Vårt kassa rättssystem

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Så vogge och Bentebent, dra inte en hel yrkesgrupp över samma kam.
Med tanke på hur lite jag är ute på krogen:öl Och hur många dåliga väktare/ordningsvakts erfarenheter jag har så vill jag påstå att rötäggen måste vara överrepresenterad i denna yrkesgrupp, För att inte tala om mitt dagliga bemötande av flygplatts säkerhets personal mer otrevliga jävlar en dem får man leta efter. Med de sagt inte alla! Så då drar man inte över samma kam utan förlitar mig på min statistik ungefär som försäkringsbolag. Unga män på plastraket kraschar mycket.
Gymbiffar med tribals som får en ordningsvakts tröja tror att de kan bete sig hur de vill.
= Har du druckit en lättöl håll tio meter säkerhets avstånd.

Några exempel på otrevliga bemötanden.
Styvfarsan och min mor var ute och åt i 08 land. efter maten vandrar de runt i stan går förbi någon uteservering där sitter de några ungdomar på gatan ihoppbuntade med några stöddiga vakter runt omkring. Styvfarsan ska alltid prata med allt och alla och går fram till vakten och frågar vad som hänt pang två händer i bröstet så han flyger om kull, backa skriker vakten. Skitsmart att slå en 56årig gubbe i bröstet! Polisen på andra sidan gatan brydde sig föga när de ville upprätta en anmälan mot vakten.De frågade om de druckit något och de hade ju självklart haft öl/vin till maten.

En annan gång i lilla Nyköping i en otålig och lite knuffig kö, går en vakt fram och tillbaka likt en tiger längs gallret på zoo. Helt plötslig stormar han in i kön som en jävla noshörning en tjej flyger omkull och skrapar upp knät. När kille närmast ska vara hjälte och ifrågasätter vafan vakten håller på med åker batongen fram och han bara gapar att han ska passa sig annars blir han omhändertagen för whatever mot tjänsteman.
De haltade hem sen blev en toppen kväll för dem.

spöat på någon utan att man har laglig rätt till det
Detta låter ganska illa. Du menar att blivit tvungen att använda våld för egen eller andras säkerhet. Inte spöat på någon för att du har rätt till de.

Straffen är för korta i Sverige och absolut felvägda

Jag håller för övrigt med dig att straffen är helt åt skogen. Gruppvåldta en 28årig kvinna ett helt dygn = 4års fängelse och 130tkr i skadestånd delat på 4. Gör en hemsida och sprid lite filmer på nätet= 2års fängelse och 30 miljoner i skadestånd.

Och att de ska ta så lång tid att blir klar med domarna måste vara hemskt för offer för lite värre brott att behöva vänta så lång tid och inte kunna lägga de bakom sig.
Har en kompis som jobbar som åklagare och när jag hör han prata blir jag livrädd. Handlar hela tiden om pengar vinna fallet tjäna pengar, för hög risk att förlora bättre att inte väcka åtal.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Jag skrev att under mina tolv år har jag ALDRIG varit med om att någon spöat på någon bara för sakens skull. Ska jag använda våld så ser jag till våldstrappan och jag använder aldrig mer våld än vad nöden kräver. Får jag använda våld när jag arbetar så ser jag det mer som ett misslyckande då det mesta går att lösa verbalt.

Självklart finns det rötägg som arbetar som ordningsvakter och dem blir vi gärna av med. Att bli ordningsvakt bara för att slåss är helt fel! Den här polismannen som vägrade ta upp en anmälan kan du istället anmäla för tjänstefel då en polisman enl lag har en skyldighet till att upprätta en anmälan om någon ber polismannen.

Efter att vi fått nya uniformer och "brickan" därför försvunnit är det svårare att identifiera en ordningsvakt då våra tjänstenr försvunnit. Därför är det av stor vikt att denne blir identifierad på plats direkt av polisman.

Jag säger inte att din pappa gjorde fel som gick fram och försökte prata. Men när man precis varit med om ett slagsmål och man håller på att gripa/omhänderta en person där man oftast behöver använda våld för att uträtta en tjänsteåtgärd så är det bättre att man håller sig därifrån. Det är ofta som människor försöker hjälpa den frihetsberövade genom att piska på ordningsvakten, därför bör man ha en attityd utåt för att klargöra att "här bestämmer jag, kom inte nära, håll er på avstånd och låt oss göra vårt arbete".

Nu är det svårt när man inte ser situationen i helhet, men tror säkerligen att ordningsvakten kunde hanterat situationen på ett bättre sätt. Sen sa du ju att det var i Stockholm det hände så det förvånar mig inte speciellt mycket.
När jag jobbar på krogen och det kommer stockholmare fram till dörren så blir de alltid lika förvånade över att man är trevlig och behandlar dem som människor, så vakterna i stockholm arbetar säkerligen inte på samma sätt som vi gör här nere.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Mattias Flink som sköt ihjäl 7 personer med sitt automatvapen från försvaret kommer ut nästa år efter 30 år i finkan, så det vill nog till mer än ett par yxmord. Smugglar man iof in lite knark i Sverige så får du hårdare straff än ett mord, vilket är rätt sjukt.

Fast vad är poängen med att hålla honom inlåst tills han dör? Han är ju inte en förhärdad yrkeskriminell som kommer att fortsätta sin kriminella bana i frihet direkt. Han lär ha sonat sitt brott efter 30 år. Det är mycket billigare att ha honom i frhet boendes i en svensk håla och med regelbundna drog/alkohol-tester under några år.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Nja, tycker du det är ok för någon att få leva gratis på "lyxhotell" vilket svenska fängelsena i dag mer eller mindre är i jämförelse med andra länder? Dödar man en människa med uppsåt att döda, då ska man ha livstid direkt, dödar man flera, då har man inte något på denna planet att göra. Dödar man sju personer med ett automatvapen i Sverige så räcker det inte med ynka 30 år som straff. Tror inte du heller hade tyckt det om det var din familj han skjutit till döds?

I vissa fall tycker jag att dödsdom vore på sin plats och vi vissa fall inte.
Så får man en livstid har man egentligen inget liv kvar och då ska fången själv få välja om han istället vill dö för att på så sätt göra att samhället slipper honom i fortsättningen.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Visst kan ordningsvakter uppfattas som, och också vara, stöddiga, men jag har aldrig behandlats illa eller sett någon behandlats illa av en ordningsvakt. De som råkar i bråk med ordningsvakter har ju i allmänhet någon form av attitydproblem. Den krogbesökare beter sig som en idiot bör räkna med risken att behandlas som en idiot.

Rättssystemet handläggningstider är ett generellt problem, tyvärr, men dödsstraff tror jag personligen inte löser några problem.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Klart dödsstraff skulle lösa många problem, ingen återfallsförbrytning, ingen kostnad för att ha en fånge i flera år inspärrad samt att det skulle avskräcka många från att begå liknande brott. Men visst det finns ju både för och nackdelar.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Klart dödsstraff skulle lösa många problem, ingen återfallsförbrytning, ingen kostnad för att ha en fånge i flera år inspärrad samt att det skulle avskräcka många från att begå liknande brott. Men visst det finns ju både för och nackdelar.

...och de som väl slagit ihjäl sitt första offer får mer att vinna på att slå ihjäl eventuella vittnen än att ge upp. Låter vettigt.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Är man så jävla dum att man från första början slår ihjäl någon så är det nog inte mycket i hjärnan som redan då hindrar personen från att slå ihjäl eventuella vittnen, dödsstraff eller ej. Sen kanske han heller inte från första början hade slagit hjäl människan om han vetat att han kan få dödsstraff :gnissla

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Är man så jävla dum att man från första början slår ihjäl någon så är det nog inte mycket i hjärnan som redan då hindrar personen från att slå ihjäl eventuella vittnen, dödsstraff eller ej. Sen kanske han heller inte från första början hade slagit hjäl människan om han vetat att han kan få dödsstraff :gnissla

Så, om t.ex din dotter blir utnyttjad och förövaren går fri, du tar lagen i egna händer för att det svenska rättsystemet är, som du påstår, skit.

Slår ihjäl kräket och blir nu dömd till mord, fine, men kommer du att för den sakens skull ha fel i huvudet och gå bärsärkagång där du dödar allt som står i din väg?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det teista är att forskningen visar att dödsstraff är minst lika dyrt som fängelse. Och ja jag tycker 30 år är fullt tillräckligt som straff för mord x7. Men för övrigt så är fängelsestraffet inte de anhörigas hämnd utan skall spela samhällets syn på brottet och dess behov att skydda medborgarna. Just därför är straffatserna för narkotikabrott så hårda i förhållande till mycket annat. Samhället har ett stort skyddsbehov och ekvationen vinst vs straff skall vara ofördelaktig då det inte är ett impulsbrott.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det teista är att forskningen visar att dödsstraff är minst lika dyrt som fängelse.
Antar att dom har "liiite" billigare fängelser åxo, eller räknar galet.
Ett svenskt fängelse kostar genomstittfången 3000/dygn. 3000*365=1 095 000. Låt oss säga i 30år som exempel = 32 850 000 = ~3 864 705 euro (räknade med 8:50kr / euro)

Jämför siffrorna med ett exempel nedan. Vad ett dödstraff skulle kosta i Sverige är svårt att spekulera i men antar att det är lite hugget som stucket med exemplet.

Delstaten Kansas har i sin utredning kommit fram till att det är hela 70 procent dyrare att avrätta en fånge än att ge samma person en livstidsdom. Det sistnämnda straffet kostar 600 000 euro mot en miljon euro för ett dödsstraff.

Annars med dödstraff frågan är jag väldigt kluven. Egentligen emot men i vissa fall kan man förstå "för" folket.

Edit : Inga siffror är ren fakta men ett ungefär. Om någonting är helt galet så rätta mej gärna.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Visst har de billigare fängelser men den stora anledningen till att sprutan är så dyr är alla juridiska extraturer som krävs innan straffet verkställs. Och i väntan på sprutan vilket tar i snitt 15år sitter man på högsäkerhetsanstalt vilket är svindyrt.

Så att införa dödsstraff av ekonomiska skäl känns ganska tveksamt om man inte skall göra det Sovjet style med skenrättegångar och arkebusering i gränden bakom domstolen.

Och ärligt talat av de personer som sitter livstid i Sverige kan jag inte komma på en handfull som vore rimliga att avrätta.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag ska vara uppriktig och ärlig. Får du stryk på jobbet ditt har du dålig koll på din omgivning och borde genast börja "träna" och skärpa din uppmärksamhet på viktigare saker än "snygga brudar".......

Själv när jag jobbar kan jag lukta mig till vem jag ska slåss med, 3 timmar innan det händer. Så fort jag får se människan vet jag om det blir slagsmål senare eller inte.

Redan då ! går jag fram och ser till att avstyra hela saken innan nått någonsin kommer hända. Allt handlar om att "snacka"....... prata prata prata.

Men fortsätt och kom oförberedd till jobbet och närvaro som en annan guldfisk och gnäll på rättssystemet.

Underhållande sommarläsning : The Art of War
skriven av Sun Tzu. runt år 380 f.Kr

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...