Vad är det för däck på denna?

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Avon gör sina däck med gammalt mönster med moderna gummiblandningar. Greppar bra, men ska man åka riktigt fort är nyare mönster bättre.
Kunde inte låta bli att titta till tråden ändå :) Det är ju ett tips som är intressant! Jag ska snacka med wheeler dealer tänkte jag, men måste säga till Micke R att "riktigt fort" på en hoj som gör 0 till 100 på 6,7 sekunder och toppar 180 inte riktigt finns :) Det är inte intressant heller. Det är mysigt att rulta fram i 60 på den. Kommer man upp i 90 försvinner vibrationerna iofs och 110 är helt ok. Vill jag åka fort tar jag min söndersågade Daytona som hinner upp i fart innan det blir kväll. Nog om detta. Ska kolla in Avons retrodäck och så får vi se vad det blir. Trevlig kväll!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kunde inte låta bli att titta till tråden ändå :) Det är ju ett tips som är intressant! Jag ska snacka med wheeler dealer tänkte jag, men måste säga till Micke R att "riktigt fort" på en hoj som gör 0 till 100 på 6,7 sekunder och toppar 180 inte riktigt finns :) Det är inte intressant heller. Det är mysigt att rulta fram i 60 på den. Kommer man upp i 90 försvinner vibrationerna iofs och 110 är helt ok. Vill jag åka fort tar jag min söndersågade Daytona som hinner upp i fart innan det blir kväll. Nog om detta. Ska kolla in Avons retrodäck och så får vi se vad det blir. Trevlig kväll!
Du kan ev vilja titta på Heidenau K34 också. Ett däck i vintagestil men som ändå har hyfsat modern gummiblandning och med mönster som hanterar regn. Nu ska jag inte säga att det är ett däck med fantastiskt grepp då det går att låsa framhjulet utan att anstränga sig särskilt mycket, även på en CB450 -71 med riktigt anemiska bromsar.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Du kan ev vilja titta på Heidenau K34 också. Ett däck i vintagestil men som ändå har hyfsat modern gummiblandning och med mönster som hanterar regn. Nu ska jag inte säga att det är ett däck med fantastiskt grepp då det går att låsa framhjulet utan att anstränga sig särskilt mycket, även på en CB450 -71 med riktigt anemiska bromsar.
Jag har "låsningsfri" frambroms på bmw:n. Iallafall är det omöjligt att låsa fram på grusväg med crossdäcken. Behöver nog renovera oken. Har okej belägg och nya stålomspunna slangar.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Idag är folk alldeles nojjiga vad gäller däck. Antar om man är lite vettig i pannan så kör man efter vad man har....
Några "TT" däck finns väl inte i Shinkos sortiment utan betyder bara tubeless. Ser dock coolt ut när man fyller på med TT efter.

Shinko har ju en svensk sida också. Dock, helt sjuka priser https://www.shinko.se/sv/motorcykel-dack/classic-e270.html

Oavsett, vackra däck.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Idag är folk alldeles nojjiga vad gäller däck. Antar om man är lite vettig i pannan så kör man efter vad man har....
Några "TT" däck finns väl inte i Shinkos sortiment utan betyder bara tubeless. Ser dock coolt ut när man fyller på med TT efter.

Shinko har ju en svensk sida också. Dock, helt sjuka priser https://www.shinko.se/sv/motorcykel-dack/classic-e270.html

Oavsett, vackra däck.


Håller inte med dig.

Jag anser att folk tvärtom är alldeles för ointresserade och ovetande kring däck för motorcykel.

Hojar med 10 år gamla bakelitdäck annonseras ut som "bra däck" för att det finns mönster kvar på dem.

Hojar utan mönster annonseras ut som att däcken skulle "hålla säsongen ut" och däck monteras gladeligen bak och fram och ställs ut på utställningar i det skicket.

Folk - fan, det blir mycket "folk" men ni förstår vad jag menar - folk monterar däck som är direkt olämpliga för motorcykeltypen och säljer av efter en eller två säsonger. "Det var inte så kul som jag trodde, och sedan är det ju riskerna också...."

Mmmm... Du tror inte att valet av idiotdäck kan ha med det hela att göra?


Titta på exemplet med sidovagnsdäck fram:

K28-r-450x523.jpg

Alla vi som kört några år kan räkna ut hur ett däck som är uppbyggt på detta viset ändrar motorcykelns uppträdande till det sämre.

Heidenau själva argumenterar för dedikerade sidovagnsdäck på sidovagnshjulet, och förklarar varför det är kass med MC-däck i just den applikationen:


Det är enkelt att läsa texten baklänges för att förstå varför man inte skall sätta ett sådant däck fram på en solohoj.

Och ändå!

Däcken är den enskilt viktigaste komponenten att labba med på en motorcykel, om man vill ändra egenskaper.

Ändra till det bättre, anser jag.
Jag fattar inte varför man skulle vilja ändra till det sämre, och vara nöjd med det. "Bara att köra lite mer försiktigt..."

Varför det? Varför inte bara köpa busskort istället...?

Jag har kört Me 88 "Marathon" och hatat varje mil - i vart fall i regn. Vad hjälper det mig då att däckhelvetet håller osedvanligt länge? Det blir ju bara ett mer utdraget lidande av något som borde vara skoj.

Jag fattar inte att genomsnittsåkaren inte är mer intresserad av den tändsticksaskslilla kontaktytan med terra firma.

Rakt fram, alltså.
När man lägger ner så är man uppe på plånet och balanserar.
Hur kan ett sådant vardagstrolleritrick inte intressera?
Vi hänger faktiskt upp våra liv på några få kvadratcentimeter.

Vilken byggjobbare på höjd skulle lita på en fallsele med lika liten anläggningsyta mot kroppen som vi kör omkring med dagligen mot marken...?

* Gamla, uttorkade däck
* Utslitna däck
* Felvalda däck
* Felmonterade däck

Allt för få tar sina däck på allvar.


PS:
TT utläses som "Tube Type", inte "Tube Less" men det är jag övertygad att du visste.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Håller inte med dig.

Jag anser att folk tvärtom är alldeles för ointresserade och ovetande kring däck för motorcykel.

Hojar med 10 år gamla bakelitdäck annonseras ut som "bra däck" för att det finns mönster kvar på dem.

Hojar utan mönster annonseras ut som att däcken skulle "hålla säsongen ut" och däck monteras gladeligen bak och fram och ställs ut på utställningar i det skicket.

Folk - fan, det blir mycket "folk" men ni förstår vad jag menar - folk monterar däck som är direkt olämpliga för motorcykeltypen och säljer av efter en eller två säsonger. "Det var inte så kul som jag trodde, och sedan är det ju riskerna också...."

Mmmm... Du tror inte att valet av idiotdäck kan ha med det hela att göra?


Titta på exemplet med sidovagnsdäck fram:

View attachment 463474

Alla vi som kört några år kan räkna ut hur ett däck som är uppbyggt på detta viset ändrar motorcykelns uppträdande till det sämre.

Heidenau själva argumenterar för dedikerade sidovagnsdäck på sidovagnshjulet, och förklarar varför det är kass med MC-däck i just den applikationen:


Det är enkelt att läsa texten baklänges för att förstå varför man inte skall sätta ett sådant däck fram på en solohoj.

Och ändå!

Däcken är den enskilt viktigaste komponenten att labba med på en motorcykel, om man vill ändra egenskaper.

Ändra till det bättre, anser jag.
Jag fattar inte varför man skulle vilja ändra till det sämre, och vara nöjd med det. "Bara att köra lite mer försiktigt..."

Varför det? Varför inte bara köpa busskort istället...?

Jag har kört Me 88 "Marathon" och hatat varje mil - i vart fall i regn. Vad hjälper det mig då att däckhelvetet håller osedvanligt länge? Det blir ju bara ett mer utdraget lidande av något som borde vara skoj.

Jag fattar inte att genomsnittsåkaren inte är mer intresserad av den tändsticksaskslilla kontaktytan med terra firma.

Rakt fram, alltså.
När man lägger ner så är man uppe på plånet och balanserar.
Hur kan ett sådant vardagstrolleritrick inte intressera?
Vi hänger faktiskt upp våra liv på några få kvadratcentimeter.

Vilken byggjobbare på höjd skulle lita på en fallsele med lika liten anläggningsyta mot kroppen som vi kör omkring med dagligen mot marken...?

* Gamla, uttorkade däck
* Utslitna däck
* Felvalda däck
* Felmonterade däck

Allt för få tar sina däck på allvar.


PS:
TT utläses som "Tube Type", inte "Tube Less" men det är jag övertygad att du visste.
Absolut! Läser man på vissa sidor så ser det ju ut som att....kränger du inte på PR5:eek:r på din stora äventyrshoj så kommer du halka i första kurvan och dö :)

Nu är ju varken Firestone och Shinko inte direkt lik däcken på bild. Ingen med vett köper ju heller såna däck för att knäskrapa.

Jo, TT är ju TubeType....felskrivet bara

Shinko E270, mönster på sidorna

1629646726495.png
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top