Vår, försäkring och glädje

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Idag var det dags. Kylan är borta, solen sken nästan igenom då och då, och vägarna börjar bli sopade på ganska många ställen. Dags att ställa på alltså.

Jag tänkte att jag skulle byta till Folksams SMC-försäkring i år, och ringde upp för att kolla villkoren lite närmare. Att den inte var avställningsbar visste jag, men den är ju betydligt billigare de månader man kör, så det kan det ju vara värt tänkte jag. Förra året betalade jag ca 2500kr/månad för Folksams vanliga helförsäkring, med en självrisk på vagnskadan på 6000kr.

Med SMC-försäkringen skulle priset nu istället bli 1045kr/månad, dvs mindre än hälften av vad jag betalar nu. :) Hade dock hört ryktas att självrisken var rätt hög på denna, så döm av min förvåning när den trevliga flickan från Kramfors berättar att självrisken på SMC-försäkringen bara skulle bli 3000kr. :)

Ok, men den går ju inte att ställa av, så det blir ju lite dyrare på vintern i alla fall tänkte jag. Men det går att byta mellan hel- och halvförsäkring när som helst säger hon då, så på vintern kan du gå ner på halv, och då kostar den bara typ 500kr/månad...

Med tanke på att jag idag betalar drygt 800kr/månad i avställningsförsäkring på vintern så blir det alltså billigare även då!
:yoparty :Rockbanan :D

Jocke Flash

Jocke Flash
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
Gixxer 1000-K5
Jag kikade på samma sak som du Mort gjorde, höll på som fan med det där fram o tillbaka, men läget blev som såhär:
Trygg Hansa billigast Helförsäkrat osv, med av ställning på vintern blev totalt per år 8980 kr.
Dock får man ha diciplin och spara lite på vintern då den kostar 80 kr i månaden.
Ang att göra som Mort gjorde är smart men det gick ej i mitt fall, kanske beror på vart man bor...
Helt klart är att man får vara vaken på försäkringar, själv tar jag aldrig "skiten" på Autogiro,känns mer "kollat" med inbetalningskort...

Kör så det ryker

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Dessa jävla försäkringar... :) men idag bestämde jag mig till slut och slog till på en året-runt-försäkring hos Sveland. 1276:-/mån helförsäkring. Helt ok för en R6'a skriven på en 28-åring tycker jag.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Jag kikade på samma sak som du Mort gjorde, höll på som fan med det där fram o tillbaka, men läget blev som såhär:
Trygg Hansa billigast Helförsäkrat osv, med av ställning på vintern blev totalt per år 8980 kr.
Onekligen riktigt billigt! :tummenupp Går dock bort för mig, eftersom TH innebär inga gatåkningar på Sviestad (sist jag kollade i alla fall).

Helt klart är att man får vara vaken på försäkringar, själv tar jag aldrig "skiten" på Autogiro,känns mer "kollat" med inbetalningskort...
Japp, jag är generellt rätt dålig på att jämföra priser, men just på försäkringar kan det skilja otroligt mycket.

Owe

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Honda CBR600RR & KTM LC4 SM/Offroad
Självrisken vid totalskada och stöld.
MC värde 100000 kr självrisk och 25% av fordonsvärdet 25000 kr
Kan bli en tråkig sommar om man tokvurpar eller får hojen stulen
Självrisker
Trafik 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand 25% av skadekostnaden, men lägst 1 200 kr.
Stöld 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr.
Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.
Räddning Ingen självrisk.
Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.
Maskinskada 2 000 kr.
Assistans Ingen självrisk.
Vagnskada 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.

http://www.folksam.se/forsakringar/motorfordon/mc/smcforsakringen/1.6160

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Självrisken vid totalskada och stöld.
MC värde 100000 kr självrisk och 25% av fordonsvärdet 25000 kr
Kan bli en tråkig sommar om man tokvurpar eller får hojen stulen
Självrisker
Trafik 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand 25% av skadekostnaden, men lägst 1 200 kr.
Stöld 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr.
Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.
Räddning Ingen självrisk.
Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.
Maskinskada 2 000 kr.
Assistans Ingen självrisk.
Vagnskada 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.

http://www.folksam.se/forsakringar/motorfordon/mc/smcforsakringen/1.6160
Det där var mer i nivå med vad jag hade räknat med, men hon sa inget om några 25%, trots att jag förvånat undrade om det inte var mer än 3000kr. Ska bli intressant att se vad som står på försäkringsbrevet när det kommer.

