våren

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Publicerad: 2006-03-05 Skriv ut Textstorlek: 1 2 3

Experterna: Våren kommer att dröja

SNÖBUS Vintern håller i sig. Och inte lär det bli bättre enligt de experter som Aftonbladet pratat med.

Foto: FREDRIK HOFGAARD

Snöskyfflar säljer rekord

Våren borde vara här.
Men svenskarna köper snöskovlar, piassavakvastar och tösalt som aldrig förr.
Och försäljningen av skidor slår alla rekord.
Vintern och kylan har tagit ett iskallt grepp om landet. Men det finns de som gillar det ymniga snöandet.

Pulkorna tar slut
-Vi säljer mycket snöskovlar nu, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop Sverige.
Snöslungor är också populära - alla orkar inte skyffla själva.
Snöleksakerna, pulka och snowracer, börjar ta slut. Detsamma gäller mössor och vantar.

Många köper skidor
Många har investerat i nya skidor också. Skidbranschen räknar med att sälja över 300000 par - en ökning med sju procent jämfört med förra säsongen.
Längdskidor är mest populära. Snön ligger i hela landet och det är enkelt att dra på sig skidorna och sticka ut en sväng.

Kerstin Danielson

När kommer våren?
Öyvind Johnsen, statsmeteorolog, Meteorologisk institutt, Oslo
De närmaste 14 dagarna är det inte snack om någon vår. Det har fallit ganska mycket snö och den kyler. Stora mängder varm luft är det enda som kan ge en radikal förändring - och nu finns inget som tyder på det.

Meteorologerna Isagel Cedefamn och Hans Alexandersson, SMHI, Norrköping
Jag vet inte. Men 10 dagar framåt stannar kalluften kvar över hela landet.(Isagel Cedefamn)

Mette Tilgaard, meteorolog, Danmarks meteorologiska institut, Köpenhamn
De närmaste sju dagarna, kanske längre, fortsätter det att vara kallt. Våren brukar komma i april. Men vi har haft snöstorm i slutet av mars också.

Wolfgang Röder, Aftonbladets väderexpert, Berlin
Kylan stannar i flera veckor, fram till mitten av april. Kalla luftmassor rör sig från norr till söder. Östersjön är rejält nerkyld och pressar ner temperaturen.

Blir vintrarna kalla och långa?
Öyvind Johnsen, statsmeteorolog, Meteorologisk institutt, Oslo
Vi kan få kalla vintrar. Men tendensen över hela jorden och särskilt här i norr är längre somrar och kortare vintrar.

Meteorologerna Isagel Cedefamn och Hans Alexandersson, SMHI, Norrköping
Det mesta talar för att jorden håller på att värmas upp. Så vi får vara glada om det då och då blir skapliga vintrar som i år. (Hans Alexandersson)

Mette Tilgaard, meteorolog, Danmarks meteorologiska institut, Köpenhamn
Vintern har inte varit kallare än normalt. Här är minus 1,2 grader nu. Det varierar år från år som alltid.

Wolfgang Röder, Aftonbladets väderexpert, Berlin
Vintrarna blir troligen kallare de närmaste 2-3 åren.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Komenterade detta imorse å det suxxar ju ganska mycke vröv kan ja säga :huvet :huvet

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
dakota
va skriver man,, utanför fönstret snöar det STORA FETA snö flingar, :4skrika

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
De bliiir inge vår , permafrosten e här för o stanna, Ring Bush o be han öka på växthuseffekten en aning

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
kolla på kalender´n från förra året "far har som tur skrivt in temp" vi hade samma temp då samma för ett par dagar sedan hade vi -21 på natten här förra året -19.8 , våren börja komma runt 15-20 ndé mars, så vi ligger i samma takt så det kommer garanterat att kunna åka i början av april, om det sedan är +13 vågar jag inte säga, men nu börjar det bli kul, mitten mars och till mitten april händer det ju grejjor så det knakar ute//

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fast det räcker med ett par dagars varm luft, kanske lite vårregn och blåst, så har vi iaf farbara vägar, låt gå för lite snö vid sidan om, men så är det också på sidorna vid Norska vägar, metervis!!

Det som är roligaste med det här, är att även skåningarna får sin beskörda del, så de inte kan åka o fresta oss andra! :lol

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
jag kommer ihåg att exakt för åtta år sen så hade vi en sån här vinter i gbg ,,
då va det kallt dom andra vintrarna har du varit mer regn å så

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
sporTlovEr skrev:
Det som är roligaste med det här, är att även skåningarna får sin beskörda del, så de inte kan åka o fresta oss andra! :lol

Håll käften gosse :fatta! :hihi

Nädå, jag e inte alls sur, bara trött på vintern. E född i Gävle & vet hur en vinter kan vara, e inte ofta vi har snö här nere.
Själv hoppas jag på att vägarna är körbara i mitten/slutet på April
för då e min hoj klar (hoppas jag) :yoparty :squid

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Håller med nu är det f-n inte skoj längre.

Minst +5 grader och spö regn i några dagar borde ta hand om det bra och sen ut med vårbilarna och borsta vägen bara.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
jag läste på aftonbladets hemsida att det ska snöa i göteborg nästa vecka startar från med måndag än e det inte över

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln