Vårt kassa rättssystem

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Något borde göras åt det här jävla rättssystemet vi har i Sverige! Det är uruselt och kasst! Det borde fungera mer som i USA där personen grips, sätts i häktet tills man ställs inför rätta troligtvis dagen efter (vid mindre brott som tex misshandel).

Många gånger då jag gripit en person för brott där fallet gått vidare till tingsrätten, så har det tagit upp till 1 år innan rättegången blir av, ETT ÅR!! Ska det vara så?

Jag har vid ett par tillfällen i tjänst som ordningsvakt blivit misshandlad mitt framför ögonen på tjänstgörande kollegor, med knytnäveslag i ansiktet. Efter några veckor kommer det hem ett brev från polismyndigheten: "BROTT KAN EJ STYRKAS" och fallet läggs ner i brist på bevis. Vart finns mitt förstärkta rättsskydd?
Känner ett flertal poliser som varit med om precis samma sak och det är fan skrämmande! Ska man behöva ta lagen i egna händer och straffa förövaren på plats eller hur ska man få rättelse när inte vårt kassa system straffar?

När väl ett fall om våld mot tjänsteman kommer upp i rätten, så får man bara höra "Du är ordningsvakt/väktare/polis och ska tåla våld i tjänst", ehh ok, sen när tål en människa mer fysiskt våld för att man är ordningsvakt? Jag har inte skrivit på några papper om att det är ok att jag ska bli misshandlad bara för att jag är ordningsvakt och tror inte några poliser har skrivit på några sådana papper heller. Det är ju som att säga till en värdetransportör att "Du är värdetransportör, du ska tåla att bli skjuten på och rånad i tjänst", eller till en kassörska att denne ska tåla att bli rånad. Jag är väl för fan lika mycket människa med känslor som vilken annan människa? Och varför finns det förstärkt rättsskydd för en tjänsteman när det aldrig används?

Rätten hävdar även att vi tillhandahåller utrustning för att försvara oss, men kommer det ett knytnäveslag i ansiktet när man jobbar helt oförutsett och förövaren sedan bara ställer sig och inte gör något så kan man inte hur som helst börja slå denne då misshandeln är "avslutad", nödvärnsrätten gäller inte längre och låter sig gärningsmannen bli gripen på ett lugnt sätt så behöver man inte bruka våld. MEN vad händer sen, jo, brott kan ej styrkas och man faller offer för Sveriges ruskigt dåliga rättssystem, åter igen och åter igen.
När får man egentligen upprättelse, är det meningen att man ska behöva fixa det själv?

Vad ger det egentligen för signaler till buset där ute? Att det är OK att slå en polis/väktare/ordningsvakt eftersom personen ändå aldrig får något straff? Jag tror faktiskt det är så! Man behöver statuera exempel ett par år och ge personer riktigt hårda straff med höga ersättningsanspråk så att våldet mot tjänstemän minskar! Det är fan inte kul att gå till jobbet och ha i bakhuvudet att "ikväll kanske man åker på rejält med stryk och gärningsmannen kommer säkerligen gå fri".

Då man arbetar med att upprätthålla allmän ordning som myndighetsutövare åt polismyndigheten som i sin tur lyder under regeringen, kan man ju tycka att man borde vara värd lite tid hos en utredare istället för att få fall på fall nedlagda utan att de knappt är granskade?

En utredare på polismyndigheten kan sitta med runt 50 pågående ärenden på en och samma gång, inte konstigt att man då lägger ner fall så fort som möjligt för att få undan dem från bordet, borde det inte anställas fler utredare och tillsätta fler som dömer personer för brott?

Någon som skall tilläggas är att förra gången jag fick ett knytnäveslag i ansiktet var inför 3 ordningsvakter, gärningsmannen grips, "brott kan ej styrkas". Ringde då upp utredaren och frågade vad fasiken han höll på med och får till svar "jag ser att jag glömt ringa en av ordningsvakterna för förhör". Ringde då upp samtliga ordningsvakter som var med vid händelsen, och INGEN av de tre ordningsvakterna hade fått någon kallelse till förhör eller blivit uppringda av utredaren innan fallet lades ner, smidigt för utredaren att bara kasta fallet i papperskorgen.. Konstigt att man blir missnöjd och förbannad??

Blir så jävla förbannad varje gång jag tänker på detta och det gör jag ofta! Så kände att jag var tvungen att skriva av mig lite!

Tack Sverige för världens töntigaste rättssystem!!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Om en person slår eller gör något ö.h.t. mot en ordningsvakt / polis i USA så får du först stryk som fan av ordningsmannen och dess "polare", sen åker du på fängelse / böter. Med rätta!

Ligister och brottslingar i Sverige sägs "kunna rättssystemet" och helt enkelt slinker undan det mesta dom gör. Det sprider som sagt tron att man kan göra vad man vill i Sverige utan att åka fast. Och så känns det för den vanliga medborgaren som ser en ökning av allmänna brott, men även grova, som rån, personrån m.m.

Så om nått, så borde något parti ta upp frågan och ge er som blir betalda att upprätthålla ordning ett skälig rättsligt skydd som motsvarar vad ni utsätts för dagligen.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Det förstärkta rättsskyddet innebär att man (teoretiskt sett)skall straffas hårdare om man utför brottslig handling emot en person som åtnjuter det förstärkta rättsskyddet. Tex misshandel blir våld mot tjänsteman, olaga hot blir hot mot tjänsteman osv. Dessutom innebär detta skydd att du även på fritiden åtnjuter det förstärkta rättsskyddet om du utsätts för brott som hämnd för någon tjänsteåtgärd. Straffsatserna för tex våld mot tjänsteman är högre än för misshandel, om du skulle blivit dömd till 1 års fängelse i vanliga fall så skall du dömas till det dubbla om det är mot en tjänsteman. MEN, förstärkt rättsskydd är något varken jag eller mina kollegor sett röken av då det aldrig är på tal om att dra upp ett fall om våld mot tjänsteman i rätten.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jänkarna e lite lustiga .... "livstid+1000 år" .... vaffan tror dom att han ska bli 1100 år gammal eller :rofl

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kan det vara så att rätten är trött på den regelmässiga anmälan som oftast upprättas vid handgemäng?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ptja, han som greps med min stulna hoj, som han hade som transportmedel medan han bröt sig in i ett annat garage, blev åtalad för olaga intrång, olovligt brukande, två fall av narkotikabrott, olovlig körning och brott mot knivlagen. Han erkände rubbet, förutom att han hade lånat hojen av en polare, som han inte mindes namnet på, och inte visste att den var stulen. Han fick skyddstillsyn, trots att han var yrkeskriminell. Polis och tom åklagaren gjorde allt dom kunde för att sätta dit honom, och jag kan förstå deras uppgivenhet när resultatet knappt blir ett argt fy ens en gång.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Jänkarna e lite lustiga .... "livstid+1000 år" .... vaffan tror dom att han ska bli 1100 år gammal eller :rofl

Ett livstidsstraff i Sverige är ca 12-15 år, sedan har man enligt praxis rätt till benådningsrätt. I Sverige finns inget riktigt "livstidsstraff" tyvärr.

Att man får livstid +1000 år i USA är något man använder för att sätta ribban på hur straffet skall se ut i fängelset, vilka rättigheter fången skall ha samt hur eventuella påföljder i fängelset skall se ut.
I Sverige döms man för det värsta brottet, har du tex stulit en bil och sedan kört ihjäl någon döms man endast för vållande till annans död, inte för stöld av bilen även om det tas med i rättegången.
I USA döms du för samtliga brott. Har för mig att Castro hade nästan 1000 åtalspunkter och dömdes mer eller mindre för alla, därav +1000 år.

Skäggot: Blir man misshandlad och det finns vittnen från oberoende part är det ju inte så mycket att tala om. Det är inte rätten som är "trött" på regelmässiga anmälningar då det sällan kommer så långt upp som just till rätten.

Att ha väntetider på upp åt ett år är inte bra för någon, man glömmer detaljer i ärendet och man säger fel saker. I vissa fall har jag varit rätt dryg mot rätten och sagt att de helt och hållet får gå på det som sägs i förhören då det gått så pass lång tid att jag omöjligtvis kan minnas händelsen korrekt.

Från att brottet begåtts, till att det handläggs hos en utredare som tar tid på sig att höra folk och lämna ärendet till åklagare, som i sin tur ska handlägga ärendet, uteblivna parter i rätten som gör att datum för rättegång skjuts upp flera månader, etc. Så allt från utredare, åklagare, domare, nämndemän, offentliga försvarare måste anställas i mängder. Hur skall samhället ha råd med allt detta när vi ska betala för alla soffliggare och politikers höga löner?

Förlåt, jag skrev att det var förra gången jag blev slagen inför tre ordningsvakter, det är fel. Förra gången jag blev slagen var när jag skyddade polisens rygg som transporterade en gripen upp för trappan på krogen där jag jobbar, detta var för typ 3 månader sedan. En stor 130 kg´s klump skulle frita den gripne och tryckte undan mig och drog armen rätt i ansiktet på mig. Personen grips strax efter av polis. Tanden tryckte hål på läppen av smällen.

Detta har jag inte hört ett smack om, inte fått hem några papper och till råga på allt så är det samma snubbe som misshandlar polisen i det stora slagsmålet som ägde rum ett par veckor senare: http://www.jnytt.se/flera-poliser-skadade-i-stort-brak-i-city

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Jag tycker också att det är ganska släpphänt i Sverige på den fronten, men att det inte finns livstid är ju inte sant. Det finns ju en hel del fångar som inte fått tidsbestämda straff överhuvudtaget, så nog kan man få göra hard time i Svedala också.

Det vill nog till att man yxmördar ett par tre stycken iofs.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Mattias Flink som sköt ihjäl 7 personer med sitt automatvapen från försvaret kommer ut nästa år efter 30 år i finkan, så det vill nog till mer än ett par yxmord. Smugglar man iof in lite knark i Sverige så får du hårdare straff än ett mord, vilket är rätt sjukt.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Tror att det ursprungligen har med deras kristna tro att göra. Om man blir dömd till 1100 års fängelse, så sitter "själen" eller vad man ska säga kvar i fängelse de resterande åren efter döden. Det funkade nog bättre förr, då fler var troende.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ett livstidsstraff i Sverige är ca 12-15 år, sedan har man enligt praxis rätt till benådningsrätt. I Sverige finns inget riktigt "livstidsstraff" tyvärr.

Att man får livstid +1000 år i USA är något man använder för att sätta ribban på hur straffet skall se ut i fängelset, vilka rättigheter fången skall ha samt hur eventuella påföljder i fängelset skall se ut.
I Sverige döms man för det värsta brottet, har du tex stulit en bil och sedan kört ihjäl någon döms man endast för vållande till annans död, inte för stöld av bilen även om det tas med i rättegången.
I USA döms du för samtliga brott. Har för mig att Castro hade nästan 1000 åtalspunkter och dömdes mer eller mindre för alla, därav +1000 år.

Skäggot: Blir man misshandlad och det finns vittnen från oberoende part är det ju inte så mycket att tala om. Det är inte rätten som är "trött" på regelmässiga anmälningar då det sällan kommer så långt upp som just till rätten.

Att ha väntetider på upp åt ett år är inte bra för någon, man glömmer detaljer i ärendet och man säger fel saker. I vissa fall har jag varit rätt dryg mot rätten och sagt att de helt och hållet får gå på det som sägs i förhören då det gått så pass lång tid att jag omöjligtvis kan minnas händelsen korrekt.

Från att brottet begåtts, till att det handläggs hos en utredare som tar tid på sig att höra folk och lämna ärendet till åklagare, som i sin tur ska handlägga ärendet, uteblivna parter i rätten som gör att datum för rättegång skjuts upp flera månader, etc. Så allt från utredare, åklagare, domare, nämndemän, offentliga försvarare måste anställas i mängder. Hur skall samhället ha råd med allt detta när vi ska betala för alla soffliggare och politikers höga löner?

Förlåt, jag skrev att det var förra gången jag blev slagen inför tre ordningsvakter, det är fel. Förra gången jag blev slagen var när jag skyddade polisens rygg som transporterade en gripen upp för trappan på krogen där jag jobbar, detta var för typ 3 månader sedan. En stor 130 kg´s klump skulle frita den gripne och tryckte undan mig och drog armen rätt i ansiktet på mig. Personen grips strax efter av polis. Tanden tryckte hål på läppen av smällen.

Detta har jag inte hört ett smack om, inte fått hem några papper och till råga på allt så är det samma snubbe som misshandlar polisen i det stora slagsmålet som ägde rum ett par veckor senare: http://www.jnytt.se/flera-poliser-skadade-i-stort-brak-i-city

Säjer inte att det är rätt, men om man konsekvent upprättar anmäler om våld mot tjänsteman tappar det till slut sin effekt.

När det sen verkligen sker något av allvarligare art är det naturligtvis tråkigt för den drabbade.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jadu, vad händelser kan se olika ut.
Enligt min egen åsikt tar det hus i helvete om man lägger hand på en snut, även om denne utdelat dom 10 1:a. Fast nu pratar jag iof 10år tbx i tiden då man blivit snällare med åldern:D
Sen är du ju "ordningvakt" och hamnar i en gråskala. Själv extraknäckt lite som desamma på div krogar, och visst fan ingår det lite bråk och nån smäll som man rycker på axlarna åt, vid såna tillfällen händer saker och är det inget allvarligt och du ändå tar illa vid dej kanske ett jobbyte skulle vara lämpligt.

För att vara lite Ot : har du en aning om hur en anmälan mot en tjänsteman ser ut? den läggs ner inom ett par dagar i dom flesta fall, dvs utreds inte öht.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Nja, mitt ex är polis och det är samma sak för dem, väldigt svårt att få någon fälld för våld mot tjänsteman, så vi sitter i samma båt tyvärr.

Grejen är ju att man oftast anmäler pga att det ska finnas registrerat om någon mer händer tex helgen efter med samma individ.

Men två knytnäveslag i ansiktet framför 3 ordninsvakter borde inte bara läggas ner. Känns lite som att man faktiskt får köra judge dredd stilen och straffa på plats för att man ska få någon som helst upprättelse, men tycker inte det ska behövas i ett land som Sverige..

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Känns lite som att man faktiskt får köra judge dredd stilen och straffa på plats för att man ska få någon som helst upprättelse, men tycker inte det ska behövas i ett land som Sverige..

Är väll så de går till! Ordningsvakter spöar på fulla människor på krogen anmäler dem täcker för varandra och hoppas på ett skadestånd.
Tycker inte att ni ska få de lättare att anmäla och fälla folk för våld mot tjänsteman.
Går redan omkring på tok för många anabola stinna muppar med ordningsvaktströja på krogarna. Som inte annat en hoppas på att få svinga lite på kvällen för att casha in nästa dag.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Bra trådstart!

Här är min syn på saken.

Vi ska givetvis inte ha det som i USA. Det är långt ifrån perfekt i Sverige
men det är trots allt bättre än det hemska system som vuxit fram
i jänkarnas land.

Jag vill inte ha ett samhälle där polisen betraktar alla individer som
potentiellt livsfarliga. Polisen i USA drar vapen i tid och otid. Jämför
hur polisen jobbar i England och Sverige, mot USA. Jag väljer engelska
och svenska polisen alla dagar i veckan.

Hur orättvist och daltande det svenska rättssystemet verkar, så är
det ett val ett samhälle får göra. Lite förenklat, ju "snällare" maktapparat
desto mindre vapen och våld i samhället. Ju tuffare maktapparat desto
tuffare samhälle.

Både England och Sverige har det bättre i samhället än USA. Tycker jag
i vart fall. Sedan finns det vapenliberala människor som älskar USA
förstås.

Tillbaka till Sverige. Som ts skriver, är det horribelt att det
ska behöva ta så lång tid innan rättegången blir av. Detta vet
jag inte hur det ska lösas. Men jag utgår från att det handlar om
pengar, som vanligt. Jag utgår också från att dagens rättsapparat
är till stora delar så som det fungerade på 70 och 80 talet.

Så det behöver ses över och behandlingstiderna måste blir kortare.
Tyvärr är det inte intressant för politikerna, oavsett parti. Hur ofta
har ni på sistone hört en politiker prata om detta? Nej precis, i stort
sett aldrig.

Politikerna pratar bara om sådant som ger många politiska poäng,
så klart.

Till sist, straffen. Är det för korta straff i Sverige? Kanske. Men det är
lätt att tro att alla straff är för korta. Däremot är det är skevt på en hel
del områden.

Att begå hemska brott som våldtäkt och misshandel ger en viss
tid i fängelse. Att fiffla med pengar, herregud, då får personen
sitta inne flera år längre än den som våldtog eller misshandlade.
Helt j-a skevt :dummer

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Är väll så de går till! Ordningsvakter spöar på fulla människor på krogen anmäler dem täcker för varandra och hoppas på ett skadestånd.
Tycker inte att ni ska få de lättare att anmäla och fälla folk för våld mot tjänsteman.
Går redan omkring på tok för många anabola stinna muppar med ordningsvaktströja på krogarna. Som inte annat en hoppas på att få svinga lite på kvällen för att casha in nästa dag.
Det här är ju tyvärr min erfarenhet av detta, både ordningsvakter och väktare är inte sena med att mucka gräl och börja veva. TS behöver nog inte leta länge för att förstå varför trovärdigheten är låg.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj

Nu finns det ju rötägg i alla sorters jobb, även ordningsvakter och poliser. Själv har jag aldrig under mina 12 år varit med om att man spöat på någon utan att man har laglig rätt till det, jag har aldrig använt för mycket våld och heller inte sett någon annan ordningsvakt i min närhet göra det. Det kanske iof beror på att jag inte jobbar i Stockholm. Här ser vi det som en utmaning att lösa konflikter verbalt, lyckas man hålla ordning på allmänheten utan att behöva använda våld har man lyckats. Ibland går det tyvärr inte att prata sig ur eller prata någon annan ur en situation och då är våldet ett faktum.

Jag har gjort 5 anmälningar om våld mot tjänsteman, det är när personen med uppsåt slagit mig eller väldigt hårt i ett fall tryckt undan mig i bröstet för att undkomma ett gripande då personen i fråga hade misshandlat sin flickvän väldigt svårt. Aldrig har jag anmält någon för våldsamt motstånd eller liknande. Att jobba som ordningsvakt är ingen lek, vill man hålla på att slåss kan man göra det på sin fritid!! Vi är där för att hjälpa människor, skydda dem och upprätthålla allmän ordning, inte slå dem och göra livet surt för dem!

Så vogge och Bentebent, dra inte en hel yrkesgrupp över samma kam.

Bra trådstart!
Tillbaka till Sverige. Som ts skriver, är det horribelt att det
ska behöva ta så lång tid innan rättegången blir av. Detta vet
jag inte hur det ska lösas. Men jag utgår från att det handlar om
pengar, som vanligt. Jag utgår också från att dagens rättsapparat
är till stora delar så som det fungerade på 70 och 80 talet.

Så det behöver ses över och behandlingstiderna måste blir kortare.
Tyvärr är det inte intressant för politikerna, oavsett parti. Hur ofta
har ni på sistone hört en politiker prata om detta? Nej precis, i stort
sett aldrig.

Politikerna pratar bara om sådant som ger många politiska poäng,
så klart.

Till sist, straffen. Är det för korta straff i Sverige? Kanske. Men det är
lätt att tro att alla straff är för korta. Däremot är det är skevt på en hel
del områden.

Politiker kommer alltid vara politiker, tyvärr.. Men man kanske kan göra något själv åt det hela på något sätt?
I England har man en maxtid på att rättegången skall bli av inom 2 veckor, DET tycker jag är ruskigt bra om man jämför med Sverige..

Våldstrappan har ökat väldigt mycket senaste åren och det är buset som beväpnar sig mer och mer. Så en hårdare myndighet vad gäller att hantera bus behövs tyvärr. Självklart vore ju ett samhälle utan våld bättre, ett samhälle där varken polis eller bus finns, men nu lever vi ju i verkligheten och det kommer alltid finnas och kommer alltid bli värre.

Straffen är för korta i Sverige och absolut felvägda, som du skriver om våldtäkten och pengabrott så borde våldtäkten ge hårdare straff. Eftersom folk vet att det är korta straff blir det lättare att utföra brotten. Hade det varit hårdare straff, tex 12 år för våldtäkt så hade nog fler tänkt sig för innan de begår brottet.
Sen kan man ju ta upp det här med att var och varannan döms till rättspsykiatrisk vård, alla jävla mördare är inte sjuka, straffa med hårt fängelsestraff och gör om anstalterna till fängelsen istället för lyxhotell där maten är bättre än den våra barn får. Ett fängelsestraff skall vara ett straff, inte vård som det idag heter.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu finns det ju rötägg i alla sorters jobb, även ordningsvakter och poliser. Själv har jag aldrig under mina 12 år varit med om att man spöat på någon utan att man har laglig rätt till det, jag har aldrig använt för mycket våld och heller inte sett någon annan ordningsvakt i min närhet göra det. Det kanske iof beror på att jag inte jobbar i Stockholm. Här ser vi det som en utmaning att lösa konflikter verbalt, lyckas man hålla ordning på allmänheten utan att behöva använda våld har man lyckats. Ibland går det tyvärr inte att prata sig ur eller prata någon annan ur en situation och då är våldet ett faktum.

.

Menar du inte kunder?

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Menar du inte kunder?

Nej, det är tex krogens gäster/kunder, men du jobbar för polismyndigheten och en polisman är din närmsta chef och ditt jobb är att upprätthålla allmän ordning. Du arbetar som en myndighetsperson och de som kommer till krogen är en allmänhet.

"Ordninglagen (1993:1617 ) är en svensk lag, som innehåller särskilda föreskrifter om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar samt föreskrifter om allmän ordning och säkerhet i övrigt dels vid sammankomster och tillställningar, på offentliga platser och vid vissa anläggningar och verksamheter, dels i viss kollektiv persontrafik.
Med offentlig plats enligt avses allmänna vägar, gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats.[1]
Med allmän sammankomst avses demonstrationer, föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning, sammankomster som hålls för religionsutövning, teater och biografföreställningar, konserter, cirkusföreställningar och andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas. För att en sammankomst skall anses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde.[2]
Med offentlig tillställning avses tävlingar och uppvisningar i sport och idrott, danstillställningar, tivolinöjen och festtåg, marknader och mässor. För att en tillställning skall anses som offentlig krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.[3]
Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar får inte utan tillstånd anordnas på offentliga platser"

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...