Vår bromsar, stenåldersteknik?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Hur kommer det sig att det inte är ABS (inte plast utan bromsar) som standard på våra bågar för länge sedan?

På banan må de vara som det vill, men i trafiken?

Överhuvudtaget används modern teknik ganska sparsamt.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Du kan väl knappast påstå att modern teknik används sparsamt på en sporthoj ÅM 2006? :confused:

ABS bromsar på en sporthoj innebär extra vikt. Vad tror du om det?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Kan bara hålla med Busafreak. Iofs kommer det ju mer och mer. BMW har ju ett nytt system som väger ca 1,5 kilo och som är urkopplingsbart. Utan servo. Då tycker i alla fall jag att det inte längre finns några argument för att inte ha ABS.

Efterfrågan styr utbudet! Skulle folk i högre grad kräva ABS så skulle det vara standard på nolltid! Eller varför inte antispinn?! Skulle va rätt bra att ha på en 1000R hoj när det är blött och så..

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ABS? Tycker utvecklingen peakade med anti-dive :hihi

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Busafreak skrev:
Hur kommer det sig att det inte är ABS (inte plast utan bromsar) som standard på våra bågar för länge sedan?

Enkelt. För att det är prylar som hör till touringhojar, inte sporthojar.
Att modern teknik inte används vet jag inte vart du får ifrån.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Men är inte ABS lite onödigt. De flesta kör ju endast hoj då det är torrt väglag o solsken endå. Regnar det så tar man det piano iaf.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Zee skrev:
Men är inte ABS lite onödigt. De flesta kör ju endast hoj då det är torrt väglag o solsken endå. Regnar det så tar man det piano iaf.

Mmm! :va

Vet du vad ABS är till för?

Visst är den en del till för att inte hjulet "bromsarna" ska låsa sig men även att kunna styra alt väja för något samtidigt som man bromsar. Du får gärna pröva att får din hoj att låsa sig samt försöka göra en undanmanöver så får du se vad som händer.

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Många avåkningar med sporthojjar även touringslädar hade kunnat undvikas med hjälp av ABS. Många avåkningar sker just när föraren panikbromsar innan eller i en skarp skymd kurva.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
motardnisse skrev:
Mmm! :va

Vet du vad ABS är till för?

Visst är den en del till för att inte hjulet "bromsarna" ska låsa sig men även att kunna styra alt väja för något samtidigt som man bromsar. Du får gärna pröva att får din hoj att låsa sig samt försöka göra en undanmanöver så får du se vad som händer.

Jo tack, jag vet vad ABS är. Poängen jag försökte klargöra är att vid torrt väglag låser man inte framhjulet särskilt lätt. Inte jag iaf. Och låser du inte framhjulet så kan du väl styra hojen. Vad är det som är oklart? :7peta

Mr_Nilsen skrev:
Många avåkningar med sporthojjar även touringslädar hade kunnat undvikas med hjälp av ABS. Många avåkningar sker just när föraren panikbromsar innan eller i en skarp skymd kurva.

Ja, panikbromsar. Dvs bromsar för sent. Inte bromsar så att föraren låser hjulen.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
motardnisse skrev:

Har funderat lite på det där och undrar om det egentligen ens är möjligt med en undanmanöver om man klämmer så hårt att ABS:en slår in på hojen. För ovana är det ganska obehagligt även i bil men tänk på hoj... Ska nog ta ut en demo ER6 med ABS och prova. hehe undrar om de blir glada i affären.

Förre ABS hade jag nog satsat på systemet där fot-bakbromsen är bortplockad men handbromsen bromsar på båda hjulen - det är väl också någon BMW grej? :va

Nå, vissa racar ju med bakbromsen så den står sig säkert ett tag till på sporthojarna.

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Twin skrev:
Du kan väl knappast påstå att modern teknik används sparsamt på en sporthoj ÅM 2006? :confused:

ABS bromsar på en sporthoj innebär extra vikt. Vad tror du om det?

Jag tycker nog också lite som Twin faktiskt. Modern teknik som finns i bilar idag, dyker i regel inte upp på hojar förrän en massa år senare. ABS och elektronisk insprutning är rätt bra exempel på utrustning som har tagit lång tid på sig innan den dök upp på hojar.

ABS skulle vara betydligt mer värt på en gat-sporthoj med genomsnittlig förare, än dom kilona man sparar på att inte ha det. Dock är vi la lite fåfänga och vill att våra maskiner ska se ut som MotoGP-hojarna på TV, så just därför tror jag inte att ABS efterfrågas så mycket på en sporthoj.

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
R1 -01
Det bästa vore om tekniken gick så långt fram att man kunde sitta på kutsen och hojen kör sig själv så behöver man inte göra nå+t alls. Det vore bra.

