Vad är det bästa sparandet?

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag skulle behöva tips av folk som är lite kunnigare än mig på olika sparformer.

Med mitt nuvarande jobb samt min livssituation (boende och sånt) så kan jag lägga undan 15-20000 i månaden och ändå ha pengar att leva på. Eftersom detta jobb inte är något jag kommer göra hela mitt liv utan kanske 1-2 år så vill jag ju att pengarna ska växa en del. Än så länge har jag bara satt in sparpengarna på ett e-sparkonto. Jag vet att det finns bättre sparformer, men är inte så insatt. Det behöver inte vara något som ger snabb avkastning sålänge som det är bättre än ett sparkonto. Kan tänka mig nån fond eller nåt liknande, men gärna inget med hög risk eftersom jag gärna vill ha kvar pengarna när jag slutat på jobbet.

Är det bästa att boka tid med nån personlig rådgivare på nån bank? Tycker inte direkt att detta har gett något tidigare.

Ska man gå en kurs i aktieköp istället :död

Ös på!

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Aktieindexobligationer, av föreningssparbanken kallat SPAX.

Med dessa är du garanderad ditt nominella belopp, "satsade" belopp tillbaka men du får ändå ta del av uppgången på olika marknader ex Japan, europa osv osv. I ett nötskal.

SPAX

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
marst060 skrev:
2149302 Aktieindexobligationer, av föreningssparbanken kallat SPAX.

Med dessa är du garanderad ditt nominella belopp, "satsade" belopp tillbaka men du får ändå ta del av uppgången på olika marknader ex Japan, europa osv osv. I ett nötskal.

SPAX

Detta verkade intressant. Ska kolla upp det. Är ju så jävla novis på det här området så man velar ju mellan allt möligt. :3freak

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sprid riskerna, kör lite av varje. Aktiefonder är en snabb väg till lycka under börsuppgång, även för oss amatörer. Jag har månadsspar på ett större antal fonder, det är hög men spridd risk.

Heinrich

Puderluder
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
B
Investera i guld. Alltid ett säkert kort.

pub6.jpg

SirDave

when I feel ugly I just look at you
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
CBR 600
Mr Lang skrev:
2149364 Detta verkade intressant. Ska kolla upp det. Är ju så jävla novis på det här området så man velar ju mellan allt möligt. :3freak

Kör räntefonder, mindre risk än akitefonder men då även mindre avkastning men garanterat bättre ränta än e-sparkonto.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Personligen sparar jag allt på dubbla diskar (kopieras automatiskt 2 ggr varje dag) samt att jag lägger det på min USB hdd en gång i månaden.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Kontakta din bank och boka ett samtal med en ekonomisk rådgivare.
Sedan kontaktar du andra banker och spelar ut dem mot varandra. :tummenupp

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Mr Lang skrev:
2149269 Jag skulle behöva tips av folk som är lite kunnigare än mig på olika sparformer.

Med mitt nuvarande jobb samt min livssituation (boende och sånt) så kan jag lägga undan 15-20000 i månaden och ändå ha pengar att leva på. Eftersom detta jobb inte är något jag kommer göra hela mitt liv utan kanske 1-2 år så vill jag ju att pengarna ska växa en del. Än så länge har jag bara satt in sparpengarna på ett e-sparkonto. Jag vet att det finns bättre sparformer, men är inte så insatt. Det behöver inte vara något som ger snabb avkastning sålänge som det är bättre än ett sparkonto. Kan tänka mig nån fond eller nåt liknande, men gärna inget med hög risk eftersom jag gärna vill ha kvar pengarna när jag slutat på jobbet.

Är det bästa att boka tid med nån personlig rådgivare på nån bank? Tycker inte direkt att detta har gett något tidigare.

Ös på!

Forst ska du fundera pa nar du kommer att vilja ha tillgang till stalarna (investeringshorisont) eftersom det kommer paverka val av sparform. Kanske vill du ha tillgang till 25% om tva ar och resten forst om tio ar. Nar du har klurat ut likviditetsfragan sa far din riskprofil avgora hur mycket av ditt kapital som gar till att stalla ut kopoptioner och hur mycket som gar till garantifonder/rantefonder. Du verkar dock vara ganska riskavert, sa satsa pa rantefonder/garantifoner och kanske en liten del i aktieindexfonder.

Sjalv kor jag stenhart pa optionsfonder med bolag i sma skitlander som verkar i ljusskygga branscher. Exempelvis gar bade Myanmars traffickingfond och Burmas jade- och heroinoptionsfond som taget.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
NoPinky skrev:
2149711 Kontakta din bank och boka ett samtal med en ekonomisk rådgivare.
gör absolut inte det, då kan du glömma att dina pengar växer.

själv sparar jag i rysslandsfonder, växer som fan (dom ligger ju på ekonomisk botten så) har mer än dubblat mina ynkliga investeringar över 3år :tummenupp

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Mr Lang skrev:
2149269 Jag skulle behöva tips av folk som är lite kunnigare än mig på olika sparformer.

Ös på!

Om du kan lägga undan 15-20 lax i månaden skulle jag nog investera i en lägenhet på södermalm.
Priset på lägenheten stiger garanterat mer än vad du får i ränta på banken.
Sen kan du ju hyra ut lägenheten i andrahand och få en hacka där också :tummenupp

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Biturbo skrev:
2149617 Personligen sparar jag allt på dubbla diskar (kopieras automatiskt 2 ggr varje dag) samt att jag lägger det på min USB hdd en gång i månaden.

Schysst!

Då kan man ju kopiera det också!
klockrent!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
urf skrev:
2149786

Sjalv kor jag stenhart pa optionsfonder

Apropå optionsfonder, finsn det något förutom SEB Optionsrätter?
Banco hade ju något som de lade ner förut, men sedan har jag inte sett något annat.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Aktiesparande är bättre än obligationer/ränta på lång sikt.

Punkt slut.

Själv undviker jag i största möjliga mån fonder och kombinerade produkter som SPAX osv.

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Markus skrev:
2149862 Apropå optionsfonder, finsn det något förutom SEB Optionsrätter?
Banco hade ju något som de lade ner förut, men sedan har jag inte sett något annat.

I Sverige kanner jag inte till nagon forutom den du namnde (hade sjalv Bancos forrut). Daremot finns det gott om skojsiga instrument i andra lander - det ar ju inte sa klurigt att oppna konton utomlands nufortiden.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln