Vårens Ålands-läger bokat och klart!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
TomK skrev:
En 4-5 mil borde det vara - jag har aldrig kollat. Med bil kör man på tre kvart i laglig fart. Stambergs rejsbuss gick till färjan på i runda slängar 25 min om jag minns det rätt :)

"Laglig fart"? :va :hihi

Det är ju inte så farligt! Sen är det väl 15 mil till Grisslehamn, inte så farligt :)
Hur aktiv är trafikpolisen på Åland? :va

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
wheelie82 skrev:
Ps. Nån som vill samåka från gbg eller nånstans på vägen upp? Släpkärra och personbil fixar jag så det finns ju plats för en hoj till. :tummenupp

Hmm, du kan inte tänka dig att åka 25-28 Maj istället?? :tungan
Samåker gärna med dig från Götet isf... =)

Ha de gôtt!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Ghost skrev:
Weee!! :banana

Hm... Och exakt VAD skulle någonsin komma emellan när det gäller vuxenkollot på Åland? :fatta! :D

Men helvitte...
Man ar ju utan motard...
Jaja, vad ar en motardorgie pa aland?
Jag kan ev. dyka upp som support, bara for att allt var sa helvetes toktrevligt sist.
Om nagon inte ar saker sa ak!
(haha, ser sa cp ut utan ringar och prickar...)
men om jag kan haka utan sa gor jag det, no fuggin shite! (Liverpooldialekt)
Maste dock vanta och se om jag kan och om rejsputtarna vill ha en korkad mek med sig... :gnissla
Jaja, jag ar i typ afrika eller nat.
och eftersom jag ar en riktigt snygg och hunkig kille sitter jag mest inne pa hotellrummet och studerar mina nyanser av lila i huden...
Men min systers yngste (4 ar) gav sin vana trogen en till bevingad replik idag: Mobbo Jens! Mobbo Jens! Ska du Ocksa bada, eller ar du en blomkruka??
Han ska med till Aland, kanske nasta ar :)

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Ludde skrev:
Hmm, du kan inte tänka dig att åka 25-28 Maj istället?? :tungan
Samåker gärna med dig från Götet isf... =)

Ha de gôtt!

Ja är det skoj, jag har råd, hojen fortfarande i en del osv så åker jag kanske då också! :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hoztic skrev:
Det är ju inte så farligt! Sen är det väl 15 mil till Grisslehamn, inte så farligt :)
Hur aktiv är trafikpolisen på Åland? :va

Polisen är väldigt aktiv och kollar nykterhet (men de har högre alkogränser än i Sverige - man kan klämma en mellis och vara körbar) och hastigheter. Dessutom är bötesgränserna högre och hårdare och man bötfäller även för ringa överträdelser. Men, i och med att det är få poliser på farten och bara i bil eller piketbuss, så är riskerna mindre att åka fast än i Sverige (om man nu är sådan att man hellre flyr än stannar kvar och snackar). De får för övrigt ha gömda fartkontroller (ligga i busken och pricka med laser) och uppmuntrar allmänheten att rapportera in fortkörningar. Jag har sett en kvinna stå med mobil i handen och upprört knappa in siffror - strax efter att en bekant passerat :D (och bilister blinkar med lyset och viftar med näven).

Annars kan vi bara fråga Josef hur effektiv deras radarsystem är som sitter i bilarna - han stannade i tron att de aldrig på det avståndet hade kunnat läsa av farten, men, men... :näsblod

Själv har jag aldrig åkt genom någon kontroll eller haft någon efter mig under alla år med hoj (och bil) - gäller väl att ha tur ;) Anpassa farten efter omständigheterna bara och var vaksam på alla traktorer, små grusutfarter och gamla gubbar som gärna kör ut mitt i vägen, så ska det gå bra.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hur sent kan man göra anmälan?
Jag, -MLM- och en kompis med en 660 har tänkt köra i Maj, men behöver lite framförhållning.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-PLM- skrev:
Hur sent kan man göra anmälan?
Jag, -MLM- och en kompis med en 660 har tänkt köra i Maj, men behöver lite framförhållning.
Egentligen hur sent som helst, men om det t.ex. bara är 4-5 pers anmälda när det är en vecka kvar - då är det på gränsen att man vill åka (blir ju dyrt för var och en med boendet, den magiska gränsen ligger vid runt 8-10 personer).

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Klart man ska med i år igen, vem skulle ni annars skratta åt?

Anmälan 27-30 april
-----------------------------
1. Tom Johans (jo, jag har bytt efternamn)
2. JoH
3. Mårten
4. Veronica Eade
5. Nicklas (tänkte INTE skruva lika mycket i år...)
6. Sara
7. Hannes
8. Tony (om inget kommer emellan)
9. Johan (wheelie82) om jag får ledigt från jobben och hojen är hel..
10. Josef (åker med dels av gammal vana, dels för att förnedra motarder)
----------------------------
Anmälan 25-28 maj

1. Tom Johans
2.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Namn och telefonnummer (vill ni inte ha tel.nr. här, så sänd det via PM). Kostnad för boende+bana blir 300 kr/pers (svenska kronor, kontant).

Anmälan 27-30 april
1. Tom Johans (TomK) 073-6125167
2. Johan (JoH)
3. Mårten
4. Veronica Eade
5. Nicklas Lundberg
6. Sara Engström
7. Hannes Westman
8. Tony Landhall
9. Johan Andersson (wheelie82)
10. Josef Löwner
11. Percy Barth
12. Freddie Thörn

Anmälan 25-28 maj
1. Tom Johans
2.

Last edited:

JoH

va???
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
yamaha honda
Anmälan 27-30 april
2. Johan Hessling (JoH)
3. Mårten Jansson
4. Veronica Eade
5. Nicklas Lundberg
6. Sara Engström
7. Hannes Westman
8. Tony Landhall
10. Josef Löwner
11. Percy Barth
12. Freddie Thörn

Anmälan 25-28 maj
1. Tom Johans
2.

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Anmälan 27-30 april
2. Johan Hessling (JoH)
3. Mårten Jansson
4. Veronica Eade
5. Nicklas Lundberg
6. Sara Engström
7. Hannes Westman
8. Tony Landhall
10. Josef Löwner
11. Percy Barth
12. Freddie Thörn

Anmälan 25-28 maj
1. Tom Johans
2. Magnus Larsson -MLM- 0735122177 (Kommer till 99%)

Ska tvinga PLM å följa med också :gnissla

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Eftersom tråden handlar om bankörningen, tänkte jag passa på å fråga om däck. Är inne på att beställa en uppsättning metzeler sportec M-1.

Frågan är om dom håller för två dars hårda bankörningar ? Blir dom överhettad till sist och greppförmågan försämras ?

Bör man köra med värre racedäck, som rennsport, michelin supermoto osv ?

vad kör ni med för däck?

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
-MLM- skrev:
Eftersom tråden handlar om bankörningen, tänkte jag passa på å fråga om däck. Är inne på att beställa en uppsättning metzeler sportec M-1.

Frågan är om dom håller för två dars hårda bankörningar ? Blir dom överhettad till sist och greppförmågan försämras ?

Bör man köra med värre racedäck, som rennsport, michelin supermoto osv ?

vad kör ni med för däck?

Nä M-1 lär nog hålla, men om du nu skulle ha lite klistriga däck så är Rennsport ett alternativ. Frågan är hur varmt det verkligen är i slutet på April om det fortsätter så här! :(

Själv kommer jag köra med mina nyinköpta M-1, har inte råd att köpa andra däck också!

Last edited:

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
-MLM- skrev:
Ska tvinga PLM å följa med också :gnissla

Dum och OT-fråga, men varför heter ni -PLM-, -MLM-, -TLM- osv?? Nån form av hemlig klubb? :tungan

Funderar på att åka med på Maj-turen... Eller rättare sagt, jag måste med då! Har hört rykten om att banan äter däck, stämmer det? Isf får det bli att köpa ett extra däck innan.. Om ekonomin tillåter vill säga... :huvet

Ha de gôtt!

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ludde skrev:
Funderar på att åka med på Maj-turen... Eller rättare sagt, jag måste med då! Har hört rykten om att banan äter däck, stämmer det? Isf får det bli att köpa ett extra däck innan.. Om ekonomin tillåter vill säga... :huvet

Den äter lite mer än många andra kartingbanor, men inget extremt. Det hänger lite på din körstil också - med mycket sladd så kan du gott och väl "köra slut" på ett mediumslicks på en helg. Jag har samma sulor på nu som jag hade våren -03 :) Extremt mjuk körstil... Men det är dags att lägga på något nytt nu... :näsblod

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
TomK skrev:
Den äter lite mer än många andra kartingbanor, men inget extremt. Det hänger lite på din körstil också - med mycket sladd så kan du gott och väl "köra slut" på ett mediumslicks på en helg. Jag har samma sulor på nu som jag hade våren -03 :) Extremt mjuk körstil... Men det är dags att lägga på något nytt nu... :näsblod

En del skulle kanske säga att vissa av oss kanske ligger ute på banan och nöter hela dagarna medan andra tar ett par varv, skruvar lite fjädring, fikar, snackar lite skit... oj hoppsan är det redan dags för lunch? :tungan

Som sagt, den sliter relativt mycket men inte extremt.

Nä nu börjar jag bli riktigt åksugen, och ingen fuskträning på vägen innan lägrt blir det heller pga förra årets ålandseskapader...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Åkte minimoto där för nått år senn och det var riktigt rolig och varierande bana (antar att det är samma bana jag tänker på), längtar dit men med motarden Hoppas som sagt att TomK kan anordna något under juni, juli eller augusti.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Josef skrev:
En del skulle kanske säga att vissa av oss kanske ligger ute på banan och nöter hela dagarna medan andra tar ett par varv, skruvar lite fjädring, fikar, snackar lite skit... oj hoppsan är det redan dags för lunch? :tungan

Ja ? Sketaglassigt ju! :banana :D Det har ju blivit några tusen varv ändå, så jag har nu kommit till det stadiet då fikapauserna med all rätt kan bli lite längre :tummenupp

@supermoppe: Juni och början av juli lär det inte bli något. Jag ska på en banåkning i början av juni och har sedan lovat att hålla mig hel och ren fram tills en bit in i juli (hemligt! hemligt! :tungan ), men efter det finns det säkert möjlighet att klämma in något. Nackdelen med de rena sommarmånaderna, är att de då har kartuthyrningen igång och den går alltid före (därav det låga priset). Vissa dagar blir det inte så mycket kört för vår del.

Anmälan 27-30 april
2. Johan Hessling (JoH)
3. Mårten Jansson
4. Veronica Eade
5. Nicklas Lundberg
6. Sara Engström
7. Hannes Westman
8. Tony Landhall
10. Josef Löwner
11. Percy Barth
12. Freddie Thörn
13. Erik Ryttervik

Anmälan 25-28 maj
1. Tom Johans
2. Magnus Larsson -MLM- 0735122177 (Kommer till 99%)

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Osså den ständiga pengafrågan, hur är det med båt, vad kostar det och vart kollar man upp det?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Emmi skrev:
Osså den ständiga pengafrågan, hur är det med båt, vad kostar det och vart kollar man upp det?

En del info finns här: http://irt.slu.se/tomk/sm/vessingsboda/

Men ett kort svar är - det beror på hur stor bil man kommer med och vilken färja. Eckerölinjen är i de flesta fall mest förmånlig och tar t.ex. halvstora skåpbilar som personbil och då kostar det tur/retur för bil och passagerare ett par-tre hundra kanske. Fullstora lång/hög-skåp är lite dyrare. Kolla på http://www.eckerolinjen.fi/ och http://www.vikingline.se/

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum