V4'a tänder inte på främre cylinderparet.

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Blir stiften överhuvudtaget fuktiga? Om ja, så har du bara tändningen kvar. Har du kollat pickupen/triggern?

Speciellt fuktiga blir de inte men det syns att de förbränt någon form av bränsle iaf. Kan lika gärna vara startgas. Tändningen känns som om jag gått igenom nu så gott jag kan. Nästa steg blir väl isf att pröva byta ut delar men jag tänkte ta upp förgasarna en gång till och verkligen kolla tomgångskanalerna riktigt.
Känns som om det kan vara två mindre kombinerade fel som skapar ett stort. Så om man lyckas utesluta ett av dem så kanske det är lättare att peka på det andra sedan.

Någon som har koll på orginalbestyckningen i en sån här maskin i Europa? Eller om någon av förgasarna kräver en annan bestyckning än de andra? Har haft delarna sorterade under demontering men det kan ju lika gärna vara under tidigare service som något blandats ihop isf.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag kan inte läsa i tråden att du jämfört gnistan på bakre vs främre cylinderbank är de liknade stark gnista?

Jag vet inte hur van mekaniker du är så jag måste fråga hur säker du är på att kammarna står rätt på främre cylinderbanken,,ja även bakre för den delen? Jag har nämligen för mig dessa motorer lider av dålig kamkedjespännare som kan släppa spänningen närsom och orsaka att kamkedjan hoppar några kugg.

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Hoj
Jag kan inte läsa i tråden att du jämfört gnistan på bakre vs främre cylinderbank är de liknade stark gnista?

Jag vet inte hur van mekaniker du är så jag måste fråga hur säker du är på att kammarna står rätt på främre cylinderbanken,,ja även bakre för den delen? Jag har nämligen för mig dessa motorer lider av dålig kamkedjespännare som kan släppa spänningen närsom och orsaka att kamkedjan hoppar några kugg.

Som jag skrev tidigare, det är svårt att säga om det är lika bra gnista med blotta ögat men det ser så ut. Och alla mätvärden ser bra ut om man bortser fr det knepiga kompet.

Mekvana har jag men sen lär man sig konstant mer. Tillverkares olika typer av lösningar är ofta som att börja om på en halvskriven sida. Man har den mekaniska grundförståelsen men behöver få se hur den tillämpas. :)

Kammarna står rätt, det är jag säker på. Dåligt oljetryck i topparna och taskigt material i kammarna har tydligen varit vanliga orsaker till haveri. Men kammarna såg blanka och fina ut.

Jag har hunnit ta isär ett flottörhus och trots ultraljudstvätt så kunde jag få ut små små partiklar med skit ur kanalerna. Om det var nog mkt för att den inte skulle gå låter jag vara osagt än så länge.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Om stiften efter ivriga startförsök inte är ordentligt blöta skulle jag nog koncentrera mig på soppatillförseln. Lycka till!

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Hoj
Om stiften efter ivriga startförsök inte är ordentligt blöta skulle jag nog koncentrera mig på soppatillförseln. Lycka till!

Lite så jag tänker också. Vi får se när jag får en stund över att fortsätta.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Om förgasarna är gravt osynkroniserade; 'kan det sluta att tända på några holkar.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den tänder väl inte på startgas eller har jag missuppfattat något?
Tänder den inte ens på enbart gas är felet inte bränsletillförseln.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Satt luftburk o filter i när du provstartade?
Höll på med med en för många år sen. Kommer inte ihåg hur den betedde sig riktigt men minns att vi gav upp o satte på luftburk osv ....
Sedan gick den..
Borde ju iof tända utan!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras