Vad är det för fel på vissa bilister?

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Allt jag menar är att det verkar finnas en del på det här forumet, inte sällan samma personer, som råkar ut för bilister som "med vilje" försöker köra ihjäl dem nästan varje gång de är ute och kör hoj.

Då funderar jag lite över om det inte kan vara så att de själva är en bidragande orsak till att de hamnar i de situationerna?

Anledningen till att jag ens kommenterade i den här tråden från första början var för att det tog typ 2-3 inlägg från trådstart tills någon skriver att han borde ha sparkat sönder bilen.. nånting säger mig att det skulle bli ett jävla liv här inne om en bilist kliver ur och slår sönder en mc efter att denne gjort något fel.. eller t om.. bilisten själv anser att mc-föraren gjort fel..

Självklart finns bilister som är assholes, men vi har ett par st såna i våra egna led oxå.. så det blir lätt mkt stenkastande i glashus i de här trådarna.

helt rätt,

för det andra, så länge situationen är som den är. och den kommer granterat inte bli bättre utav att vi slår sönder bilar. och ingen vill bidra till att göra det tryggare i trafiken,(att gnälla på forum ingår inte förbättring, då det bara är att uttrycka frustration som ibland utvecklats till ilska"inga dåliga bilister som läser på sh" ) så tycker jag att ni grabbar finner er i att det finns dåliga billister som inte kör som dom skall. och kör därefter. nästan samma sak som att det finns mycket vilt eller grus på vägarna. bara sänka hastigheten o finna sig i det, viltet försvinner inte för att man blir arg,

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
....jag tror iofs att den synnerligen föredömliga ventilationsöppningen du har högst upp på stället skvallrar lite... :rolleyes:

:hihi

Om du tittar lite närmre så kanske du ser att inte INTE är ett ställ jag har på mig utan skjorta och slips. DUUUUH. :tummenupp :krama

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
intressant hur tråden bara stannade plötsligt. :va

Ähh min hjärna driftade nog iväg i olika off-topic funderingar.

Tex, vad gäller igentligen... får man köra utanför filerna, på tex vägren till höger/vänster när man kör om ? Antar att det inte är ok, eller?

Får man köra om i samma fil bara alla fordon ryms i bredd. Får man köra om mellan filerna ?

Om man rullar förbi en bil som står stilla, räknas det som omkörning överhuvudtaget :confused::confused::confused:Hur fort måste bilen rulla för att det ska vara en omköning. Kör man om en parkerad bil???

Nu vet jag ju att 99% stuntar i lagarna, men det kan ju vara bra att veta om det är ok eller man ska passa sig för snutjakt/böter om man gör detta. Och vad kan böterna bli.

Vafan... även jag kanske glider förbi någon gång....

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09

Tex, vad gäller igentligen... får man köra utanför filerna, på tex vägren till höger/vänster när man kör om ? Antar att det inte är ok, eller?

Får man köra om i samma fil bara alla fordon ryms i bredd. Får man köra om mellan filerna ?

Om man rullar förbi en bil som står stilla, räknas det som omkörning överhuvudtaget :confused::confused::confused:Hur fort måste bilen rulla för att det ska vara en omköning. Kör man om en parkerad bil???

Nu vet jag ju att 99% stuntar i lagarna, men det kan ju vara bra att veta om det är ok eller man ska passa sig för snutjakt/böter om man gör detta. Och vad kan böterna bli.

intressant att tråden mer handlar om en tjejs "slips" nu än idiotbilister i trafiken! :tuttar

nej det är förmodligen inte lagligt något av det du nämnde men samtidigt så är det som du säger också att de allra flesta böjer reglerna relativt regelbundet, ungefär som att köra 80 på en 70-väg eller skita i att stanna vid en STOPP-skylt ute på landet där det inte finns något trafik. men regler finns det iaf och böter kan man få helt klart. men något allvarligt brott var det knappast. att köra mot rött eller köra för fort är betydligt värre.

en polare fick böter efter att ha just trängt sig längst fram vid en korsning på hoj, tror han sa att hade fått 700-800 kr böter bara och han mindes inte ens vad "regeln" eller brottet han hade begått rubricerades som. det var förövrigt en mc-polis som stoppade honom. en polisbil har förstås inte alltid samma möjligheter att stoppa/komma ifatt en hoj i dessa lägen.

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan

Skrev teoriprovet i måndags så jag borde ha hyfsad koll, hehe. :rolleyes:

Som jag förstått det så är det tillåtet att köra om i samma körfält till vänster och även till höger om hastighetsbegränsningen är mindre än 70 km/h.

Om skylten omkörning förbjuden finns uppsatt så får bilarna köra om dig, men du får inte köra om dem.

Man får inte använda vägrenen som extra körfält även fast det ibland kan vara lämpligare än att ligga och trängas i samma körfält. :brinnerup

Jag betraktar det som en omkörning även om man rullar förbi en stillastående eller parkerad bil.

Sen så finns det en massa regler om vilka korsningar man får köra om i, hur man beter sig vid övergångsställen, m.m. :glömdet

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Hoppas kunna ge lite svar på dina frågor:

Man får som regel inte köra om annan trafik utanför filerna. Att t.ex. köra förbi trafik i vägrenen är alltså inte tillåtet. Det har egentligen inget att göra med omkörningar utan man får helt enkelt inte framför sitt fordon utanför vägbanan (förutom i särskilda fall?). Det är t.ex. inte tillåtet att framföra sin bil i vägrenen bara för att man kör långsamt och vill låta övrig trafik passera.

Om en väg är tillräckligt bred för att rymma mer än ett fordon i bredd så räknas den automatiskt som flerfilig även fast det saknas sådan markering. Det gäller alla fordon och inte bara motorcyklar såklart.
Det finns vissa som sagt att man inte får köra om på insidan utan alltid måste hålla sig på "utsidan" av ett fordon, även då man kör "mellan" filerna. Finner det dock svårt att köra exakt mellan filerna då jag har annat att tänka på än att hela tiden pricka linjen, t.ex. vad jag ska äta till middag.

Vad gäller omkörning på insidan så har du nog gjort det många gånger även i bil, ta t.ex. situationen enfilig väg, korsning, fordonet framför svänger vänster och medan han står stilla för att vänta på en lucka så smiter du förbi på högersidan. Det är en omkörning.

Om man rullar förbi en bil som står stilla, räknas det som omkörning överhuvudtaget. Kör man om en parkerad bil???

En stillastående bil i trafik, t.ex. vid rött ljus eller köbildning är inte parkerad och därmed borde den räknas som i trafik och då blir det nog en omkörning. En parkerad bil är inte i trafik och då bör det inte en omkörning. Skulle ju vara bra snyggt annars.

Jag, och många andra, har i brist på bättre saker att göra stannat och frågat poliser i trafik. Jag frågade några munktuggare på drottningholmsvägen förra året, de sa samma sak som skrivits på flera ställen på detta forum:
1. Finns ingen lag som förbjuder oss att "gena".
2. Gör det ansvarsfullt, att komma körandes i 70 mellan stillastående bilar kommer dom med all sannolikhet att beivra, om dom kommer ikapp dig förstås. Ser dom att du kör med hjärnan så skiter dom i dig.

Utöver det har jag för mig att lagen säger att man får köra om i samma fil om den satta hastighetsgränsen är max 70km/h. Det betyder också att du faktiskt får köra förbi bilar (som håller under 70 km/h) på sådan vägsträcka. Kör du över 70 km/h så kör du för fort och det får du ju inte göra. :mad:

:tummenupp

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
intressant att tråden mer handlar om en tjejs "slips" nu än idiotbilister i trafiken! :tuttar

Pat förlåt, ni andra BACK TO FUCKING TOPIC!!! :mad:

Köra om i SAMMA fil vet jag inte om det finns några regler om eftersom det inte är meningen att det ska gå plats två i samma fil.

Men ligger du på tex en tvåfilig 50-70 väg så får du köra om i innerfil vilket du inte får göra om hastigheten är över 70 om det inte är kö.
Iallafall vad jag fått sagt till mig av KonstapelBlå.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Det finns inget som säger att du inte får köra om i samma fil eller på samma väghalva så länge omkörningen sker med goda marginaler och på ett säkert sätt.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Fick hem förhörs papper idag från min krock, ett vittne säger att jag krockade med henne när hon svängde vänster och att det var hon som hade dålig uppsikt.

Föraren av bilen säger att hon inte sett någon mc komma bakifrån så hon har planerat att svänga vänster hon är helt säker på att det inte är någon mötande trafik (lång raksträcka) men hon säger att hon har stannat helt och säger att jag i denna stund ska ha kört på henne rakt bakifrån sen av kraften när jag kört på henne åkt med bilen rakt ut i andra vägbanan. Jag kom altså i 50 km/h på 160 kg hoj och ska ha flyttat på 1700 kg bil som stod bromsad flera meter.

Nu till det värsta polisen trodde på henne och skickade papper till mig och frågade om jag ville erkänna brottet.

Altså vilken jävla dumhet det bara osar ju lögn från hennes historia och även ett vittne säger ju att hon påbörjat vänstersväng och ser alltihop. (kille som stod vid busshållplattsen 10 meter därifrån)

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -03
Fick hem förhörs papper idag från min krock, ett vittne säger att jag krockade med henne när hon svängde vänster och att det var hon som hade dålig uppsikt.

Föraren av bilen säger att hon inte sett någon mc komma bakifrån så hon har planerat att svänga vänster hon är helt säker på att det inte är någon mötande trafik (lång raksträcka) men hon säger att hon har stannat helt och säger att jag i denna stund ska ha kört på henne rakt bakifrån sen av kraften när jag kört på henne åkt med bilen rakt ut i andra vägbanan. Jag kom altså i 50 km/h på 160 kg hoj och ska ha flyttat på 1700 kg bil som stod bromsad flera meter.

Nu till det värsta polisen trodde på henne och skickade papper till mig och frågade om jag ville erkänna brottet.

Altså vilken jävla dumhet det bara osar ju lögn från hennes historia och även ett vittne säger ju att hon påbörjat vänstersväng och ser alltihop. (kille som stod vid busshållplattsen 10 meter därifrån)

Vad du ÄN GÖR ERKÄNN INTE! Bättre ta det till eventuell rättegång allvarligt talat. ERKÄNN INTE VAD DU ÄN GÖR.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Vad du ÄN GÖR ERKÄNN INTE! Bättre ta det till eventuell rättegång allvarligt talat. ERKÄNN INTE VAD DU ÄN GÖR.

Jag kryssade i rutan ERKÄNNER INTE BROTTET :)

samt att jag ritade en bild på hur det gick till och skrev ett långt papper på hur det var.

(dom hade inte ens brytt sig om att förhöra mig innan dom ville se mig som skyldig)

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016

Men räknas inte du som vållande oavsett? om du nu kom bakifrån menar jag?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

Borde väl inte direkt vara svårt att bevisa din sak med hjälp utav skadorna på bil och hoj.

Har du inte gjort det skall du inte erkänna det.
inte så svårt.
om du o vittnet är överens om hur det skett så påpeka det.

Sedan kan man inte av din berättelse säga någonting då den inte förklarar vad som inträffat och i vilken ordning osv.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Borde väl inte direkt vara svårt att bevisa din sak med hjälp utav skadorna på bil och hoj.

Har du inte gjort det skall du inte erkänna det.
inte så svårt.
om du o vittnet är överens om hur det skett så påpeka det.

Sedan kan man inte av din berättelse säga någonting då den inte förklarar vad som inträffat och i vilken ordning osv.

Jag kom körande på en 70 väg och det ligger 2 bilar framför mig, jag börjar köra om första bilen går jättebra ser att andra bilen börjar blinka och svänga så jag försöker väjja höger för att inte ta bilen i sidan eller i framkant då jag inte vill bli klämd under en bil så jag tar den i bakänden.

Så nu påstår hon att hon stått stilla i högerfilen och att jag körde på henne rakt bakifrån så att hon med den kraften kom över hela andra körbanan.

Vittnet säger även att han såg tidigt på rakan att det kom en motorcykel, vilket kvinnan i bilen påstår att hon inte såg.

Men räknas inte du som vållande oavsett? om du nu kom bakifrån menar jag?

Som jag förstått det så är det alltid den vänstersvängande personen som har ansvaret att det kan ske på ett sett som inte utsätter andra trafikanter för fara.

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jag kom körande på en 70 väg och det ligger 2 bilar framför mig, jag börjar köra om första bilen går jättebra ser att andra bilen börjar blinka och svänga så jag försöker väjja höger för att inte ta bilen i sidan eller i framkant då jag inte vill bli klämd under en bil så jag tar den i bakänden.

Så nu påstår hon att hon stått stilla i högerfilen och att jag körde på henne rakt bakifrån så att hon med den kraften kom över hela andra körbanan.

Vittnet säger även att han såg tidigt på rakan att det kom en motorcykel, vilket kvinnan i bilen påstår att hon inte såg.

Som jag förstått det så är det alltid den vänstersvängande personen som har ansvaret att det kan ske på ett sett som inte utsätter andra trafikanter för fara.

och vad sade bilen som du körde om ?
för h*n borde ju rimligen sett det hela.

jo om det är vänstersvängande så är de skyldiga till att kunna göra det på ett säkert sätt, men är det stilla stående och väntar på att få ett tilfälle för att börja svänga så är det ju ditt fel.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati