V-twin lr r4?

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Håller på o sälja min bil nu o tänkte köpa en lite häftigare hoj än den jag har nu (SZR 660) vill ha en någorlunda sportig hoj som går i ur och skur o inte kräver allt för mycket reparationer men ändå har hyffsat med effekt. Så till frågan, vilken motortyp är stabilast i brukssyfte V-twin lr r4? en r4 varvar mer men slitaget fördelas ju på fler cylindrar. Hade tänkt hålla mig runt 600cc.

MVH André

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1:a -00
4:a

Lägger min röst på rad4:a,, skulle inte stå ut me hd-muller på en sporthoj :arsele

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
Suzuki GS 750
Hej!

Nu är jag långt ifrån någon guru på det här men det som jag har lyckats läsa mej till (och haft stora öron när dom "stora grabbarna" diskuterar) är:

- En twin utsätter stor kraft på vevaxel pga få kolvar med hyfsad volym trycker ner kolvarna. Stakarna borde också bli rätt belastade.

- Cylindrarna på en twin borde vara av svagare konstruktion pga att dom sitter för sig själva. Detta borde öka påfrestningen på vevhuset oxå.

- En rad 4:a varvar mer och det borde väl öka slitage en del.

MEN nu till den springade punkten: Du vill ha en 600, dvs inte så mycket kubik, så det borde vara kvitt samma va du väljer, för belastningen blir inte så extrem. :) :rolleyes:

Mina små tankar bara...

//Knölhuvvet

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kamikazie skrev:
Håller på o sälja min bil nu o tänkte köpa en lite häftigare hoj än den jag har nu (SZR 660) vill ha en någorlunda sportig hoj som går i ur och skur o inte kräver allt för mycket reparationer men ändå har hyffsat med effekt. Så till frågan, vilken motortyp är stabilast i brukssyfte V-twin lr r4? en r4 varvar mer men slitaget fördelas ju på fler cylindrar. Hade tänkt hålla mig runt 600cc.

MVH André
Det finns inga sportiga twinnar med 600 cc. Ducatis sportiga twinnar börjar på 750 cc men är väl knappast det man väljer om den skall gå i ur och skur (alltså mer eller mindre som bruksfordon).

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Saab eller Volvo? Äpplen eller Päron?

Mitt tipps är att prova, prova eller prova. :4skrika

(...eller skaffar du en trea, mitt emellan så du slipper välja...)

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Har kollat lite på en SV650, den verkar riktigt bra som brukshoj men det känns som den e ganska lik SZR:en= småtråkig. En r6:a känns som det ultimata i 600 klassen är som sagt bara rädd att en så varvglad/extrem maskin ställer till med trassel om man kör mycket med tanke på att det finns nästan ingen sporthoj som har gått mer än 3000 mil.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Kamikazie skrev:
Har kollat lite på en SV650, den verkar riktigt bra som brukshoj men det känns som den e ganska lik SZR:en= småtråkig.
Köp en större V2 då. VTR1000F eller TL1000S. Ingen av de kan beskyllas för att vara tråkiga. :tungan

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Du måste nog avgöra själv vad DU tycker...

Jag var inne på Twin ett tag, men efter div prokörningar så gjorde jag mitt val..

Sen om det var att jag inte klarade effekten på låga varv låter jag vara osagt... :rodnar

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Kamikazie skrev:

MVH André
köp en r6a så har du hoj länge..
en v-twin går ju oxå att ha fast kanske inte till att åka hoj med :)

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 med Duccemotor
Det spelar ingen roll om du väljer en r4:a eller en v2:a.

Oavsett vad du väljer, så är de dimensionerade för att klara av de påfrestningar som motorn själv skapar.

Packningar och lager går på alla motorer, det är bara en tidsfråga.
Att varmköra motorn och att använda en bra olja är två av de åtgärder
man kan utföra för att ge motorn ett så långt liv som möjligt....!

Ett fjärde alternativ:
Varför inte en parallelltwin?!!?

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Tack för alla svar! har dragit slutsatsen att hållbarheten e ungefär samma men vill man ha kul med en 600 så e de en r4 gäller o vill man ha kul med en V-twin får man satsa på en 1000 kubikare.. och ljudet från en stor V-twin e ju ingen nackdel!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati