Vaccumkran, fungerar hur?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Längst in står en gammal Kawa Z550-83 som inköptes nyligen för en spottstyvel och till den skaffades crossdäck för vinterbus, men nu flödar förgasarna över där den står, är inte så hemma på funktionen på vaccumkranen. Den går ju inte att stänga alls, utan har bara PRI, ON, RES och jag har ju sökt och läst lite här..

MEN, kranen behöver ju suget i insuget via en slang för att släppa på soppa, när en vaccumkran blir gammal & dålig, läcker den då eller vad händer?

Ska man byta den till en mekanisk?

Varför flödar förgasarna över? Jag har rengjort dem hyfsat noga, de hade en tesked ärg-pulver var i koppen :D och samtliga munstycken var igensatta efter 2-3 utomhusvintrar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
förknasarna flödar över när flottör-ventilen e kass och inte stänger riktigt, brukar kunna tjärva när det stått ett tag.

angående kranen hade jag satt på en vanlig mekanisk, enkelt och pålitligt
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Innanför där man ansluter vaccumslangen på kranen, sitter ett membran som e fjäderpåverkat. I mitten av membranet (beroende på exakt konstruktion) sitta en alupinne med en o-ring.. Fjädern trycket in membranet å dess alupinne med en o-ring, där o-ringen sedan är de som tätar kanalen upp till tanken.
När man får undertryck i "moroten" då man startar eländet som dras membranet å alupinnen med o-ringen, som då öppnar så att soppan från tanken kan rinna ner i kanalen som mynnar ut där man ansluter slangen som sedan dras till föggarna (finns ibland 2st anslutningar beroende på hoj).
Detta e då du har den vriden i "on-läget"
Samma sak är det då för "res-läget", med enda skillnaden att dess "pip" från tanken tar in på en lägre nivå i tanken än "on-lägets" "pip".
"Pri-läget", så brukar det vara en pigg som mekaniskt petar upp membranet nån millimeter för att hjälpligt kunna fylla föggarna om de e tomma.

Så att de flödar igenom kranen kan bero på att o-ringen eller motsvarande tätning e trasig, eller att fjädern som ska stänga kranen e av, slapp eller something... Nån typ av kran tror ja att om membranet sprack, kan soppa rinna ner via undertryckslangen ner i insuget om man har otur.

Vettefan hur pedagogiskt de va nu?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Innanför där man ansluter vaccumslangen på kranen, sitter ett membran som e fjäderpåverkat. I mitten av membranet (beroende på exakt konstruktion) sitta en alupinne med en o-ring.. Fjädern trycket in membranet å dess alupinne med en o-ring, där o-ringen sedan är de som tätar kanalen upp till tanken.
När man får undertryck i "moroten" då man startar eländet som dras membranet å alupinnen med o-ringen, som då öppnar så att soppan från tanken kan rinna ner i kanalen som mynnar ut där man ansluter slangen som sedan dras till föggarna (finns ibland 2st anslutningar beroende på hoj).
Detta e då du har den vriden i "on-läget"
Samma sak är det då för "res-läget", med enda skillnaden att dess "pip" från tanken tar in på en lägre nivå i tanken än "on-lägets" "pip".
"Pri-läget", så brukar det vara en pigg som mekaniskt petar upp membranet nån millimeter för att hjälpligt kunna fylla föggarna om de e tomma.

Så att de flödar igenom kranen kan bero på att o-ringen eller motsvarande tätning e trasig, eller att fjädern som ska stänga kranen e av, slapp eller something... Nån typ av kran tror ja att om membranet sprack, kan soppa rinna ner via undertryckslangen ner i insuget om man har otur.

Vettefan hur pedagogiskt de va nu?

Heltäckande!:tummenupp Då lärde jag mig ngt idag. Då ska kranen väck till förmån för annan som passar anslutningens gängor.

Samt isär med fyra små moppeförgasare på rad, och testa lite smärgelduk på flottörnålarna.

Radfyra på 550cc, fan vad löjligt med så många cylindrar. Och tidsödande att skruva med:gnissla
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Heltäckande!:tummenupp Då lärde jag mig ngt idag. Då ska kranen väck till förmån för annan som passar anslutningens gängor.

Samt isär med fyra små moppeförgasare på rad, och testa lite smärgelduk på flottörnålarna.

Radfyra på 550cc, fan vad löjligt med så många cylindrar. Och tidsödande att skruva med:gnissla

Men hallå, ge bensinkranen en Chans till i alla fall. Plocka itur den och gör rent till att börja med. Sitter säker lite smuts i den.
En fungerande Vaccumkran är faktiskt ganska bra.

Mats
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men hallå, ge bensinkranen en Chans till i alla fall. Plocka itur den och gör rent till att börja med. Sitter säker lite smuts i den.
En fungerande Vaccumkran är faktiskt ganska bra.

Mats


Hmm, jo men det var egentligen för att jag läste om en kille som renoverade en gammal Kawa och han köpte en 22mm mekanisk på eBay som passar nästan alla Kawa.

Men det finns en kärntanke i att INTE byta grejer, även på ett sånt här härke, så jag ger kranen en chans till att visa sig från sin bästa sida genom en liten renovering, OM inte packningssatsen kostar en fjärdedel av hojen, vilket inte alls är omöjligt, utan snarare troligt.:banana
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Kranen behöver inte vara trasig.
Om kranen står i PRI läge så rinner soppan igenom hela tiden.
Även om motorn inte är på. Detta är till för att kunna fylla förgasarna om dom är tomma utan att köra slut på batteriet.
För att det ska rinna soppa genom kranen i lägena ON och RES så måste motorn vara igång eftersom den då skapar det undertryck "vacuum" som öppnar kranen i dom lägena.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kranen behöver inte vara trasig.
Om kranen står i PRI läge så rinner soppan igenom hela tiden.
Även om motorn inte är på. Detta är till för att kunna fylla förgasarna om dom är tomma utan att köra slut på batteriet.
För att det ska rinna soppa genom kranen i lägena ON och RES så måste motorn vara igång eftersom den då skapar det undertryck "vacuum" som öppnar kranen i dom lägena.

Ja det framgick ju inte i vilket läge min kran står men jag har provat dem alla.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
kolla typ lelles, roffes, touringbutiken så finns oftast rep.-satser för både föggar å kran
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Flottörerna ska täta även fast kranen inte tätar. När hojen ändå har stått skulle jag ge mig på att fixa så att förgasarna inte flödar över. Ibland räcker det att göra rent flottörventil och säte, men ibland behövs det nya delar. Och det brukar inte vara så dryt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gummispetsen på flottörnålarna har en synlig förslitning, väldigt lite men synligt för blotta ögat.

Känns som att en extremt liten slitning skulle kunna orsaka att det inte tätar ordentligt? Men jag har aldrig haft detta problem tidigare och då är det bäst att fråga någon:)

Jag ska ta en bra bild och lägga upp. Antar jag får köpa nya dårå.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Brukar inte behövas mycket slitage så byt dom.

Ett litet tips ang vacumkranar på äldre Kawasaki som kanske inte gäller din men... Ibland sitter det en backventil (flamsläckare) bakom nippeln för vacumslangen, kawasaki har använt en liten gummibricka + fjäder.

Den finns inte med på sprängskisser eller repsatser utan man måste lossa nippeln för att hitta den. Blir det skit i ventilen kan det påverka bränsleflödet men då brukar det oftast bli så att bränslet stängs av fast motorn går.

Kan vara ide att kolla detta om du ska renovera kranen.

Kolla om det finns 2st nerslipningar på nippeln för en u-nyckel (4-5mm), då borde den gå att gänga lös.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top