TBS = Throttle Body Syncronization
Gasspjällssynkning.
Du behöver någon variant av mätapparatur som kan mäta vacuum.
Sen om det är synkklockor eller plastslang med vätska i spelar ingen större roll.
Kör du med slangar så googla runt lite hur folk synkar förgasare. Samma princip med apparaturen.
På V-stromen är det riktigt enkelt. Bara man monterar dit slangarna först
Det sitter några nipplar på gasspjällen som inte används. På dessa sitter det gumminipplar som ser till att vacuumet inte läcker ut.
Ta loss nippeln och sätt dit slangen. Gör samma sak på nästa gasspjäll sen.
Jag lät slangarna sitta kvar. Dvs. en slangbit på 15 cm per spjäll sitter kvar och är pluggad i ena ändan så att jag kan synka utan att ta loss tank och dylikt nästa gång.
Själva justeringen görs på en skruv som sitter på gasspjällsarmen. Har man väl kommit under fund med hur det görs är det enkelt.
Men första gången så måste kåpor och bensintank avlägsnas. Monterar du dit slangarna permanent så kan tanken sitta kvar sen.
TPS:en var hyffsad enkel att fixa den med.
Kolla ifall du behöver det först.
Sätt hojen i dealer mode och kolla vad mätaren säger när du gasar. Guiden finns ju lite längre upp i tråden.