Det beror väl på att de yttre cylindrarna har en annan arbetstemperatur än de inre? Många längsmonterade twinnar har olika bestyckning just pga att bakre cylindern inte får lika bra kylning som främre.
Edit: hann inte se att Jörgen redan svarat...
På twinnar är det ofta gynnsamt att mappa bägge cylindrarna separat, ofta upptäcker man då att de har ngt annorlunda fyllnadsgrad. Detta beror ofta på att topparna är individer samt att den praktiska rördragningen på hojen är olika för de olika cylindrarna. På HD-twinnar så kompliceras det hela ytterligare pga av det gemensamma insuget i kombination med den assymmetriska tändföljden. På min hoj har vi tex mappat cylindrarna individuellt. Tjänade 5 hk på det.
Har att göra med att 2:an och 3:an som sitter mitt inne i motorn inte får lika mycket kylning utav luften som strömmar runt motorn samt kyleffekt av vatten/oljekylningen som 1:an och 4:an. Detta gör att dom inre två cylindrarna blir varmare än de två yttre och får på så sätt en annan fyllnadsgrad och detta gör att man ofta har mindre bestyckning på dom inre cyllarna.
Nu kan nån säkert vara mer tekniskt förklarande än jag men kort och gott beror det på temperatur plus diverse andra faktorer som Jörgen nämnde.
På äldre luftkylda radmotorer så var det ofta så att de mittcylindrarna hade ngt fetare bestyckning just för att hålla ned värmen i dessa, pga mittcylindrarnas mindre kylflänsarea.
Kawa trepipar hade tex ngn enhet större munstycken på mittcylindern.
På TS hoj tror jag dock att det har att göra med olika fyllnadsgrad
Man kan även vända på problemet: det är svårt att bygga en motor som flödar helt symmetriskt. I synnerhet om man har gemensam luftburk samt kollektorsystem typ 4:2:1 eller 4:1 isf ett avgassystem och en luftburk per cylinder.
Men naturligtvis vet jag inte säkert vad som är den största anledningen till bestyckningen på TS hoj. Jag bara gissar.