V-Twinsträffen i Maj.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Triggerhappy skrev:
Tror vi skall stryka Knutby ur körboken, vägen mellan Rånäs och Knutby är ny grusad !!! Ett framhjulsläpp är ok men tvåhjulsläpp e inte kul.....ens i promenad tempo.

Föreslår därför Lunch i Furusund och en reviderad körslinga !!

Låter som en kanonidé!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hoppas alla läser om hur man beter sig i en grupp med många hojar innan träffen

benkar skrev:
Att köra i grupp

Årets säsong drar snart igång och det lär ju bli en och annan gruppkörning med tex Sporthoj.Com, med diverse turledare och folk som kanske inte kört i grupp så ofta. Kan lätt bli lite kaotiskt om det är många med på en körning, så jag tar och slänger upp den infotext jag och en klubbkompis skrev ihop för ett par år sedan och som vi sprider inför körningar med Rapido MCK. Är inga pekfingrar och regler, utan tips för att göra en gruppkörning så smidig som möjligt! /B

Kortfattat

* Ha med egen karta och följ med på den!
* Välj lämplig placering i gruppen!
* Placera dig rätt på vägen!
* Vänta in nästa hoj!
* Planera din körning och tänk själv!
* Du bestämmer, fall ej för grupptryck!
* Säg till innan du avviker från gruppen!

Personer som känner varandra och har kört tillsammans tidigare har oftast inga större problem med att köra tillsammans i grupp. Däremot kan körning i en större grupp med ”okända” ibland vara lite knepigt. Alla kör vi i olika tempo, körstilarna är många, det finns en risk att man tappar bort någon, eller att en hoj i diket lätt blir flera.

Innan avfärd, bensin, karta och så…

Kom till avfärden med fulltankad hoj, räkna med att det första tankstoppet kan bli efter cirka 15 mil. Säg till turledaren om du behöver tanka tidigare än så. Även om du inte har tom tank vid tankstoppet, fyll på ändå, för att gruppen ska slippa många/onödiga tankstopp under en tur. Ha med dig kontanter utifall tankning sker på en mack som du inte har betalkort hos.

Ha gärna med dig en egen karta, så att du kan orientera dig på den under dagens tur. Om enbart turledaren vet var gruppen befinner sig är det tex svårt att kalla på hjälp ifall han/hon skulle råka ut för något tråkigt. Dessutom kan det hända att gruppen vill splittra sig under en tur och då är flera kartläsare en förutsättning.

Se till att hojen fungerar som den ska innan du åker iväg; att kedjan är smord och att däck och bromsar är OK. Kontrollera särskilt att bromsljuset fungerar eftersom andra litar på det.

Telefon, om det är en stor grupp så kan turledaren lämna ut sitt nummer, är det en mindre grupp kan man byta nummer med varandra, och är det en klubb, ha med en aktuell telefonlista. Bra utifall något händer!

Körning på större vägar

När man kör på större vägar är ett gammalt och beprövat sätt att man kör i ”sick sack mönster”, dvs att den första hojen ligger till vänster i körfältet, nästa till höger osv. Det ger samtliga bra sikt (både framåt och bakåt) samt bättre manöverutrymme om något går snett. Se till att du inte placerar dig i framförvarandes ”döda vinkel”. I kurvor väljer du givetvis eget spår och utökar avståndet till framförvarande.

Använd din blinkers

Dom där fyra gula grejorna på din hoj är inte bara en dekoration… Om hojen framför dig blinkar höger för att svänga av, använd dina blinkers du också! Dels visar du bakomvarande hoj att du ska svänga, dels är det även en ”kvittens” till framförvarande hoj att du sett att ni ska svänga. Men du, kom ihåg att stänga av dina blinkers när du väl svängt…

Omkörningar

När du kör om, tänk på hur många som hängde på och att även dom får plats mellan dig och fordonet ni körde om. Om du kör om direkt efter hojen framför dig, tänk på att bara för att han/hon hade tid och plats att köra om så är det inte automatiskt säkert även för dig att köra om.

Körning på småvägar

Alla har som sagt olika tempo, men håll din plats mellan stoppen. Känner du dig ”pressad” av hojen bakom dig, visa med handvinkning att det är OK att hon/han kör om dig, men kör aldrig om någon utan detta tecken på att det är OK. Det är ingen tävling vi håller på med! Kör inte snabbare än vad du själv vill, ingen blir imponerad av en hoj i diket!

Bara för att hon/han framför dig kunde…

Den största faran i att köra i grupp ligger kanske i att de som ligger efter ledaren ger upp sitt eget ansvar för körningen. När något sedan händer så reagerar gruppen på ledarens reaktion, istället för på trafiksituationen/vägen. Se till att du, trots vad som än händer, fattar dina egna beslut om hastighet, spårval och inbromsningar. Bara för att turledaren eller hojen framför dig, klarade kurvan, så betyder det inte att du kan ta den i samma tempo.

Val av placering

Var man ska placera sig i en grupp hänger lite på vilken hastighet som turen kommer att köras i. Vid lugna turer spelar det inte så stor roll var i ”ledet” man är placerad, men det kan vara lärorikt för en ovan förare att ligga direkt efter turledaren, eftersom denne oftast känner till vägen och kan visa ett bra spårval.

Vid snabbare turer eller på väldigt krokiga vägar kan du fundera på hur ditt tempo är jämfört med de andra i gruppen. Vet du med dig att du kör långsammare än tex ”Eva, Kalle o Lisa”, placera dig efter dem när ni åker iväg från stoppet. Ser du under deletappen att du blir ”frånåkt”, samtidigt som andra ”pressar på” bakifrån, placera dig längre bak i gruppen vid nästa stopp. Du blir inte borttappad, men man undviker att bakomvarande tvingas bromsa i kurvorna. Till slut brukar det bli en naturlig uppdelning av en stor grupp i mindre grupper som håller ett likartat tempo.

Håll avståndet

Att köra väldigt nära framförvarande hoj är något som roadracingproffsen klarar av att göra, men för både din och framförvarandes förares skull, håll på avståndet så att du har goda marginaler om hojen framför dig tex måste göra en hastig/kraftig inbromsning för ett hinder på vägen.

Tappa inte bort varandra

Ett sätt att hantera olika tempo i en grupp är att hela gruppen stannar och väntar vid varje korsning tills siste personen hunnit ikapp, och sedan kör alla vidare. Ett annat sätt att lösa detta på är att när man svänger av vid en korsning, dvs byter färdriktning, så väntar sista hoj tills bakomvarande hoj dyker upp, och åker då vidare, medan den ”nya sista hojen” väntar på nästa hoj, osv. Obs! Invänta nästa hoj längst ut vid korsningen där du syns tydligt! Om ”fel” hoj dyker upp, så ska du fråga den som kom ifatt dig om han/hon sett hojen som du hade efter dig vid förra korsningen, det har kanske hänt något?! Det här gäller även om man åker på större vägar längre sträckor, försvinner hojen bakom dig, slå av på tempot, och stanna till om hojen bakom dig inte dyker upp, till slut så stannar även första hojen/ledaren. Stå kvar på din plats, första hojen är den som åker tillbaka och kollar vad som hänt.

Säg till om du åker hem

Om du av någon anledning avviker och åker hemåt, säg till innan! Annars är det så att de som är kvar åker tillbaka och börjar leta efter dig, oroliga över att något kan ha hänt!

Grupptryck

Känn dig inte tvingad att göra något du känner obehag av! Om gruppen kör fortare än vad du känner för så låt dem köra iväg. Om du tycker att en omkörning känns knepig så behöver du inte köra om samtidigt som de andra. Ta det lugnt och kör ifatt på nästa raksträcka eller korsning. Bara för att du kör i en grupp betyder det inte att ni måste köra nära varandra och göra allt samtidigt. Tänk på att du själv tar ansvar för dina handlingar och att du anpassar körningen efter din egen kompetens, inte andras. Det handlar ju om att alla ska ha kul, oberoende av erfarenhet och kunskaper!

Tävla inte

Om körstilen börja likna racing så tänk på att tävling på allmän väg är bland det dummaste man kan ge sig in i. Visserligen kan tempot på hojturer vara högt, men kör inte snabbare än att du känner att du har koll på läget, att det känns säkert och trevligt just för dig. Många hojåkare har många, många år bakom styret, banåkning i ryggen, och flera år på sin hoj, samt kan vägarna utantill, med ett relativt högt tempo som resultat. Andra är nybörjare och behöver tid att skaffa sig erfarenhet. Det viktigaste är inte att köra fortast, utan att ha en trevlig tur utan att något går snett.

Om något går snett

Läs "Ambulans" suveräna artikel om hur man agerar vid en olycka!

Till sist

Hojåkning i grupp är kul och trevligt med många hojkompisar vid fika och matstopp. Det här infobladet ska inte ses som en regelbok, utan som tips på små saker att tänka på så att turen blir så trevlig som möjligt för alla som deltar.

Texten finns även som en PDF som du kan hämta här!

Edit 2003-03-29 Lagt till förslag om tfn-nummer och uppdaterat länk till PDF
 

RPM

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
----
bebbe skrev:
1. Majk. (TLR)
2. Fnutten (SV650S)
3. WestW (TLS streetfighter)
4. 20SK (TLS - beror på vart träffen är)
5. J-Bone (TLR)
6. twinner (rSv r)
7. Triggerhappy ( dubbeltwin i rak formation)
8. msx (SV650S)
9. -[stiXen]- (TLS)
10. Roger_SWE (SP-2)
11. tl1000larsson (TLS)
12. betsy (monster 620)
13. Black-Wolf (SL 1000 Falco)
14. Bebbe

Jag kommer, kollade med syrran och jag kunde bo hos henne under tiden.
Återkom bara med hur man tar sig till själva träffen, eller om det finns någon att sam åka med från Sollentuna :)[/QUOTE]


Åk bara E4:an norr ut så kan du inte missa Upl.-väsby avfarten :tummenupp
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Listan!

1. Majk. (TLR)
2. Fnutten (SV650S)
3. WestW (TLS streetfighter)
4. 20SK (TLS - beror på vart träffen är)
5. J-Bone (TLR)
6. twinner (rSv r)
7. Triggerhappy ( dubbeltwin i rak formation)
8. msx (SV650S)
9. -[stiXen]- (TLS)
10. Roger_SWE (SP-2)
11. tl1000larsson (TLS)
12. betsy (monster 620)
13. Black-Wolf (SL 1000 Falco)
14. Bebbe (SP-1)
15. Torben (748 ducce)
16. Prillan73 (struken i loppet)
17. 1LiterDuckEater (TLR)
18. Buster (RSVR)
19. 955i (St4s)
20. Mikcar (Aprilia RSV Mille)
21. Icko (Falco)
22. Teddan (Ducati 996 SPS)
23. Pageer (Ducati 750SS)
24. SimmPsi (SV650S)
25. Mackan (TLS)
26. KaZ (RSVR)¨
27. Mad Mike (TLR)
28. Lunamod (TRX)
29. Magikern (SV650s)
30. TomTom (996SPS)
31. Pawwe (Ducati 750ssie)
32. Jockee (Ducati 748)
33. MLundstrom (Ducati 900SSie)
34. José (Bimota DB2)
35. amullo (Ducati 748SP)
36. Chronic ( Monster 900 )
37. Superlight (Ducce 900 Superlight)
38. marleh (Ducati 916bip)
39. PeGe (Ducati Multistrada)
40. Nic900ss (Ducati 900ss)
41. HansJ (TRX)
42. Hagman (SL1000)
43. Hyper (748R, tror jag...)
44. Davester (Monster 900)
45. beelsebub (Cagiva Raptor)
46. tlmartin (tl)
47. Hoj Jocke (TLR)
48. Lillerille (TLR)
49. SamGun (Mullerförstärkt SV650S)
50. persson_80 (TLR)
51. Vågen (Monster 900)
52. Pajo (Ducce 999)
 

Ducati for life

Guest
1. Majk. (TLR)
2. Fnutten (SV650S)
3. WestW (TLS streetfighter)
4. 20SK (TLS - beror på vart träffen är)
5. J-Bone (TLR)
6. twinner (rSv r)
7. Triggerhappy ( dubbeltwin i rak formation)
8. msx (SV650S)
9. -[stiXen]- (TLS)
10. Roger_SWE (SP-2)
11. tl1000larsson (TLS)
12. betsy (monster 620)
13. Black-Wolf (SL 1000 Falco)
14. Bebbe (SP-1)
15. Torben (748 ducce)
16. Prillan73 (struken i loppet)
17. 1LiterDuckEater (TLR)
18. Buster (RSVR)
19. 955i (St4s)
20. Mikcar (Aprilia RSV Mille)
21. Icko (Falco)
22. Teddan (Ducati 996 SPS)
23. Pageer (Ducati 750SS)
24. SimmPsi (SV650S)
25. Mackan (TLS)
26. KaZ (RSVR)¨
27. Mad Mike (TLR)
28. Lunamod (TRX)
29. Magikern (SV650s)
30. TomTom (996SPS)
31. Pawwe (Ducati 750ssie)
32. Jockee (Ducati 748)
33. MLundstrom (Ducati 900SSie)
34. José (Bimota DB2)
35. amullo (Ducati 748SP)
36. Chronic ( Monster 900 )
37. Superlight (Ducce 900 Superlight)
38. marleh (Ducati 916bip)
39. PeGe (Ducati Multistrada)
40. Nic900ss (Ducati 900ss)
41. HansJ (TRX)
42. Hagman (SL1000)
43. Hyper (748R, tror jag...)
44. Davester (Monster 900)
45. beelsebub (Cagiva Raptor)
46. tlmartin (tl)
47. Hoj Jocke (TLR)
48. Lillerille (TLR)
49. SamGun (Mullerförstärkt SV650S)
50. persson_80 (TLR)
51. Vågen (Monster 900)
52. Pajo (Ducce 999)
53. D. 4life Monster 900
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Jobbigt med regn,mina däck är egentligen alldeles för sugiga för det.hoppas det bara är MOLNIGT.

