V4-Motorn i Honda VF750 väldigt avancerad för att va från 83!?

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600 -97
Ett knackande ljud från motorn i min Honda VF750 F från 83 som visade sig vara ett vevstakslager som gått åt helvete är ju aldrig kul, men jag har lärt mig en del intressanta saker som jag inte visste tidigare.
Motorn är väldigt avancerad för att vara från 83. B.l.a. så är vevaxeln av så kallad "Big bang" typ som det talas så mycket om på nya R1:an. Två cylindrar tänder alltså nästan samtidigt! Det är raksskurna drev överallt i hela lådan och så finns det en slirkoppling som förhindrar att hjulet låser sig vid nedväxlingar!

Nu var ju inte jag ens påtänkt 1983 men det här måste ha varit bland det värsta som fanns på marknaden då?

Bifogar lite mekbilder. Alla vevstakslagrerna har bytts och cylindrarna "honats". Ventilerna ska slipas om och alla ventiltätningar bytas då de förmodligen torkat och släppt igenom olja, förmodligen därför allt var så sotigt.

(Vet inte om den här tråden ligger rätt, nån moderator får väl flytta den om den ligger fel)

Bifogat

• IMG_1091k.JPG
    IMG_1091k.JPG
    185.7 KB · Visningar: 181
  • IMG_1057k.JPG
    IMG_1057k.JPG
    174.9 KB · Visningar: 201
  • IMG_1132k.JPG
    IMG_1132k.JPG
    150.4 KB · Visningar: 188
  • IMG_1139k.JPG
    IMG_1139k.JPG
    166.3 KB · Visningar: 175
  • IMG_1127k.JPG
    IMG_1127k.JPG
    144.6 KB · Visningar: 161

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Honda är alltid först med allt! keep that in mind så mår du bättre ;)

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nej, inte big bang, en växlar mellan avgas och insug den andra tänder.

Tror inte heller att nya R1 är äkta big bang. det är nog assymetrisk tändföljd.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Nej, inte big bang, en växlar mellan avgas och insug den andra tänder.

Tror inte heller att nya R1 är äkta big bang. det är nog assymetrisk tändföljd.

Alldeles riktigt! Det snackas om att nya R1:an är big bang vilket är fel. Nya R1:an tänder ungefär i helt omvänd följd som en V4, men med ungefär samma mellanrum (assymetriskt över hela 720-gradersspannet). 90-180-270-180 om jag inte minns fel (kan vara fel). Om jag inte är helt ute och cyklar så tänder en big bang två cylindrar åt gången (nästan samtidigt i alla fall), och med endast 90 graders förskjutning väldigt tidigt i cykeln. Tror en big bang tänder 90-90, och sen en enorm paus på 540 grader innan cykeln upprepar sig, vilket gör att backdäcket hinner återhämta sig från momentpulsen (typ). Något i den stilen. Förståsigpåare får gärna rätta mig om jag har fel.

//Morphine

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Alldeles riktigt! Det snackas om att nya R1:an är big bang vilket är fel. Nya R1:an tänder ungefär i helt omvänd följd som en V4, men med ungefär samma mellanrum (assymetriskt över hela 720-gradersspannet). 90-180-270-180 om jag inte minns fel (kan vara fel). Om jag inte är helt ute och cyklar så tänder en big bang två cylindrar åt gången (nästan samtidigt i alla fall), och med endast 90 graders förskjutning väldigt tidigt i cykeln. Tror en big bang tänder 90-90, och sen en enorm paus på 540 grader innan cykeln upprepar sig, vilket gör att backdäcket hinner återhämta sig från momentpulsen (typ). Något i den stilen. Förståsigpåare får gärna rätta mig om jag har fel.

//Morphine

Mmm, har oxå fått lär mig det Rossis tidiga tände enligt (vad jag läst mig till) typ 1 - 4 och sedan 2,3 synkront.

De gamla tvitakts femhundrorna tände två och två sen övergick det väl till två och nästa två 90 grader efter isf 180 grader.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Mmm, har oxå fått lär mig det Rossis tidiga tände enligt (vad jag läst mig till) typ 1 - 4 och sedan 2,3 synkront.

De gamla tvitakts femhundrorna tände två och två sen övergick det väl till två och nästa två 90 grader efter isf 180 grader.

Ja, och jag tror att att 1o4 tände på 90 och sen 2o3 90 senare. Dvs tändföljd 90-90. Snacka om BANG!

Jag är inte helt med på ditt resonemang med de gamla 2-taktsfemhundrorna. Tror det är ett tolkningproblem då jag inte förstår helt vad du menar med "sen övergick det väl till två och nästa två 90 grader efter isf 180 grader". Sorry....

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Ja, och jag tror att att 1o4 tände på 90 och sen 2o3 90 senare. Dvs tändföljd 90-90. Snacka om BANG!

Jag är inte helt med på ditt resonemang med de gamla 2-taktsfemhundrorna. Tror det är ett tolkningproblem då jag inte förstår helt vad du menar med "sen övergick det väl till två och nästa två 90 grader efter isf 180 grader". Sorry....

Ha ha ja det tror jag med, inte värst genomgripande förklaring, utveckat det mer sen nu är det mat sen cross som gäller.

RVFR

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2009
Hoj
Honda RVF400R
Hej, tror inte att Honda har någon 'big-bang' V4a i någon gathoj. Min V4an tänder 1-4-3-2. I en big-bang så tänder 1-3 och 2-4 samtidigt. Ducce's MotoGP hoj är en bigbang V4a.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Hej, tror inte att Honda har någon 'big-bang' V4a i någon gathoj. Min V4an tänder 1-4-3-2. I en big-bang så tänder 1-3 och 2-4 samtidigt. Ducce's MotoGP hoj är en bigbang V4a.

En lika stor faktor i det hela är med vilken förskjutning cylindrarna tänder. Din V4 tänder antagligen vid 180-270-180-90 grader (eller liknande), vilket gör att den inte går jämnt som en konventionell r4 (som tänder 180-180-180-180). Det är alldeles riktigt att i en big bang tänder två cylindrar samtidigt, men med endast 90 graders förskjutning. Det gör bangen ännu större. Det stora fördelen med detta borde vara att bakdäcket får en jäkla stund (relativt) på sig att återhämta sig från momentpulsen, vilket minimerar drift.

Tack vare att en konventionell radfyra tänder helt jämnt över intervallet genererar detta ett svängande masströghetsmoment. Detta pga. att vevaxelns utsseende och vevtapparnas placereing inte skapar massymmetri i axiell riktning (dvs. om du kikar rakt in i vevaxelns riktning). Masströghetsmomentet svänger mellan ett toppvärde och en minvärde, och då det totala vridmoment bakdäcket känner av är det aktiva vridmomentet (som kommer av kolvens rörelse genom explosion) + masströghetsmomentet kommer även bakdäcket känna av en vridmomentsprodukt som svänger kring en normalkurva (som ökar med varvet). Det är speciellt när vridmomentsprodukten spikar, dvs. när masströghetsmomentet är som störst positivt, som risk för släpp på bakhjulet är som störst.
Det man velat uppnå med R1:ans assymetriska tändföljd är ett helt neutralt masströghetsmoment (precis som man har i GP-hojar med radfyror), dvs. masscentralisering kring vevaxeln i axiell led i alla lägen. Har man ett masströghetsmoment som saknar toppar och dalar får man en vridmomentsprodukt som är i princip helt jämn, utan spikar och annat bös.

Nu blev det jävligt tekniskt, men i alla fall, det är så här jag uppfattat det hela.

peace!

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En lika stor faktor i det hela är med vilken förskjutning cylindrarna tänder. Din V4 tänder antagligen vid 180-270-180-90 grader (eller liknande), vilket gör att den inte går jämnt som en konventionell r4 (som tänder 180-180-180-180). Det är alldeles riktigt att i en big bang tänder två cylindrar samtidigt, men med endast 90 graders förskjutning. Det gör bangen ännu större. Det stora fördelen med detta borde vara att bakdäcket får en jäkla stund (relativt) på sig att återhämta sig från momentpulsen, vilket minimerar drift.

Tack vare att en konventionell radfyra tänder helt jämnt över intervallet genererar detta ett svängande masströghetsmoment. Detta pga. att vevaxelns utsseende och vevtapparnas placereing inte skapar massymmetri i axiell riktning (dvs. om du kikar rakt in i vevaxelns riktning). Masströghetsmomentet svänger mellan ett toppvärde och en minvärde, och då det totala vridmoment bakdäcket känner av är det aktiva vridmomentet (som kommer av kolvens rörelse genom explosion) + masströghetsmomentet kommer även bakdäcket känna av en vridmomentsprodukt som svänger kring en normalkurva (som ökar med varvet). Det är speciellt när vridmomentsprodukten spikar, dvs. när masströghetsmomentet är som störst positivt, som risk för släpp på bakhjulet är som störst.
Det man velat uppnå med R1:ans assymetriska tändföljd är ett helt neutralt masströghetsmoment (precis som man har i GP-hojar med radfyror), dvs. masscentralisering kring vevaxeln i axiell led i alla lägen. Har man ett masströghetsmoment som saknar toppar och dalar får man en vridmomentsprodukt som är i princip helt jämn, utan spikar och annat bös.

Nu blev det jävligt tekniskt, men i alla fall, det är så här jag uppfattat det hela.

peace!

Nu har du ju förklarat allt redan så det finns ju inget mer att säga :D

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600 -97
Hur ser vevtappen ut? Med tanke på hur lagret såg ut...

Det syntes faktiskt inga skador på den och vi har mätt den och kollat så den ligger inom alla toleranser.

Tack Morphine och Färnbo för alla förklaringar!:tummenupp

Jag tror faktiskt att min V4 tänder med 90 graders förskjutning, rätta mig om jag har fel.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Det syntes faktiskt inga skador på den och vi har mätt den och kollat så den ligger inom alla toleranser.

Tack Morphine och Färnbo för alla förklaringar!:tummenupp

Jag tror faktiskt att min V4 tänder med 90 graders förskjutning, rätta mig om jag har fel.

Det är lugnt! Bara sköj!

Njae, inte med jämn 90-graders förskjutning. I sådana fall hade motorn haft en jämn gång och samtidigt endast haft en 360-graderscykel, alltså varit en tvåtaktare. Men det kan mycket väl vara 90 graders förskjutning någon stans i cykeln!

MVH

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...