Va??

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Orust
Hoj
Tenere 660 2011
Har planerat att bestycka min R6:a. Tog ur alla munstycken och noterade att fug 1,4 har #152 och fug 2,3 har #148 (huvudmunstycken). Jag ringde en yamahaåterförsäljare för att höra om det ska vara så. Svaret var ja, det är orginalbestyckning. Dom kunde däremot inte svara på varför det sitter olika munstycken orginal.

Finns det någon som kan förklara varför?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fyllnadsgraden kan vara bättre på de två yttre burkarna, bla uppstår det ofta konkurrens i luftburken. Dessutom ger avgassystemen ofta assymmetrier, bla beroende på rördragningen, men också om det tex sitter H-rör som förbinder tex mittcylindrarnas headers.

Ibland väljer tillverkaren medveten assymmetri mellan cylindrarna (tex genom olika längd på insugsrör) på motorer med toppig effektkurva/kam, för att jämna ut svackor och toppar i effektkurvan.
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Det beror väl på att de yttre cylindrarna har en annan arbetstemperatur än de inre? Många längsmonterade twinnar har olika bestyckning just pga att bakre cylindern inte får lika bra kylning som främre.
Edit: hann inte se att Jörgen redan svarat...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har att göra med att 2:an och 3:an som sitter mitt inne i motorn inte får lika mycket kylning utav luften som strömmar runt motorn samt kyleffekt av vatten/oljekylningen som 1:an och 4:an. Detta gör att dom inre två cylindrarna blir varmare än de två yttre och får på så sätt en annan fyllnadsgrad och detta gör att man ofta har mindre bestyckning på dom inre cyllarna.

Nu kan nån säkert vara mer tekniskt förklarande än jag men kort och gott beror det på temperatur plus diverse andra faktorer som Jörgen nämnde.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det beror väl på att de yttre cylindrarna har en annan arbetstemperatur än de inre? Många längsmonterade twinnar har olika bestyckning just pga att bakre cylindern inte får lika bra kylning som främre.
Edit: hann inte se att Jörgen redan svarat...

På twinnar är det ofta gynnsamt att mappa bägge cylindrarna separat, ofta upptäcker man då att de har ngt annorlunda fyllnadsgrad. Detta beror ofta på att topparna är individer samt att den praktiska rördragningen på hojen är olika för de olika cylindrarna. På HD-twinnar så kompliceras det hela ytterligare pga av det gemensamma insuget i kombination med den assymmetriska tändföljden. På min hoj har vi tex mappat cylindrarna individuellt. Tjänade 5 hk på det.

Har att göra med att 2:an och 3:an som sitter mitt inne i motorn inte får lika mycket kylning utav luften som strömmar runt motorn samt kyleffekt av vatten/oljekylningen som 1:an och 4:an. Detta gör att dom inre två cylindrarna blir varmare än de två yttre och får på så sätt en annan fyllnadsgrad och detta gör att man ofta har mindre bestyckning på dom inre cyllarna.

Nu kan nån säkert vara mer tekniskt förklarande än jag men kort och gott beror det på temperatur plus diverse andra faktorer som Jörgen nämnde.

På äldre luftkylda radmotorer så var det ofta så att de mittcylindrarna hade ngt fetare bestyckning just för att hålla ned värmen i dessa, pga mittcylindrarnas mindre kylflänsarea.
Kawa trepipar hade tex ngn enhet större munstycken på mittcylindern.

På TS hoj tror jag dock att det har att göra med olika fyllnadsgrad

Man kan även vända på problemet: det är svårt att bygga en motor som flödar helt symmetriskt. I synnerhet om man har gemensam luftburk samt kollektorsystem typ 4:2:1 eller 4:1 isf ett avgassystem och en luftburk per cylinder.

Men naturligtvis vet jag inte säkert vad som är den största anledningen till bestyckningen på TS hoj. Jag bara gissar.
 
Last edited:

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Orust
Hoj
Tenere 660 2011
Tack för alla svaren. Hur ska jag bestycka? Har skaffar BMC-filter samt ett slip-on. Flytta 152:eek:rna till 2,3. Skaffa 154 eller 156 till 1,4?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för alla svaren. Hur ska jag bestycka? Har skaffar BMC-filter samt ett slip-on. Flytta 152:eek:rna till 2,3. Skaffa 154 eller 156 till 1,4?

Jag skulle låta bestycka den hos ngn duktig bromsbänksoperatör med lambdamätning.

Annars är det sedvanlig old school-bestyckning på gata mha tändstiftmetoden samt samt roll-on/roll-off-metoden. Rätt bökigt på en modern sporthoj mtp hur slitigt det är att få ur stift samt komma åt förgasarna.
 
Last edited:

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Orust
Hoj
Tenere 660 2011
Jag skulle låta bestycka den hos ngn duktig bromsbänksoperatör med lambdamätning.

Annars är det sedvanlig old school-bestyckning på gata mha tändstiftmetoden samt samt roll-on/roll-off-metoden. Rätt bökigt på en modern sporthoj mtp hur slitigt det är att få ur stift samt komma åt förgasarna.

Jag tror jag försöker på det senare alternativet. Vintern är lång, alltid lär man sig något.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top