Va fan nu då??

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Fick hem en faktura från trafikförsäkringföreningen idag på 5375:-
Med följande motivering. Enligt paragraf 2 i trafikskadelagen skall ett motorfordon som är registrerat i bilregistret och som inte är avställt vara trafikförsäkrat. Om ägaren saknar trafikförsäkring har vi enligt paragraf 34 i trafikskadelagen rätt att ta ut en särskild avgift (trafikförsäkringsavgift)
Avgiften får vara 10% höre än den högsta premie som något bolag har tillämpat under samma tidsperiod för ett fordon av samma fordonsslag.

Jag har hojen påställd åretrunt och betalar försäkringen via autogiro varje månad.

Är det nån har på forumet som fattar vad som händer... för jag gör det inte :mad:
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Bestrid och få rätt. Om du har betalat minst trafikförsäkring är den ju felaktig.

/Joakim
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
oh, stackare, det är ett rent H*LVETE att hålla på med dom...
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Är du säker på att det funkat som det ska med autogirot? Jag råkade ut för samma sak med biljäveln...hade tydligen vart pank när det skulle dras och hade precis flyttat så påminnelsen kom inte rätt. Bolaget sa upp försäkringen pga. utebliven betalning å sen så var det igång
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
hade en liknande grej i höstas, men är det betalt så ring till försäkringsbolaget och fråga vad pysslar med, dom hade missat mina betalningar i 4 månader på bilen o 2 mån på hojen
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Kan hända att pengarna går till en god sak, men dom verkar ju helt sjuka i huvet dom där. Det va väl nån här på forumet som blev skyldig en enorm summa pengar trots att det bevisligen var postens fel att inte alla papper kommit in pga att dom slarvat bort postsäcken dom låg i. Posten tog väl t.o.m på sig skulden men dom gav sig väl inte ändå. Jag minns inte exakt hur det var för det va länge sen jag läste det.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det brukar ta några fordonsbyten innan man lär sig hur det där funkar...som regel är det dom som har rätt, och av deras attityd i telefonen att döma så är dom trötta på alla bortförklaringsförsök. Men visst kan dom ha fel fast det brukar sitta väldigt långt inne...jag har fått rätt mot dom en gång men då fick jag ta hjälp av vägverket.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Masen skrev:
Fick hem en faktura från trafikförsäkringföreningen idag på 5375:-
Med följande motivering. Enligt paragraf 2 i trafikskadelagen skall ett motorfordon som är registrerat i bilregistret och som inte är avställt vara trafikförsäkrat. Om ägaren saknar trafikförsäkring har vi enligt paragraf 34 i trafikskadelagen rätt att ta ut en särskild avgift (trafikförsäkringsavgift)
Avgiften får vara 10% höre än den högsta premie som något bolag har tillämpat under samma tidsperiod för ett fordon av samma fordonsslag.

Jag har hojen påställd åretrunt och betalar försäkringen via autogiro varje månad.

Är det nån har på forumet som fattar vad som händer... för jag gör det inte :mad:

Hör med din försäkringshandläggare, de brukar kunna ordna det där genom att intyga att den varit försäkrad. Du har väl kanske lite papper på det hemma också? Min erfarenhet är att det kan bli trassel om man är sen med att "ställa på" sin hoj hos vägverket efter att man tecknat en giltig försäkring. Detta kan leda till TFF trassel. TFF's syfte är vällovligt men deras sätt att driva in pengar är fullkomligt vidrigt. En taktik som tycks syfta till att så länge det bara är möjligt hålla folk ovetandes om omständigheter som gör att de kan maximera sina intäkter. :kocko

/Olzki

Trafikförsäkringsföreningen - Organisationen som ger begreppet bombhot en helt ny innebörd
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
precis, jag råkade ut för det när jag köpte min hojj.. jag är 18, så den är på 25kw.. men när jag köpte den så var det någon månad kvar tills jag blev myndig, så mina föräldrar var tvugna att få ett papper att skriva på, och det tog ungefär en månad för pappret att komma, så sen kom det en fin räkning på ca 5000kr (du har inte haft trafikförsäkring i en månad blablabla...) jag fick ringa runt hur länge som helst, till slut hamnade jag hos rätt person (högsta chefen) och hon tröck på några knappar så var det klart =)
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
10% högre än den högsta premien?

Läste om någon som fått en premie på 379 000:- /helår. Skulle man glömma hojen påställd en månad skulle det då kunna innebära en räkning på 35 000:-!

Man får hoppas att de inte har detta som praxis. (och att ingen är så dum så man tar en försäkring till det priset). Hur var det i ditt fall?

Hoppas det ordnar sig för dig förresten!
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
som när ja köpte bilen.. köpte den .. han skickade in papprena.. jag skulle ringa försäkringsbolaget dan efter.. röd dag .. satan :huvet .. så 5 dagar á 75kr eller va de va gick det på..

men enligt kärringen på dedär tff eller vadetva.. hon sa att "de finns alltid nån att ringa.. blablalba.. då orkade jag inte längre
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ända tills den dag.......

Josafan skrev:
Dom är förjävliga ...HATA DEN JÄVLA FÖRENINGEN... :huvet :4skrika


......du blir på körd av en knarkpåverkad biltjuv som snott en oförsäkrad bil
och du vill ha ersättning för invaliditet för att du inte längre kan jobba och försörja dig.

Tänk till ......Gör rätt så kommer inga krav.

KentW
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kent W skrev:
......du blir på körd av en knarkpåverkad biltjuv som snott en oförsäkrad bil
och du vill ha ersättning för invaliditet för att du inte längre kan jobba och försörja dig.

Tänk till ......Gör rätt så kommer inga krav.

KentW

Okej, det funkar inte så eftersom han antagligen är personförsäkrad vilket täcker hans invaliditet.
Tff är BARA skit.
 

raulis

Pol med Qwerty
Gick med
15 Aug 2004
Ort
Lapplands Väsby
Hoj
*Gixxer 1000 kraschad o såld*
Fick en räkning jag med igår kväll. Ringde Folksam idag och fick reda på att de har tabbat sig och att 20.000 kunder var drabbade.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top