OM DET ÄR NÅGON SOM ÅKER E4:AN VIA LINKÖPING>NORRKÖPING> NYKÖPING>STOCKHOLM SÅ HOSTA FRAM ETT PM SÅ SAMÅKER VI UPPÅT.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
GRATIS FRUKOST PÅ DONKEN OM MAN ÄR DÄR I FÖRVÄG

Undra om dom är beredda på 60 hungriga hojåkare :rofl

middle.jpg


bottom.gif
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Ytterst tveksamt om jag ställer upp på lörda...... :huvet :huvet
Länstyrelsen har "lånat" en sak av mig ett tag framöver..... :rolleyes: :kocko
 

-[stiXen]-

hellre 1 liter i tanken än 10 på backen
Gick med
20 Jan 2004
Ort
G-Hammarby
Hoj
Svart TLS -97
Soligt.......

Ah fan det måste vara fint väder annars faller nog jag bort....... :huvet vill inte sitta och frysa i 40 mil tur/retur. :( ......brrrrrrr ne offra lite till TL-guden och lite till Sol-guden......(Båda gillar Kaviar-mackor)................. :tummenupp kom igen nu alla som har lite kaviar hemma........ :kocko Ha det gött alla knutters......
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Bäng bula

Tjenare

Har tyvärr fått förhinder på lördag och kan ej haka på :(
Jädrans synd då det verkar ha växt till ett mäktigt muller gäng. :yoparty

Hoppas ni har tur med vädret och får en störskön träff :tummenupp

/BW

Listan.

1. Majk. (TLR)
2. Fnutten (SV650S)
3. WestW (TLS streetfighter)
4. 20SK (TLS - beror på vart träffen är)
5. J-Bone (TLR)
6. twinner (rSv r)
7. Triggerhappy ( dubbeltwin i rak formation)
8. msx (SV650S)
9. -[stiXen]- (TLS)
10. Roger_SWE (SP-2)
11. tl1000larsson (TLS)
12. betsy (monster 620)
13. Black-Wolf (SL 1000 Falco)
14. Bebbe (SP-1)
15. Torben (748 ducce)
16. Prillan73 (Dumbo =Ducce 900 monster)
17. 1LiterDuckEater (TLR)
18. Buster (RSVR)
19. 955i (St4s)
20. Mikcar (Aprilia RSV Mille)
21. Icko (Falco)
22. Teddan (Ducati 996 SPS)
23. Pageer (Ducati 750SS)
24. SimmPsi (SV650S)
25. Mackan (TLS)
26. KaZ (RSVR)¨
27. Mad Mike (TLR)
28. Lunamod (TRX)
29. Magikern (SV650s)
30. TomTom (996SPS)
31. Pawwe (Ducati 750ssie)
32. Jockee (Ducati 748)
33. MLundstrom (Ducati 900SSie)
34. José (Bimota DB2)
35. amullo (Ducati 748SP)
36. Chronic ( Monster 900 )
37. Superlight (Ducce 900 Superlight)
38. marleh (Ducati 916bip)
39. PeGe (Ducati Multistrada)
40. Nic900ss (Ducati 900ss)
41. HansJ (TRX)
42. Hagman (SL1000)
43. Hyper (748R, tror jag...)
44. Davester (Monster 900)
45. beelsebub (Cagiva Raptor)
46. tlmartin (tl)
47. Hoj Jocke (TLR)
48. Lillerille (TLR)
49. SamGun (Mullerförstärkt SV650S)
50. persson_80 (TLR)
51. Vågen (Monster 900)[/QUOTE]
 

Janne

¤%##?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm söderut
Hoj
1198s
Listan.

1. Majk. (TLR)
2. Fnutten (SV650S)
3. WestW (TLS streetfighter)
4. 20SK (TLS - beror på vart träffen är)
5. J-Bone (TLR)
6. twinner (rSv r)
7. Triggerhappy ( dubbeltwin i rak formation)
8. msx (SV650S)
9. -[stiXen]- (TLS)
10. Roger_SWE (SP-2)
11. tl1000larsson (TLS)
12. betsy (monster 620)
13. Black-Wolf (SL 1000 Falco)
14. Bebbe (SP-1)
15. Torben (748 ducce)
16. Prillan73 (Dumbo =Ducce 900 monster)
17. 1LiterDuckEater (TLR)
18. Buster (RSVR)
19. 955i (St4s)
20. Mikcar (Aprilia RSV Mille)
21. Icko (Falco)
22. Teddan (Ducati 996 SPS)
23. Pageer (Ducati 750SS)
24. SimmPsi (SV650S)
25. Mackan (TLS)
26. KaZ (RSVR)¨
27. Mad Mike (TLR)
28. Lunamod (TRX)
29. Magikern (SV650s)
30. TomTom (996SPS)
31. Pawwe (Ducati 750ssie)
32. Jockee (Ducati 748)
33. MLundstrom (Ducati 900SSie)
34. José (Bimota DB2)
35. amullo (Ducati 748SP)
36. Chronic ( Monster 900 )
37. Superlight (Ducce 900 Superlight)
38. marleh (Ducati 916bip)
39. PeGe (Ducati Multistrada)
40. Nic900ss (Ducati 900ss)
41. HansJ (TRX)
42. Hagman (SL1000)
43. Hyper (748R, tror jag...)
44. Davester (Monster 900)
45. beelsebub (Cagiva Raptor)
46. tlmartin (tl)
47. Hoj Jocke (TLR)
48. Lillerille (TLR)
49. SamGun (Mullerförstärkt SV650S)
50. persson_80 (TLR)
51. Vågen (Monster 900)
52. Janne
 

Majk

Guest
Hallå alla trevliga mennsker som skrivit upp sig på listan :hej

Nu börjar det närma sig, finns det nån som kan få upp en bra karta över färdvägen ?
Man är ju ingen hacker , jag har sökt med ljus och lyckt men dom jag hitta suger älgpung tyvärr.
Jag åker naturligvis till samlingsplatsen även om det spöregnar , men ni gör som ni vill då.
Synd för er som fått förhinder , och Icko jag lider med dig :huvet
Sen till en fråga -Hur många åker via Västerås (där jag bor) och vilka är sugna på att bli upp plockade på vägen upp till S-holm ? WestW kanske.....ni som vill sammanstråla med mig kan pm:a mig så byter vi mobilnr så vi kan ringa varandra.
Har ni några seriösa frågor så bomba på ,ska jag försöka svara så gott jag kan.
Är det nån som har en digital videokamera som kan filma (och få det maxade ljudet)när vi startar upp ca 100 cylindrar i V-form , så vi kan föreviga det ögonblicket samt lägga ut det på SH ,då vore jag MYCKET tacksam ty jag har ingen sån.(kan för den delen inte ladda upp det på datorn heller :huvet )

Mvh Majk.

Ta det lugnt i trafiken så syns vi på lördag allihopa.
 

Majk

Guest
Triggerhappy skrev:
Tror vi skall stryka Knutby ur körboken, vägen mellan Rånäs och Knutby är ny grusad !!! Ett framhjulsläpp är ok men tvåhjulsläpp e inte kul.....ens i promenad tempo.

Föreslår därför Lunch i Furusund och en reviderad körslinga !!

Taget sa kapten :hihi Nu litar jag på att du och Mikcar kommer annars blir det till att köra till Västerås om jag ska hitta :rofl

Skämt å sido , Tackar er helhjärtat för att ni rekar dessa vägar :Bugar :Bugar utan er hade det blivit soppa av denna träff.
Å ni andra från stockholm får gärna ställa upp som stödkörledare så vi kan hålla koll på gruppen J-Bone kanske :7peta , men det kan ni medela mig på plats. :tummenupp
/Majk
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top