Ja, då blev detta mitt första inlägg på detta förträffliga forum.
Det blir ett låångt inlägg men jag hoppas att någon har nytta av det.
Kan kanske vara till stor hjälp för någon.
Jag såg av en slump denna tråd och tänkte lägga in mina 2c då jag haft 3 st
DL1000 på raken och har många erfarenheter med dessa hojar.
DL1000 V-strom är mycket fina hojar.
När det gäller bl.a. Yoshimuras justerenhet (även ibland kallad Suzuki injection adjuster) som universial-läkemedel mot de stora twinnarnas ibland snålställda och lite ryckiga gång så kan jag ge några goda insider-tips...
(Detta gäller hojar i originalutförande, EJ modifierade hojar med effektsystem, mm)
- Ryckig/ojämn gång med jämn gas och låg belastning vid ca 2-3500 varv-
Detta beteende kan en del hojar ha, en del mer, en del mindre.
Det beror till en del på en aning mager bränsleblandning i det arbetsområdet, men det har inte så stor skuld i frågan som man kan tro.
Den största boven är då med all sannolikhet att primärgasspjällen/trottelhusen/TPS-sensorn inte är kalibrerade som de ska vara. Från fabrik är de bara grovt inställda och harmoniserar mycket sällan ihop.
Kalibrering och injustering av detta är någonting som handlarna SKA göra vid ett tidigt tillfälle på sålda V2or, men görs tyvärr mycket sällan. I det flesta fall vet inte ens handlaren om att detta behöver göras, och låter kunden brumma iväg bara för att senare komma igen för att anmärka på ojämn gång, småryck och i vissa fall ”nysningar”.
Vad handlaren då gör, ibland på inrådan av olika s.k. tekniker är att… just det, anrika bränsleblandningen. D.v.s. gå den enkla vägen, feta på insprutningen den med sin lilla apparat. Yoshimura, m.fl..
Och vips, så upplevs hojen gå mjukare och vara lite starkare i bottenregistret.
Vad som händer är att denna bränsleanrikning ”sminkar” över grundproblemet, som fortfarande finns kvar, dålig synkronisering/kalibrering som jag nämnt ovan.
Nu går hojen jämnt, men har rätt ofta fått en glupande bränsletörst som ibland ger upphov till mer irritation än tidigare. Man justerar då ner igen, och problemet återkommer.
Ekorrhjulet är ett faktum.
(Vill göra er uppmärksamma på att 0-läget på Y-insprutningsadjustern
inte är original-läget hojen hade före justering, har ni börjat justera så kan det vara svårt att åter igen återställa till exakt original.)
När man kalibrerat/synkat korrekt går denna V2 absolut klockrent oavsett varvtal
utanatt anrika bränsletillförseln, den drar silkeslent från botten och med en mycket bra bränsleförbrukning. Den har en otrolig potential bara den är korrekt injusterad. En bränsleanrikning är den sista åtgärden man ska göra i ett led av åtgärder för att ändra motorkaraktären. D.v.s. om inte kalibreringen hjälper.
Om allt är korrekt inställt och problemet fortfarande existerar, först då ska man göra en försiktig anrikning.
Om någon själv vill ställa in sin V2-hoj som den ska vara så kan jag hjälpa till med att maila en Suzuki original instruktionsfilm som steg för steg förklarar hur allt detta ska utföras.
Enklare än man tror!