Skämt åsido. Varför bli beroende av en massa system som tar bort folk förmåga att styra situationen som man vill? Folk borde lära sig att behärska situationen istället. Då skulle det bli säkrare. Sen kan jag hålla med om att just ABS är en mycket bra funktion. Hindrar nog många olyckor varje år pga att folk får panik och trampar bromsen i botten annars.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
TukTuk skrev:
Förre ABS hade jag nog satsat på systemet där fot-bakbromsen är bortplockad men handbromsen bromsar på båda hjulen - det är väl också någon BMW grej? :va
Kombibromsar. Ganska gammal teknik om jag inte missminner mig.

Lite olika för varje tillverkare exakt hur det fungerar. Men så vitt jag vet så har alla fotbroms ändå.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Busafreak skrev:
Kostnadsfråga: Är konsumenten villig att betala för det eller sjunker försäljningssiffrorna då?

Efterfrågan: Med den attityd som finns idag, kommer konsumenten att köpa varan eller sjunker efterfrågan för att det "inte är ballt"?

Knuttar är dessutom konservativa.

Samma anledningar som till att vi fortfarande har kvar framgaffeln som den ser ut idag....

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Zee är inne på den bra sak. Det behövs normalt inte på sporthojar. Men även när det gäller andra tekniska lösningar så är hojåkare ganska konservativa. Det finns många tekniska lösningar som är bättre än det vi använder idag men inte går att sälja till oss. Fast ABS är inte en av dom.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Broms + undanmanöver funkar ju väldigt olika på en motorcykel och en bil.
På en bil kan du bromsa och svänga hej vilt utan problem med ABS.

Om du gör likadant med en hoj kommer du med största sanolikhet göra en lowsider. Och det inte pga att hjulet stoppas av bromsen utan pga att själva bromsverkar gör att du tappar nog med friktion för att däcket ska tappa grepp i sidled.

Enda anledningen att ABS på en hoj är att man kan panikbromsa allt vad man pallar utan att framhjulet låser sig. Att tro att man samtidigt kan göra en undanmanöver är lite väl optimistiskt :)

Det är det ena(hård inbromsning) eller det andra(undanmanöver) som gäller på MC, ABS eller inte. Sen får man välja i vilken ordning man vill göra det.

Och ja, jag generaliserar, visst kan man om man är duktig nog bromsa en hel del i kurvor också - men jag är tveksam till att en medelmåttig hojförare, mig själv inräknat, skulle klara det särskilt bra.

Och att bilar var först med t.ex. insprutning har att göra med att man vid design av bilar ofta har andra prioriteringar. Bränsleekonomi är t.ex. viktigare kontra prestanda jämfört med hos motorcyklar.
Förgasare funkade helt enkelt bättre tills dess att insprutningsteknologin blivit tillräckligt utvecklad. :mattias

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Busafreak skrev:

Svaret är ganska enkelt vad gäller just ABS.
Alla ABS-bromsar ger längra bromssträcka.
Enda fördelen är att man med bil kan göra en undanmanöver, med ganska mycket broms.

Vad gäller hoj kan ni ju försöka svänga med hojjen när du bromasar. Även om du inte bromsar så hårt att framljulet låser sig, så kommer hojjen att resa sig och vilja gå raktfram. Och undanmanövern uteblir i alla fall.
Bromsa först och sväng sen. :tummenupp
Dessutom brukar ABS inte vara så snabb, man kan ofta låsa ljulen på bilen ett kort ögonblick innan det reagerar. Så den första paniklåsningen finns i alla fall kvar.

(Och ja. jag vet att det går att bromsa med frambromsen vid nerlägg, även med knäskrap. Jag gör det själv. Men har man den kontrollen klarar man att inte låsa ljulet också).

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Busafreak skrev:
Vad ska man ha det till på en sporthoj? Har man bra däck så slår man runt framåt innan man låser framhjulet.

Touringscyklar har längre hjulbas och körs ofta på, greppmässigt, betydligt sämre däck så där är det en annan sak. Men där finns ju både ABS och kombibromsar sedan länge.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Bingo skrev:
Vad ska man ha det till på en sporthoj? Har man bra däck så slår man runt framåt innan man låser framhjulet.
Det gar utmärkt att lasa framhjulet pa en sporthoj. 8 meter innan det tog stopp enligt polisrapporten, och det i lag hastighet. Det är fragan om hur man bromsar och vilken panik man har... Hur det gatt med ABS vet jag inte, hade förmodligen slagit i upprätt istället för ramlande i sidled när det lasta däcket gled undan.

Slar runt när man klämmer fast gör man nog bara pa tramcykeln. Stoppies pa MC ej räknade da man da har gjort en kontrollerad bromsning för att fa upp cykeln pa framhjulet.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
En annan fråga angående utvecklingen av bromsar. Det verkar inte hända så mycket vad gäller bromsarnas effektivitet. I början av 80-talet hade jag en Honda CB 400 N. Enligt Bikes tester stannade den från 100 km/h på drygt 36 meter. Nu läser jag årets sporthojstest i Bike (värstingarna tror jag det var.) Bromssträckorna som redovisas är 36-37 meter.
Självfallet är det en annan känsla i bromsarna idag, de mattas ej lika snabbt etc, men bettet verkar tämligen oförändrat under 20 år.
Någon som har någon förklaring?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...