Penguin skrev:
Hur är det de säger.....som man känner sig själv känner man andra.
187cm - 83kg, för ett halvår sedan käkade jag skräpmat 3-4ggr/vecka och har alltid varit smal som en sticka. Men, eftersom man har ett stillasittandes jobb så har jag sedan tre månader lagt om kosten. Inte för att man blivit direkt fet, men för att man mår inte bra. Nu har jag försökt käka rätt och äter skräpmat kanske två gånger i månaden.
Sedan två veckor tillbaks har jag börjat träna kickboxning två gånger i veckan, 1½ timme per gång, och då man är lite av en allt-eller-inget-människa har jag nu också börjat köpa nästintill enbart nyttig mat när jag handlar på ICA. Tidigare köpte jag tre-fyra påsar chips i veckan, vilket iofs inte satte sig något nämnvärt, men nu har jag kommit fram till att jag vill träna upp kroppen, delvis pga kommande säsong, delvis pga jobbet men också för att må bättre. Idag så syndar jag med popcorn och mörk choklad (70% cacao). Visst, chips slinker ner ibland, men max 1-2 påsar i månaden, jämfört med tidigare konsumtion på ca 12-16 påsar i månaden.
Förr kunde man gå in på ICA för att köpa tandkräm och komma ut med en kasse för 350:- innehållandes mestadels godis och delikatesspålägg för att senare komma hem och blott upptäcka att man glömt köpa tandkräm...

Idag när jag går och handlar på ICA så innehåller påsen oftast pasta, jasmineris, bananer, äpplen, Jalla, apelsinjuice och någon form av pålägg.
Nu är jag inte utbildad i näringslära för fem öre, utan utgår istället från det lilla sunda förnuft man begåvats med. Kroppen är en produkt av vad man äter och hur man rör på sig, punkt slut. Vill man bli riktigt seriös i ämnet ska man kontakta lillstrumpa acrid, men för egen del räcker uttalandet ovan tillräckligt långt.
Men, för att återgå till ämnet. Julmaten är ju en höjdare och det är ju omöjligt att inte äta mycket då. Frågan är väl bara hur man förvaltar det och hur man tränar. Själv har jag hög ämnesomsättning så jag kan synda i väldigt långa perioder utan att det syns, men att man nu börjat träna är främst för att må bra, inte för att man ser ut som en blobb. Dessutom är kampsport fruktansvärt kul.
För att återgå till ämnet än mer, själv skulle jag nog köpt skinnstället på andra sidan nyår...