Broms + undanmanöver funkar ju väldigt olika på en motorcykel och en bil.
På en bil kan du bromsa och svänga hej vilt utan problem med ABS.
Om du gör likadant med en hoj kommer du med största sanolikhet göra en lowsider. Och det inte pga att hjulet stoppas av bromsen utan pga att själva bromsverkar gör att du tappar nog med friktion för att däcket ska tappa grepp i sidled.
Enda anledningen att ABS på en hoj är att man kan panikbromsa allt vad man pallar utan att framhjulet låser sig. Att tro att man samtidigt kan göra en undanmanöver är lite väl optimistiskt
Det är det ena(hård inbromsning) eller det andra(undanmanöver) som gäller på MC, ABS eller inte. Sen får man välja i vilken ordning man vill göra det.
Och ja, jag generaliserar, visst kan man om man är duktig nog bromsa en hel del i kurvor också - men jag är tveksam till att en medelmåttig hojförare, mig själv inräknat, skulle klara det särskilt bra.
Och att bilar var först med t.ex. insprutning har att göra med att man vid design av bilar ofta har andra prioriteringar. Bränsleekonomi är t.ex. viktigare kontra prestanda jämfört med hos motorcyklar.
Förgasare funkade helt enkelt bättre tills dess att insprutningsteknologin blivit tillräckligt utvecklad.