Vad är det för däck på denna?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ser ut som de klassiska Firestone-däcken. Populära på byggen för att de ser snygga ut på ett old school-sätt men enligt uppgift också helt värdelösa som däck i nådens år 2021.

-edit- rätt länk

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Ruggigt snabbt svar :) Tack. Det som jag tycker är snyggt är att de "fyller ut". Framför allt framdäcket. Inget bra att åka med alltså. Synd! Finns det något modernt däck som liknar detta men är bra att åka med?

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Nå, går det åt helvete i 110 slår man sig också. Vad "mainly for display purpose" betyder i fråga om körbarhet vet jag inte men bättre säker än ledsen..

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ruggigt snabbt svar :) Tack. Det som jag tycker är snyggt är att de "fyller ut". Framför allt framdäcket. Inget bra att åka med alltså. Synd! Finns det något modernt däck som liknar detta men är bra att åka med?

Om du vill att däcket ska fylla ut bättre så kanske du kan prova med något däck som har högre profil men fortfarande av någon modern typ för att få vettiga vägegenskaper.

Det finns t ex 120/70-17, 120/80-17 och 120/90-17, samma fälgdiameter 17 tum, samma bredd 120 men olika profil 70/80/90, högre profil ger ju större diameter så det borde väl få däcket att fylla bättre?

Sök på någon däcksite som t ex hojdäck.se på fälgdiameter och önskad bredd.

Mvh,
Ingvar

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nå, går det åt helvete i 110 slår man sig också. Vad "mainly for display purpose" betyder i fråga om körbarhet vet jag inte men bättre säker än ledsen..

Posördäck, inte avsedda att köra på.

Men, somliga idioter kör omkring ändå på dessa bakellitsvålar som mest av allt liknar diagonaldäck till bilar anno 1960.

Ingen, absolut ingen caféracer var skodd med sådana här trädäck när det begav sig.

Löjligt!

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Nja. Det finns ett retrodäck som heter Shinko. Det har inte samma varning som Firestone på caferacerwebshop, nån som känner till det? Jag letade lite igår kväll och det verkade mest vara nöjda kommentarer med det.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vill man kunna KÖRA med hojen också så gäller bra däck. Alla som fattar något uppskattar en hoj som är avsedd att köras med. Och alla ser skillnaden när byggaren inte förstått det...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När old schoolgubbarna pratar är det alltid TT 100 som kommer på tal. Gissar att det är Dunlop som åsyftas. Låter osannolikt utifrån mina erfarenheter av äldre, men ändå något modernare dunloppor än dessa.

Tidstypiskt men känsligt. Vet hur hojarna konstrade när gubben på macken tog hem fel profil och sa att det går lika bra. Det gjorde det inte!

Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Vill man kunna KÖRA med hojen också så gäller bra däck. Alla som fattar något uppskattar en hoj som är avsedd att köras med. Och alla ser skillnaden när byggaren inte förstått det...
Just därför jag frågar naturligtvis. Snygga retrodäck som går att köra med vore najs :)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Jag har Dunlop TT100 på Hondan, är det rätt? Hittils har hittils jag inte upplevt att däcken är begränsningen. Vad jag dock upplevt är att hojen "spårar" mer än övriga hojar efter den dåliga vägen där jag bor speciellt där väghyveln dragit fåror i asfalten.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har Dunlop TT100 på Hondan, är det rätt Hittils har hittils jag inte upplevt att däcken är begränsningen. Vad jag dock upplevt är att hojen "spårar" mer än övriga hojar efter den dåliga vägen där jag bor speciellt där väghyveln dragit fåror i asfalten.

Du KÖR ju med hojen Bosse!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du KÖR ju med hojen Bosse!

Jo men bara kortare sträckor, typ 5-8 mil i taget, funderade på att åka på fikaträff i Råneå men det har hittils slutat med funderingar pga förarkomforten? Kanske nästa år?

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Då är jag klar med denna tråd. Tack för svaren ni som svarat konstruktivt :)

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Då är jag klar med denna tråd. Tack för svaren ni som svarat konstruktivt :)

Bra!
Stay away from those sawtooth tires, man - dom har aldrig hört hemma på någon motorcykel som vill något.

Simpelt ribbmönster fram var vanligt på 60-talets caferacers.
De flesta stora däcktillverkare har någon variant på temat kvar i sortimentet för den som önskar autencitet. Men, det är inga bra däck.
Inte då, och sannerligen inte nu.

Jag har sett nutida byggen med anspråk på att vara "caféracers" som fått fukking sidovagnsdäck monterade fram.
På min fråga om hur man tänkte så var svaret såklart: "Det ser så rätt ut".

Om ursprungscafekonceptet var något alls, så var det fart.

Verklig fart, och helst även upplevd fart - stillastående.

Fart åstadkoms på många olika sätt - trimma, lätta, förbättra väghållning.

Om en fartskapande åtgärd gjorde att caferacern även såg snabbare ut så var det så klart ett plus, men aldrig ett självändamål - och aldrig något som tilläts gå ut över actual speed.

Att försöka återskapa något som aldrig fanns med hjälp av designgimmickar som aldrig användes för att skapa något som utger sig för att vara retro blir bara konstigt. Som den just nu lästa meningen, typ.

Folk får bygga vad dom vill.
Det finns folk som köper snickarglädje på löpmeter och sätter upp på sina Mexivillor, eller skruvar upp fejkfönsterluckor på sina funkishus - varpå dom hissar upp vimpeln uppochner på flaggstången.

Varsågoda! Gör som ni vill.
Men, kalla det inte caféracers.

Edit:

Detta är en allmän spya över företeelsen "såga sönder motorcykel utan att veta vad man gör ".

Ingen behöver ta åt sig personligen av det skrivna - inte heller TS, som jag faktiskt citerade.
Sorry, posten gick mig ur händerna bara.

Men, kolla gärna så vimpeln hänger rätt.

Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Avon gör sina däck med gammalt mönster med moderna gummiblandningar. Greppar bra, men ska man åka riktigt fort är nyare mönster bättre.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS