Härlig tråd! Jag har själv i många år varit sugen på en V-Strom (eller V-Storm som jag trodde den hette till för typ tre år sedan....).
Några egentliga svagheter med litermaskinen? Finns ju på Blocket från typ 25000 nu för tiden och jag hade lätt kunnat köpa en som gått 5-7000 mil så länge jag vet att det i grunden e bra grejer!
+
-Insprutning, den fungerar bra och är mjuk samt enkel att mappa om när man byter filter/ljuddämpare. PC3/5 eller t.ex. Helatechs FI Tuner och det är klart.
-Vridmoment (trevlig V-Twin)
-Bekväm vid långfärd
-Helt ok soppaförbrukning
-Helt ok effekt
-Fulltankad vikt på 230 kg (jämför med Varaderons 260+ kg)
-
-Idle hammer felet. Suzuki minskade massan i ena änden av veven när de gjorde om motorn från TL1000. Detta gör att vid tomgång, och endast tomgång, så kan det uppkomma ett ljud som liknar en hammare som slår mot ett städ. Vid tomgång lyfter den alltså veven en bit och sen drar kolvrörelsen ned den. Så fort man gasar så stabiliseras veven.
Det finns inte vad jag vet några haveriet pga. detta. Folk som har haft detta har kört xx xxx mil och inte haft några problem med det. Däremot skäms man vid rödljusen då den kan låta som om den skall skotta vilken sekund som helst
Finns ett kitt att köpa på nätet om man vill fixa det. Vevaxelpluggen byts ut mot ett med ett lager som sitter an mot veven.
-Kopplingskorg. fjädrarna i dessa tenderar att slitas in i korgen och man får en vibration vid något varvtal. Alla Suzuki med denna V-twin har denna problematik. TL1000 minst av alla, men även de drabbas. Finns moddade kopplingskorgar att köpa eller skicka in sin för att moddas om man vill. Jag har aldrig haft problem med min (ta i trä)
-Ingen riktig grusbushoj pga. 19" framdäcket. Det går, men är inte optimalt.
Nu kanske det låter som om det vore en dålig hoj när jag nämnt de negativa sakerna, men det är det faktiskt inte. Den är bara inte riktigt så förfinad som vissa andra
Köper du en så låt den stå på tomgång en stund och lyssna efter "klonk". Hör du det så pruta och köp hojen ändå.
Du kan ju passa på att fråga när hen har gjort ventiljusteringen, synkat gasspjällen (TBS = Throttle Body Syncronization) samt justerat TPS sensorn.
Är det inte gjort så pruta mera och fixa det själv med guiderna i denna tråd.