Vad är det för fel på fs1an? Behöver proffshjälp!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tycker det är så jäkla lamt av folk här som klagar. Ni kan ju själva förstå vilken mognadsnivå å kunskapsnivå det är på ett mopedforum, hittar han inte svar där så tycker jag han gör helt rätt i att komma hit. Regeln finns väl mest för att folk med lägre mognadsgrad eller de som är här bara för att jävlas inte ska få finnas till här på forumet. Jag tycker inte den här grabben visar något av det.

Hoppas den dag ni behöver hjälp med hojjen blir utan för att ni kör fel typ av hoj.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
sEiKo skrev:
För att citera Kent "vi var alla en gång moppefuckon"

När vi var moppefuckon så hade vi inte internet där man kommer åt allt
från sin lilla dator!

Ville man hänga med de äldre grabbarna så fick man fan visa att man
va mogen!
 

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Jo visst ska killen följa reglerna men tänk på att han troligtvis är en blivande hojåkare också, eller det är iaf inte omöjligt.

Hade han skrivit saker så som att han hade dragit polisen på cykelväg i 140+ med moppen.. varit allmänt uppkäftig och betett illa, med andra ord ett "moppefucko" då hade jag förstått varför folk klagar.

Men godag! vi är i teknikforumet och han behöver lite hjälp med sin motor.

Bättre att vi lär killen lite vett.
 

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
Alexlindgren skrev:
snark. Verkar inte få nån bra respons på det här forumet. Ingen som förstår att jag som är 15 år inte är lika bra som ni som har era hojjar. Ni har väl vart nybörjare nån gång också. Stiftet fick jag rekommenderat av stället jag köpte cyllen ifrån. Hade förresten inte skruvat föggen, så den drog tjuvluft där. Får trappa ner 10 steg i munstycke också.

Ta bort tråden om ni nu blir så jävla irriterade. :kocko :arsele

ja man får ju hoppas att det kliver in nån moderator snart och tar bort inlägget. Och arsel kan du va själv din .....
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Vad är det för fel på fs1an?

Det ar en moppe, detta ar et forum for sporthojar. Inget illa om moppar men dom ska inte vara har!...kom tilbaka nar du har inhandlat en sporthoj! :)
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Alexlindgren skrev:
Tjena!
Jo det är så att jag har satt på en 60cc cylle, högkomptopp, 17förgasare,17insug, förstorade reeds med carboon plattor. Jag vet inte om det ger mkt att veta det men iaf. Jag monterade allt, så gick den inte igång, vi lämnade in den. Det var gängpaj vid insuget, dom fixade det. Sen så slirade kopplingen som fan. Jag rengjorde vid kopplingen med tsprit så det var helt kliniskt rent, köpte nya lameller och ny olja. Den slutade att slira.

Just nu har jag ingen avgaspackning i, så den låter ganska mkt från utblåset. Men problemet är att den är så jäkla seg! I nedförsbackar så maxxar den typ 30 blås, och så tokvarvar den nästan på 4an. Vågar inte pressa den mer. Sen i uppförsbackar är den seg och orkar knappt inte, den gick nog fan nästan bättre orginal.

Jag har skruvat på justeringsskruven så att kopplingen tar en liten bit ifrån att man släppt den helt, hoppas ni förstår. Men jag tror inte att det kan vara att den slirar där.
Sen så blir den så otroligt varm, man kan knappt ta på den. Men det lär ju inte vara tjuvluft. För där vid insuget så fixade ju dom gängpajet, och så har jag testat spraya startgas runt cylinderfoten, men ingen varvökning. Stiftet har jag också kollat. Det är lite för mörkt, nästan svart, men det ska inte orsaka så mkt fartminskning och problem. Men den får alltså tillräckligt med bensin.

Jag har inte heller på något luftfilter, men det borde ju inte göra det problemete heller. Jag har förresten munstycke 190.

Farsan trodde att det kunde vara något fel på tändningen, jag har ju tagit av svänghjulet, men jag har inte rört tändningen. Kan den har rubbat sig?



Det var nog allt. Fråga om det är något ni undrar. Det blev visst lite mkt, hoppas ni orkar läsa det här. För annars kmr farsan och jag lämna in den, och så ryker ett par tusingar till :(.


MVH. Alex

Hej Alex! Nu har du verkligen hamnat lite tokigt med din moped. Men jag har ju nästan helt nyligen varit moppefucko själv (23 år sen bara) :rolleyes: Felet som man gjorde på den tiden var ofta att man hade så förbannat bråttom! Som att du tex. kör med tjyvluft och utan avgaspackning! ALLT som hör till motorn har någon tänkt ut att dom skall vara där och dom killarna/tjejjerna är inga dumhuvuden. Ta ett djupt andetag, städa garaget och rulla in din F1 eller vad fan den nu hette, lägg ut ett rent lakan (ja mamma förlåter dig lagom till jul) under moppen och plocka av allt du nyligen satt dit. Köp MINST två nya packningssatser till motorn och gör sen rent alla detaljer noga. Rensa gängor på pinnbultar med gängsnitt och smörj dom sedan lätt med motorolja. HÅLL RENT runt dig. Ordning när man mekar är A & O! Googla rätt på en sprängskiss över din motor och se om ditt golv är spritt med lika många delar som på skissen. Om inte, ta reda på vad som fattas. Låt nu grejjerna vila och ta ett djupt andetag...montera i lugn och ro tillbaka kolv, cylinder (utan att bryta nån kolvring). Dra allt lätt med fingrarna när cylinder osv. sitter på plats och efterdra sedan med lite bollkänsla alla skruvar med lämplig nyckel/hylsa. Felet ni gör är att man kan inte dra en mutter på en pinnbult M5 eller M6 med långa spärrskaftet och allt mos i fjortisarmarna. Ringnyckel, håll långt in på den och försök dra hårt och lika på bultförbanden... Nu sitter förmodligen motorn ihop igen. Rent och snyggt, allt draget utan gängpaj osv och golvet är tomt = du har inte glömt nåt. Gör ren din förgasare och köp på dig munstycken i serie från kanske 120 och uppåt (kostar inte mycket) Testa med minsta och byt sen uppåt tills du tycker den börjar gå bra. Att ett 180 går bra i EN moppe är ingen garanti för att det går bra i din. Man måste PROVA sig fram...ha tålamod och inte skita i den där packningen/gängpajjet, luftfiltret osv. Det går inte...inte nu och inte senare i livet heller. Vad jag menar är, ta det lungt när du skruvar, hetsa inte och "ut å prova med halva maskinen på garagegolvet" principen. Sen när det gäller tvåtaktare så är KOMPET hela grejjen. Två motorer med samma trim på min tid kunde gå vääääldigt olika bra och oftast berodde det på KOMPET! Att ditt vevhus är tätt alltså. Är det inte det, det läcker ut vid vevaxeltätningarna, så kan du trimma finnarna ur fejset, den kommer ändå inte gå fortare än 25 blås och du får lubba bredvid i uppförsbackarna. Slutligen, alla komponenter där dom ska vara, hela och rena, tätt överallt och prova dig fram med munstycken/drevning.

Lycka till och hoppas du lärt dig nånting. :)
 

Alexlindgren

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fs1 :P
Hornet_600 skrev:
Hej Alex! Nu har du verkligen hamnat lite tokigt med din moped. Men jag har ju nästan helt nyligen varit moppefucko själv (23 år sen bara) :rolleyes: Felet som man gjorde på den tiden var ofta att man hade så förbannat bråttom! Som att du tex. kör med tjyvluft och utan avgaspackning! ALLT som hör till motorn har någon tänkt ut att dom skall vara där och dom killarna/tjejjerna är inga dumhuvuden. Ta ett djupt andetag, städa garaget och rulla in din F1 eller vad fan den nu hette, lägg ut ett rent lakan (ja mamma förlåter dig lagom till jul) under moppen och plocka av allt du nyligen satt dit. Köp MINST två nya packningssatser till motorn och gör sen rent alla detaljer noga. Rensa gängor på pinnbultar med gängsnitt och smörj dom sedan lätt med motorolja. HÅLL RENT runt dig. Ordning när man mekar är A & O! Googla rätt på en sprängskiss över din motor och se om ditt golv är spritt med lika många delar som på skissen. Om inte, ta reda på vad som fattas. Låt nu grejjerna vila och ta ett djupt andetag...montera i lugn och ro tillbaka kolv, cylinder (utan att bryta nån kolvring). Dra allt lätt med fingrarna när cylinder osv. sitter på plats och efterdra sedan med lite bollkänsla alla skruvar med lämplig nyckel/hylsa. Felet ni gör är att man kan inte dra en mutter på en pinnbult M5 eller M6 med långa spärrskaftet och allt mos i fjortisarmarna. Ringnyckel, håll långt in på den och försök dra hårt och lika på bultförbanden... Nu sitter förmodligen motorn ihop igen. Rent och snyggt, allt draget utan gängpaj osv och golvet är tomt = du har inte glömt nåt. Gör ren din förgasare och köp på dig munstycken i serie från kanske 120 och uppåt (kostar inte mycket) Testa med minsta och byt sen uppåt tills du tycker den börjar gå bra. Att ett 180 går bra i EN moppe är ingen garanti för att det går bra i din. Man måste PROVA sig fram...ha tålamod och inte skita i den där packningen/gängpajjet, luftfiltret osv. Det går inte...inte nu och inte senare i livet heller. Vad jag menar är, ta det lungt när du skruvar, hetsa inte och "ut å prova med halva maskinen på garagegolvet" principen. Sen när det gäller tvåtaktare så är KOMPET hela grejjen. Två motorer med samma trim på min tid kunde gå vääääldigt olika bra och oftast berodde det på KOMPET! Att ditt vevhus är tätt alltså. Är det inte det, det läcker ut vid vevaxeltätningarna, så kan du trimma finnarna ur fejset, den kommer ändå inte gå fortare än 25 blås och du får lubba bredvid i uppförsbackarna. Slutligen, alla komponenter där dom ska vara, hela och rena, tätt överallt och prova dig fram med munstycken/drevning.

Lycka till och hoppas du lärt dig nånting. :)



Tack för det härliga svaret :D

Jag kanske är en liten sån som kör med halva maskinen på garagegolvet :rolleyes: Men nu e de slut me det! Ska ta o plocka isär kopplingen o lägga i brickor vid kopplingsfjädrarna för extra hårdhet. Ska också ta av cyllen och kolla så att allt stämmer där, sen kolla förgasaren så att den är ren, osv. Men det får bli i övermorrn, ska ut o segla me halvbrorsan imorrn ;)

Förlåt för att jag blev så lack förut o kallade er :arsele, hoppas jag kmr hit i framtiden o kan få hjälp med min framtida hoj ;)

Tack o hej!
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Alexlindgren skrev:
Tack för det härliga svaret :D

Jag kanske är en liten sån som kör med halva maskinen på garagegolvet :rolleyes: Men nu e de slut me det! Ska ta o plocka isär kopplingen o lägga i brickor vid kopplingsfjädrarna för extra hårdhet. Ska också ta av cyllen och kolla så att allt stämmer där, sen kolla förgasaren så att den är ren, osv. Men det får bli i övermorrn, ska ut o segla me halvbrorsan imorrn ;)

Förlåt för att jag blev så lack förut o kallade er :arsele, hoppas jag kmr hit i framtiden o kan få hjälp med min framtida hoj ;)

Tack o hej!

Det jag skrev är generellt vid motorarbeten för jag har ingen aning om vad en FS1 eller vad den hette ÄR för något. På min tid stod det Puch eller Zündapp på maskinerna, eventuellt nåt bus med en Sachs... :yoparty

Ta det lungt och kasta inte ur dig dumheter bara för att någon retas med dig. Stå över sånt och var saklig så kommer det gå bra.

Tack å hej från farbror Lars :hihi
 

Alexlindgren

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fs1 :P
Om nån undrar, så va de gängpaj vid insuget, men de e fixat nu! Problemet är att koppilngen slirar nu :S Jag har bytt lameller o stållamellen, också hårdare kopplingsfjädrar med brickor..Ska testa o slipa upp allt me 50 papper för bättre grepp idag. Annars vet jag inte:S
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Alexlindgren skrev:
Om nån undrar, så va de gängpaj vid insuget, men de e fixat nu! Problemet är att koppilngen slirar nu :S Jag har bytt lameller o stållamellen, också hårdare kopplingsfjädrar med brickor..Ska testa o slipa upp allt me 50 papper för bättre grepp idag. Annars vet jag inte:S

Ett tips mot slirande koppling är automatlådeolja dexton 3 som du hittar på biltema artnr: 36-340 Obs! inget skämt, kört själv med detta i mina crossar.

Och kör aldrig utan luftfilter!! Du drar in damm och grus i motorn som sedan repar sönder kolv/cylinder.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top