Nu hade jag iofs tagit den även med 25% självrisk, jag hade som sagt räknat med något sådant, men nu var det inte det hon sålde till mig. Kan bli en intressant diskussion när pappren kommer...

Tack för info!

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Det där var mer i nivå med vad jag hade räknat med, men hon sa inget om några 25%, trots att jag förvånat undrade om det inte var mer än 3000kr. Ska bli intressant att se vad som står på försäkringsbrevet när det kommer.

Nu hade jag iofs tagit den även med 25% självrisk, jag hade som sagt räknat med något sådant, men nu var det inte det hon sålde till mig. Kan bli en intressant diskussion när pappren kommer...

Tack för info!

Du skulle ha spelat in samtalet.

Hoppas det går bra iaf

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Den dagen jag betalar 1000kr+/månaden i försäkring kommer jag att gråta blod och vara allt annat än glad .

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Undrar om inte jag har billigare ändå. Helförsäkrat cbr 1000-07 12 070:- /helår avställningsbart , självrisk 8000:-.
Kör max 6 månader så det blir ca 1000:-/ månad = 6000:på ett år.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Fattade inte riktigt vad du Mort menade med Th o Gatåkning
Tidigare har det vad jag vet (rätta mig gärna om jag har fel) varit så att man inte får köra LMS trafikövningar om man har If eller TH, vilket vore oacceptabelt med tanke på att jag alltid är där. Nu när jag kollar på hemsidan står det inget om det vad jag kan se, så antingen minns jag fel, eller så är det ändrat (eller så står det bara inte på hemsidan).

Jocke Flash

Jocke Flash
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
Gixxer 1000-K5
LMS?
Jag kollade med bolaget igår,TH sa att s.k "avrostingar" på bana som folksam fixar då gäller Helförsäkring,,, men inte vid vanlig banåkning....... fan oxå.
Men jag åker inte så väldigt mkt bana så mig passar det bra..
Dock vet jag att vissa bolag har så att man kan ringa ett par dga innan banåkning o lägga till en summa just för detta äventyr..

Nåväl försäkringarna kommer aldrig vara på "våran" sida.
Jag ä dock skapligt nöjd med min, men det har väl med min "gubbeålder" att göra.

Last edited:

MickeSthlm

Guest
Onekligen har jag hittat en väldigt bra försäkring.

Helförsäkring som ä en årsförsäkring för 5870 kronor det blir 483 kronor/månad.

Självrisken vid vagnskada är 6000 kronor.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

Grattis då har du verkligen lyckats! :)
Snuskigt billigt,måste nästan blivit galet någonstans eller är du 50 + kanske :D
Hur lyckades du?

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod

Va?! :va
Jag har själv kollat runt som en galning eftersom årsförfallodagen närmar sig m stormsteg, men billigaste jag får här i Skåneland är ca: 16.000 helår/helförs. Åretruntförs.
Berätta gärna vem du smörjde för att lyckas med en sån bedrift.

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Undrar om inte jag har billigare ändå. Helförsäkrat cbr 1000-07 12 070:- /helår avställningsbart , självrisk 8000:-.
Kör max 6 månader så det blir ca 1000:-/ månad = 6000:på ett år.
GRATTIS!!!

Hur e de möjligt.... e du 160 bast..... :va

GRATTIS!!

till dig också, du va ju ännu värre........ :confused:
Hur bär i er åt........

Last edited:

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
MV Agusta F4
Min försäkring kostar 2110:-/år nu första året och runt 4000:- andra året (vagnskadegaranti) och nej, jag kör inte custom. Jag valde en hoj med runt 90hk som låg bra till försäkringsmässigt men ändå var kul att köra till vardags. Har en Agusta som jag bara kör på bana, dvs inte är gatreggad för de stunderna då jag vill gasa på allvar...

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
man får vara riktigt vaken vad gäller f-bolag: det är det närmaste gang rape på kåken utan att verkligen vara där.

Länsförsäkringar sålde på mig en (bil)försäkring för nåt år sen där jag frågat
efter helårspris men dem hade gett mig resterande del av året (detta i april/maj)
så papprena visade en årsförsäkring på över 14 lakan istället för dem 9 jag fick pris på över telefon. Tror ni dem släppte det? NOPE! Jag hade mail- och telefonkonversation med 3 pers inkl chefen för avdelningen.
Klåpare!

På hojen har man Hondaförsäkring med IF: 545kr/månad, iofs icke avställningsbar.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept