vad är det för lustig skruv i förgasarna

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jo jag köpte en CB 125 i helgen och behöver ställa in förgasarna.. hittar ingen luftskruv på utsidan av förgasaren. Finns bara tomgångsskruv dock finns det en luftskruvsaktig skruv inne i flottörhuset på undersidan av förgasaren om man så säger.. om man tar bort underkåpan så sitter den i "taket".. ser exakt ut som en luftskruv med fjäder och allt.. undrade bara om nån visste vad det var för nåt.. vet ej hur jag ska ställa den. Den är ca 1,5cm lång i gängan.

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
låter ju nästan som blandskruven.. i alla fall sitter den där du beskriver på min ktm exc 400. kan ju kanske vara lika

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
NigHtHawK skrev:
låter ju nästan som blandskruven.. i alla fall sitter den där du beskriver på min ktm exc 400. kan ju kanske vara lika
känns dumt att den ska sitta i förgasaren liksom.. brukar ju vara utanpåliggande.. jobbigt att behöva öppna förgasaren för att ställa in den.. kanske jag har fel att det är en vanlig skruv som ska vara i bottenläge?.. men grejen är att den är spetsig och INTE ihålig som ett munstycke skulle kunna tänkas vara.. alltså en "äkta" luftskruv..

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
philsson skrev:
känns dumt att den ska sitta i förgasaren liksom.. brukar ju vara utanpåliggande.. jobbigt att behöva öppna förgasaren för att ställa in den.. kanske jag har fel att det är en vanlig skruv som ska vara i bottenläge?.. men grejen är att den är spetsig och INTE ihålig som ett munstycke skulle kunna tänkas vara.. alltså en "äkta" luftskruv..

Sitter den verkligen inne i förgasaren??? :va

Ut i garage å titta igen den brukar sitta i ett urtag i flotörkoppen

väl åtkomlig utifrån med en liten avkapad mejsel

Alltså en blandarskruv

Åkte själv sån där kultmoppe på 80 talet hahaha :banana

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
andersson turbo skrev:
Sitter den verkligen inne i förgasaren??? :va

Ut i garage å titta igen den brukar sitta i ett urtag i flotörkoppen

väl åtkomlig utifrån med en liten avkapad mejsel

Alltså en blandarskruv

Åkte själv sån där kultmoppe på 80 talet hahaha :banana
sitter i förgasaren.. om du tar bort locket på undersidan så kommer du åt den. Den sitter på undersidan av förgasaren om man tänker sig den utan det locket.. alltså på insidan.. typ gämte huvudmunstycket. är helt säker.. fattar inte hur dom tänker om de nu sätter en luftskruv på ett sånt ställe.

Solid snake

Guest
philsson skrev:
sitter i förgasaren.. om du tar bort locket på undersidan så kommer du åt den. Den sitter på undersidan av förgasaren om man tänker sig den utan det locket.. alltså på insidan.. typ gämte huvudmunstycket. är helt säker.. fattar inte hur dom tänker om de nu sätter en luftskruv på ett sånt ställe.

Har sagt det förr och säger det igen -> HONDA med sina jävla lösningar!

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
kan de kanske vara keihn ( stavning ) fugge.. e då de på ktmen och där e det ialf så att de e ett uttag i flotörhuset så man kan komma åt den utan att ta bort koppen.. men ktm har ett specialverktyg så man kan justera den med fuggen på plats och motorn igång.. se som en litet hantag me en skruv mejsel tvärs över man stoppar in och upp och vrider på en ratt...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
NigHtHawK skrev:
kan de kanske vara keihn ( stavning ) fugge.. e då de på ktmen och där e det ialf så att de e ett uttag i flotörhuset så man kan komma åt den utan att ta bort koppen.. men ktm har ett specialverktyg så man kan justera den med fuggen på plats och motorn igång.. se som en litet hantag me en skruv mejsel tvärs över man stoppar in och upp och vrider på en ratt...
kan ju titta lite nogrannare på undersidan av förgasarna.. men tvekar på att det går att ställa utifrån.. tycker annars det är en väldigt dum konstruktion!.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka