Ett knackande ljud från motorn i min Honda VF750 F från 83 som visade sig vara ett vevstakslager som gått åt helvete är ju aldrig kul, men jag har lärt mig en del intressanta saker som jag inte visste tidigare.
Motorn är väldigt avancerad för att vara från 83. B.l.a. så är vevaxeln av så kallad "Big bang" typ som det talas så mycket om på nya R1:an. Två cylindrar tänder alltså nästan samtidigt! Det är raksskurna drev överallt i hela lådan och så finns det en slirkoppling som förhindrar att hjulet låser sig vid nedväxlingar!
Nu var ju inte jag ens påtänkt 1983 men det här måste ha varit bland det värsta som fanns på marknaden då?
Bifogar lite mekbilder. Alla vevstakslagrerna har bytts och cylindrarna "honats". Ventilerna ska slipas om och alla ventiltätningar bytas då de förmodligen torkat och släppt igenom olja, förmodligen därför allt var så sotigt.
(Vet inte om den här tråden ligger rätt, nån moderator får väl flytta den om den ligger fel)
Motorn är väldigt avancerad för att vara från 83. B.l.a. så är vevaxeln av så kallad "Big bang" typ som det talas så mycket om på nya R1:an. Två cylindrar tänder alltså nästan samtidigt! Det är raksskurna drev överallt i hela lådan och så finns det en slirkoppling som förhindrar att hjulet låser sig vid nedväxlingar!
Nu var ju inte jag ens påtänkt 1983 men det här måste ha varit bland det värsta som fanns på marknaden då?
Bifogar lite mekbilder. Alla vevstakslagrerna har bytts och cylindrarna "honats". Ventilerna ska slipas om och alla ventiltätningar bytas då de förmodligen torkat och släppt igenom olja, förmodligen därför allt var så sotigt.
(Vet inte om den här tråden ligger rätt, nån moderator får väl flytta den om den ligger fel)