Håller inte med dig.
Jag anser att folk tvärtom är alldeles för ointresserade och ovetande kring däck för motorcykel.
Hojar med 10 år gamla bakelitdäck annonseras ut som "bra däck" för att det finns mönster kvar på dem.
Hojar utan mönster annonseras ut som att däcken skulle "hålla säsongen ut" och däck monteras gladeligen bak och fram och ställs ut på utställningar i det skicket.
Folk - fan, det blir mycket "folk" men ni förstår vad jag menar - folk monterar däck som är direkt olämpliga för motorcykeltypen och säljer av efter en eller två säsonger. "Det var inte så kul som jag trodde, och sedan är det ju riskerna också...."
Mmmm... Du tror inte att valet av idiotdäck kan ha med det hela att göra?
Titta på exemplet med sidovagnsdäck fram:
View attachment 463474
Alla vi som kört några år kan räkna ut hur ett däck som är uppbyggt på detta viset ändrar motorcykelns uppträdande till det sämre.
Heidenau själva argumenterar för dedikerade sidovagnsdäck på sidovagnshjulet, och förklarar varför det är kass med MC-däck i just den applikationen:
www.heidenautires.com
Det är enkelt att läsa texten baklänges för att förstå varför man inte skall sätta ett sådant däck fram på en solohoj.
Och ändå!
Däcken är den enskilt viktigaste komponenten att labba med på en motorcykel, om man vill ändra egenskaper.
Ändra till det bättre, anser jag.
Jag fattar inte varför man skulle vilja ändra till det sämre, och vara nöjd med det. "Bara att köra lite mer försiktigt..."
Varför det? Varför inte bara köpa busskort istället...?
Jag har kört Me 88 "Marathon" och hatat varje mil - i vart fall i regn. Vad hjälper det mig då att däckhelvetet håller osedvanligt länge? Det blir ju bara ett mer utdraget lidande av något som borde vara skoj.
Jag fattar inte att genomsnittsåkaren inte är mer intresserad av den tändsticksaskslilla kontaktytan med terra firma.
Rakt fram, alltså.
När man lägger ner så är man uppe på plånet och balanserar.
Hur kan ett sådant vardagstrolleritrick inte intressera?
Vi hänger faktiskt upp våra liv på några få kvadratcentimeter.
Vilken byggjobbare på höjd skulle lita på en fallsele med lika liten anläggningsyta mot kroppen som vi kör omkring med dagligen mot marken...?
* Gamla, uttorkade däck
* Utslitna däck
* Felvalda däck
* Felmonterade däck
Allt för få tar sina däck på allvar.
PS:
TT utläses som "Tube Type", inte "Tube Less" men det är jag övertygad att du visste.