Vårmek -07

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det blev nu så, att verkstaden inte blev färdigställd riktigt så tidigt som det var tänkt och därmed fördröjdes skruvandet på hojarna också. Men sent om sider har jag fått fart på fixandet och första prioritet är R1:an som måste vara i bra skick inför jobbpendling och ett par Ålandsturer bl.a. Den har rullat dryga 4.500 mil och ventilkoll och allmän genomgång av skicket, är påkallat. Det värsta jobbet var att plocka loss allt (och hoppas jag kommer ihåg hur delarna satt, när det ska ihop igen :) ), men nu är motorn lös och kan skruvas på...

Någon mer som hunnit lika "långt" i säsongsförberedelserna ? :D

Bifogat

• ram.JPG
    ram.JPG
    70.5 KB · Visningar: 57
  • motor.JPG
    motor.JPG
    78.7 KB · Visningar: 70

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Det blev nu så, att verkstaden inte blev färdigställd riktigt så tidigt som det var tänkt och därmed fördröjdes skruvandet på hojarna också. Men sent om sider har jag fått fart på fixandet och första prioritet är R1:an som måste vara i bra skick inför jobbpendling och ett par Ålandsturer bl.a. Den har rullat dryga 4.500 mil och ventilkoll och allmän genomgång av skicket, är påkallat. Det värsta jobbet var att plocka loss allt (och hoppas jag kommer ihåg hur delarna satt, när det ska ihop igen :) ), men nu är motorn lös och kan skruvas på...

Grattis! :D jag ligger bara liiiite före dig! Motorn kom hem förra veckan, så nu ska allt sättas ihop i mitt jättemekano. Men man är ju van att skruva så... :rolleyes: *asg*

Lycka till och hoppas du laddat med mycket meköl! Håll lill-meken borta från den bara. :tungan

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart

Haha...är det så den ser ut inuti! Damn! :) Ruskigt seriöst att fiska ut hela motorn. Hoppas det inte blir så många delar över när du satt ihop den sen.

Kul att se bilderna. Lägg gärna upp några fler vid tillfälle, så kanske man tom lär sig nåt :p

/O

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Haha...är det så den ser ut inuti! Damn! :) Ruskigt seriöst att fiska ut hela motorn. Hoppas det inte blir så många delar över när du satt ihop den sen.

Kul att se bilderna. Lägg gärna upp några fler vid tillfälle, så kanske man tom lär sig nåt :p
Det var ungefär lika lätt att ta loss hela motorn, som att försöka komma åt förgasare och ventiler m.m. när allt satt kvar (tajt med utrymme). 5-6 stora skruvar och koppla loss kedja och lite kablage så var det klart (nästan i alla fall)...

Det kommer mer bilder varteftersom :tummenupp

Gabor

Guest

Jag ligger långt efter dig..:D .Då menar jag lååååångt, .tom ram, väntar på att få tid till att svetsa färsten till svingen som jag vill ha dit.

Motorn är dock klar å hopsatt :tummenupp

Siktar på 1 a maj, det är lagom långt borta i tiden.:gnissla

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Från början var det tänkt att jag skulle splitta hela motorn/växellådan och kolla lager, kolvringar m.m. Men tiden räcker inte riktigt till och skicket på det jag kommit åt att se, verkar vara väldigt bra (ser nästan nytt ut). Resten av prylarna bör därför vara i fin kondition de med och inga problem har märkts/hörts.

Jag bestämde mig därför för att bara göra en vanlig storservice och har nu kollat ventilspel (som låg inom toleranserna) och kopplingen (den har ungefär 2/3 av livslängden kvar på friktionsskivorna, inte illa...). Tändstiften är fina, men ska bytas ändå när de ändå är loss. Nu är det bara att skaffa nya packningar, olje- och bensinfilter, ny gasvajer (den gamla var fransig på returen) och rengöra motorn utvändigt så går det att stoppa tillbaka den. Förgasarna ska synkas sedan och diverse smådelar på hojen ska smörjas upp...

Bilderna visar:

1. Inställning av TDC för första cylindern. sedan vrider man medsols för nr 2,4 och 3.
2. Kopplingskorgen med friktionsskivorna synliga.
3. Toppen. Ventilspelet mäts nu lätt med kamloberna pekandes bort från varandra (bara en cylinder åt gången). Tjugo ventiler totalt.
4. Kamkedjan med styrning och man kan även se en vevstake skymta bakom.
5. Kopplingen med lamellerna borta (utom de två innersta som sitter najade för att förhindra vibrationer i kopplingen - en modifiering efter -99).
6. Lameller, torkas rent, smörjs in igen och stoppas tillbaka i rätt ordning och rättvända.

Bifogat

• tdc.JPG
    tdc.JPG
    88.6 KB · Visningar: 40
  • koppling1.JPG
    koppling1.JPG
    78.8 KB · Visningar: 39
  • toppen.JPG
    toppen.JPG
    83.2 KB · Visningar: 30
  • kamkedja.JPG
    kamkedja.JPG
    88.4 KB · Visningar: 31
  • koppling2.JPG
    koppling2.JPG
    80.4 KB · Visningar: 37
  • lameller.JPG
    lameller.JPG
    95.6 KB · Visningar: 35

Dr.Bike

Guest
Säg till om du behöver hjälp med shims.
Jag och Patrik har en låda med de mest gångbara.

P.S Du vet väl om att man KAN knäppa loss toppen och lämna den till doktorn för en kur mot värsta astman? ;)
Nästa vinter kanske? :D

Last edited:

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Säg till om du behöver hjälp med shims.
Jag och Patrik har en låda med de mest gångbara.

P.S Du vet väl om att man KAN knäppa loss toppen och lämna den till doktorn för en kur mot värsta astman? ;)
Nästa vinter kanske? :D

Ventilspelen låg helt OK. På de flesta en bit ner i toleransintervallet, men det brukar bara vara bra att glappet inte är alltför stort (inbillar jag mig). Det diffade en aning mellan en del ventiler på insuget, men inte så mycket att det är värt att pilla dit andra shims. Det ska klara sig gott och väl till nästa storservice.

Jo, jag vet att det går att fräsa ur lite ;) Nu är dock R1-toppen inte så jäkla illa ändå original - jag har sett värre. Men om det blir bättre tid nästa vinter så kanske det går att ordna nått. :tummenupp (hojen lär få hänga med ett bra tag till)

Dr.Bike

Guest
Ventilspelen låg helt OK. På de flesta en bit ner i toleransintervallet, men det brukar bara vara bra att glappet inte är alltför stort (inbillar jag mig). Det diffade en aning mellan en del ventiler på insuget, men inte så mycket att det är värt att pilla dit andra shims. Det ska klara sig gott och väl till nästa storservice.

Jo, jag vet att det går att fräsa ur lite ;) Nu är dock R1-toppen inte så jäkla illa ändå original - jag har sett värre. Men om det blir bättre tid nästa vinter så kanske det går att ordna nått. :tummenupp (hojen lär få hänga med ett bra tag till)

Sant - det är bättre att ligga på nedre delen av ventilspelsintervallet. Så brukar jag iaf ställa ventiler, om inte kunden önskar annat.
Insugskanalerna i R1an kan ju anses som hyggliga ja. Men..den stora akilleshälen är förbränningsrum (för djupt liggande ventiler) och sedan ett trångt avgas.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ikväll ska motorn tillbaka på sin plats. Packningar, gasvajer, filter, o-ringar, tändstift och annat småplock gick totalt på 1.500:- (hos Nyströms). Sedan återstår förgasarsynkning och justering/kontroll av exup-ventilen. En vecka kvar nu innan det måste vara klart, men det hinner jag :)

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Jag har också vårmeckat lite, men håller mig på en lite lägre avancerad nivå än trådstartaren..

Började med det obigatoriska olje- och filterbytet.
Och så har jag bytt bromsbelägg fram.
Bytt kylarvätska (den ska tydligen inte vara rostbrun :gnissla ).

Sen jag har kollat alla säkringar och alla kontakter mellan generator och batteri (och alla andra jag kunde hitta), bytt laddregulator, bränt sönder den nya (det var inte jag.. hojen klarade det alldeles själv :mad: ).

Så nu får JHAM ta över mitt vårmeckande på Måndag.

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Jag har också vårmeckat lite, men håller mig på en lite lägre avancerad nivå än trådstartaren..

Började med det obigatoriska olje- och filterbytet.
Och så har jag bytt bromsbelägg fram.
Bytt kylarvätska (den ska tydligen inte vara rostbrun :gnissla ).

Sen jag har kollat alla säkringar och alla kontakter mellan generator och batteri (och alla andra jag kunde hitta), bytt laddregulator, bränt sönder den nya (det var inte jag.. hojen klarade det alldeles själv :mad: ).

Så nu får JHAM ta över mitt vårmeckande på Måndag.

Jag hoppade över vårmeckandet i år, bytte hoj istället. Mycke behändigt:D

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:hihi Vad ägnar du dig åt? Självbedrägeri på hög nivå? :D
Du VET ju att det ALLTID tillkommer något litet skit...

Äh... motorn är ju färdig, olja och kylarvätska finns i dunkarna och vakuumklockarna är framplockade - vad kan gå fel ? :näsblod (jo, jag vet - det har gått nästan oroväckande bra - men nästa söndag är det bokat en dagstripp till Åland för att styra upp motardträningslägret och jag tänkte ta hojen, så...).

Jag hoppade över vårmeckandet i år, bytte hoj istället. Mycke behändigt:D
Som att köpa nya fillingar när de gamla blir skitiga :tungan

Last edited:

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Jag håller på å snyggar till Dominatorn lite. Ska bl.a lacka om avgassystemet, hur ska man göra för att den nya lacken ska sitta kvar? Jag har slipat å donat flera dagar nu så underarbetet är så gott som klart, ska bara tvätta av det med förtunning sen ska jag börja lacka.

Lacka, värma, lacka, värma, lacka sa killen jag köpte lacken av, men hur ska man värma skiten? Jag tror inte att morsan blir så glad om det ligger massa rör å ljuddämpare i ugnen när hon kommer hem..

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är härket klart! Startade dessutom på första startmotorpurret :tummenupp En mer seriös provkörning blir i morrn. Jag tror faktiskt att sakerna tog tre gånger så lång tid att få ihop, som att ta isär - det ska rengöras, fettas in, dras med rätt moment och inte minst försöka lista ut vart alla femtielva slangar och kablar ska kopplas in (det är fegt att märka upp :D ).

Skruvar som blev över = 0. Hittade verktyg m.m. = 3 (ett par insexnycklar och en luftnippel som trillat ner på motorns översida)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping