor elkonsument överhuvudtaget ändå våldtar de mig var tredje mån!!!! hur fan kan det gå ihop sig?

hur mkt får ni i elräkning lägenhet vs konsumtion?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Står datorn på hela nätterna?
Har du tvättmaskin?
Har du plasmaTV?

...isåfall är inte 400 i månaden så mycket...

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Samma här, efter nya mätaren får man ju sjuka räkningar, ändå släcker vi fan ner hela kåken på kvällarna...nått lurt är det.....

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Står datorn på hela nätterna?
Har du tvättmaskin?
Har du plasmaTV?

...isåfall är inte 400 i månaden så mycket...

nej datorn står i snitt på ca:10 timmar i veckan högt räknat

tv ser jag knappt på då det bara är dravel
ingen tvättmaskin

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Du får väl kolla upp vad du förbrukar. ca 1:- kwh kostar elen inkl alla tillägg.
ex en 42" plasma och en hyfsad dator, 3 tim per dag blir ca 150:-/mån.
Surt är det :(

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Fick direktavläsare installerad i december och i januari var räkningen makulerad så jag har inget ont att säga om dessa :pannkyss. Har efteråt legat på samma summa som tidigare så det har inte blivit några otäcka överaskningar.

3 rumslägenhet (2 vån) på 111 kvadrat, elräkning på en 500 lapp i månaden. Har både tvättmaskin, torktumlare, projektor, (spiderlampa med många lampor som borde dra mycket), bärbar och stationär dator, plasmatv med mera.

Byt bolag, det kan löna sig, "många bäckar små".

Lycka till i "eldjungeln".

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Andra kvartalet i rad jag betalar över 1200 kr, i slutet av förra mån installera de en ny mätare som skulle va så bra , i helvete heller känner mer att jag vill slå ngn höjdare inom elhandel på käften för att de suger ut en totalt.
min lägenhet är knappa 40 km2 ingen stor elkonsument överhuvudtaget ändå våldtar de mig var tredje mån!!!! hur fan kan det gå ihop sig?

hur mkt får ni i elräkning vs lägenhet -konsumtion?
Det e en stadig lägenhet det.

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Är fakturan på energi och nätavgift?

De 1200:-/kvartal är de elförbrukningen och nätavgiften ihopräknat?

Om inte så motsvarar det en elförbrukning på ungefär 400 kWh/månad och det låter mycket för en liten lägenhet.

Om det inkluderar nätavgiften kan du se över den också. Jag bytte nyss huvudsäkring från en 20A till en 16A och sänkte årskostnaden med över 1800:-
Nätavgiften beror nämligen på storleken på huvudsäkring och i lägehet behöver man normalt inte högre säkring än 16A.

//Chribba

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag tycker inte att 400 kr/månad är mycket med tanke på att lägenheten tydligen är 40 km². Det blir ju 1 öre i månaden för 1000 m².

För övrigt kan jag informera mugge om att man betalar lika mycket med den nya elmätaren som innan. Den enda skillnaden är att nätbolaget inte längre behöver gissa elkonsumtionen och sedan korrigera felet varje år. Elenergipriset är för tillfället ganska lågt. Om man spenderar lite tid på att välja en bra elenergileverantör och snålar lite med elen så blir kostnaden inte hög. Har man eluppvärmning så kostar det en del förstås.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sen betalar man för alla kw med den nya mätaren,ju äldre mätare desto långsammare går den.

En 4hundring i måaden med elvärme är nog inget att bli uppjagad över,nu betalar du ju för värmen medans i sommar när det är avslaget så blir det billigare,förmodligen betalade du mer under sommarhalvåret än du förbrukade innan och lite mindre än förbrukningen under vintern.

Henrik

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Det e en stadig lägenhet det.

om den ändå vore det ,,, golven knakar o det drar in från fönster o balkongdörr
kylskåp är från 1600 talets mitt
iofs inte så du mena med din sarkastiska ton . men va fan ska man bo stort för

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
400 i månaden är ju för fan gratis!!! Hade jag en sån elräkning skulle jag ligga på knä och tack Gudarna...Själv pyntar jag mellan 2 och 2,5 tusen i månaden vintertid, och då eldar jag ändå rejält i braskaminen för att hålla ner förbrukningen. Iofs så har jag tre "elparasiter", dvs tonåringar som är helt inkapabla att fatta kopplingen mellan elräkning och dagliga 30 minuters duschar-tända varenda lampa-stå och prata med polarna med öppen dörr så huset blir helt utkylt-etc-etc-etc....:huvet

400/månad är ingen våldtäkt, du har fått både middag, förspel och glidmedel innan dom skändar dig...:hihi

Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
400 i månaden är ju för fan gratis!!! Hade jag en sån elräkning skulle jag ligga på knä och tack Gudarna...Själv pyntar jag mellan 2 och 2,5 tusen i månaden vintertid, och då eldar jag ändå rejält i braskaminen för att hålla ner förbrukningen. Iofs så har jag tre "elparasiter", dvs tonåringar som är helt inkapabla att fatta kopplingen mellan elräkning och dagliga 30 minuters duschar-tända varenda lampa-stå och prata med polarna med öppen dörr så huset blir helt utkylt-etc-etc-etc....:huvet

400/månad är ingen våldtäkt, du har fått både middag, förspel och glidmedel innan dom skändar dig...:hihi

jämför ju bara med vad jag hade innan de bytte mätaren , som mest betala jag då lite under 700 kr så detär sjklart det känns som o bli våldtagen nu

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln