V-strom 650 begränsat körkort eller inte?

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Hej

Är ny här på SportHoj, så hej alla :)

Har hunnit fylla 40 och har kört lätt mc när jag var ... yngre och nu är det dags igen. Men måste först göra en uppkörning.

Har införskaffat en V-strom 650 som jag gärna vill använda mig av när jag kör upp men även under de körlektioner jag tänker ta. MEN har fått höra att den inte är "godkänd" att använda för uppkörning tung(obgr) MC?

Det finns nått som heter begränsad behörighet, kan jag använda min 650 till denna typ av kort då? Passar denna hoj in i "motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg" som finns att läsa på körkortsportalen? Någon som vet om min båge passar in, eller måste jag använda körskolans mc?

Att Begränsat övergår till tung efter 2 år antar även gäller om man är 40?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Om hojen din inte är strypt så är det rätt så kört då den lämnar en bra bit norr om 25kW...

De MC skolor jag pratat med har inte haft något intresse i att låta en köra något annat än deras hojar. Så om du ändå tänkt köra på körskola kan du likväl använda deras hojar och sedan hyra en sådan till uppkörningen. För du kommer inte få framföra din V-Strom på ett begränsat kort om du inte stryper den...
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Tyvärr så har den för lite cc för att köra upp till obegränsad behörighet (och för mycket effekt för mellan(inte intressant men ändå))
Du behöver en mc med mer än 700cc för att kunna köra upp för tung beh. och då är det nog lättast att köra på körskolans cykel nu när du har en mindre.

På skolan jag gick fick man gärna köra sin egna hoj om man ville.
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Tyvärr så har den för lite cc för att köra upp till obegränsad behörighet (och för mycket effekt för mellan(inte intressant men ändå))
Du behöver en mc med mer än 700cc för att kunna köra upp för tung beh. och då är det nog lättast att köra på körskolans cykel nu när du har en mindre.

På skolan jag gick fick man gärna köra sin egna hoj om man ville.



Ok, tack alla för informationen. Det får bli Körskolans Mc med andra ord
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du kommer att få obegränsad behörighet direkt eftersom du är över 21. Här finns all information som du behöver.

http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Under förutsättning att du kör upp med ett fordon som uppfyller kraven som "provfordon" för obegränsat körkorkort d.v.s minst 700 cc och minst 35 Kw i dagsläget.
Dessa regler kommer troligtvis att ändras till 600 cc senast till 2013 kanske redan till nästa säsong. (EU gemensamma regler)
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Under förutsättning att du kör upp med ett fordon som uppfyller kraven som "provfordon" för obegränsat körkorkort d.v.s minst 700 cc och minst 35 Kw i dagsläget.
Dessa regler kommer troligtvis att ändras till 600 cc senast till 2013 kanske redan till nästa säsong. (EU gemensamma regler)

Då får vi hoppas på nästa säsong. Ser inte ut som om jag hinner påbörja några lektioner/uppkörning innan iallafall ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Då får vi hoppas på nästa säsong. Ser inte ut som om jag hinner påbörja några lektioner/uppkörning innan iallafall ;)
Hoppas kan man ju. Men som CB_Tobbe sa så är det senast 2013 och eventuellt redan nästa år som reglerna böjar gälla. Det är ett par år sedan det togs fram, senast i januari ska de ha bestämt sig när det ska införas och senast 2013 ska det vara infört. Så det är ju fortfarande lite lotto när det blir. Antingen så vill de suga på karamellen så länge som möjligt eller så vill de visa sig beslutskraftiga och genomför det direkt.

Här kan du läsa mera om det: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=1601
Eller hr om du vill fördjupa dig ännu mera: http://www.svmc.se/upload/Tredje_KKdirektivet.pdf

V-Strom 650 är för övrigt en riktigt trevlig hoj. Den är som potatis, passar till det mesta. Bra för grusvägsåka, touring och rolig på kurviga asfaltsvägar. Om man inte ger sig ut på allt för små kostigar, förväntar sig en toppfart över 200kmh (jag har inte pressat en V-Strom 650 till över 185kmh mätarfart, men de ska klara av någon handfull kmh mer än så) eller försöker hänga på en guldvinge på pakethållaren att ha som reserv på semestern.
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
V-Strom 650 är för övrigt en riktigt trevlig hoj. Den är som potatis, passar till det mesta.

Hej

Måste bara få be om att hålla med :) Har nu haft min första körlektion på min V-strom och det gick bra allting, även zick-zack i krypfart, som du säger passar till allt ... stadig, inga överaskningar ... men den vill ha varv märkte jag ...
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Lite intressant gällande mellanklassen.

A 2 mellanklass: ålder 18 år (kan höjas till 20 år ufrån åldergräns för A1). MC: max 35 kW, vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,2 kW/kg. Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten.

Går det igenom så blir det alltså omöjligt att strypa ned en hoj med mer än 70 kW till begränsad? T ex en R6 ligger väl på 90+ kW och en Daytona 675 på 78 kW, för att inte nämna alla litershojar. Det blir alltså "snällare" hojar på begränsad behörighet oavsett strypning om jag förstått det hela rätt.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Hej

Måste bara få be om att hålla med :) Har nu haft min första körlektion på min V-strom och det gick bra allting, även zick-zack i krypfart, som du säger passar till allt ... stadig, inga överaskningar ... men den vill ha varv märkte jag ...

V-strom är en bra kompromiss och lättkörd, bifogar lite inspiration till "kortetträningen" med en bild från vår Norge-resa i våras, en V-strom 650 och en 1000. Lycka till!
 

Bifogat

  • 100_5515.jpg
    100_5515.jpg
    261.5 KB · Visningar: 79

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lite intressant gällande mellanklassen.



Går det igenom så blir det alltså omöjligt att strypa ned en hoj med mer än 70 kW till begränsad? T ex en R6 ligger väl på 90+ kW och en Daytona 675 på 78 kW, för att inte nämna alla litershojar. Det blir alltså "snällare" hojar på begränsad behörighet oavsett strypning om jag förstått det hela rätt.

Jag gissar att när tiden närmar sig, så kommer tillverkarna med "strypbara" varianter på 70 kW av dom i europa så populära 600 cc sporthojarna. För det finns väl ingen tillverkare som vill missa en ungdomsgrupp mellan 18 - 24 år som endast har möjlighet att ta A2 körkort som första "tunga" körkort.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
V-strom är en bra kompromiss och lättkörd, bifogar lite inspiration till "kortetträningen" med en bild från vår Norge-resa i våras, en V-strom 650 och en 1000. Lycka till!

Oj där står min dröm :p
DL1000 på en härlig norsk fjällväg :Bugar
Ska bara skaffa körkort på min Fz750 först.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top