Vad är det här?

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Tjosan.. Har hojen stående i förrådet och passade på att dra loss hjulet för att byta däck och drivpaket.. men har visst fortsatt i ren nyfikenhet och dragit loss det mesta av bakdelen.. :)
Men nu när jag kollade in bakifrån där hjulet brukar sitta ser jag något som inte verkar vara hunda.. en grön sak där plastlocket inte sitter fast som det ska..

Bifogar två bilder med frågorna 1) Vad är det? .. och 2) Ska jag fixa det där locket som bara ligger löst på toppen och inte sitter fast som det antagligen ska??

Bifogat

• 101.jpg
    101.jpg
    74.9 KB · Visningar: 214
  • 102.jpg
    102.jpg
    59 KB · Visningar: 252

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Det är ditt startrelä. Den gröna plastkåpan skall täcka kabelanslutningarna på de tjocka kablarna till höger i bild. Se till att reläet sitter fast och tryck ner den gröna kåpan så långt du kan och se till att den sitter kvar, så är allt ok. Använd ett buntband om det behövs för att få den att sitta säkert.

Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Nu är jag ju inte helt säker men för mig ser det ut som du är vid batteriet och då är det troligt att den där klumpen är startreläet. Av vad jag kan se på bilderna är det gröna locket bara en säkerhetsgrej för att hålla reläet på plats så det inte trillar loss pga vibrationer osv, som jag ser det är det bara att trycka locket på plats igen. Underdelen ser ut att vara gummiklätt och det ser ut att finnas en skåra i den del som är vänd bakåt, denna "skåra" ska träs över en metallflärp eller plastflärp som troligast finns på själva batterikorgen.

EDIT: Heh, Niklas hann visst före. :)

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Okidoki! Tack!
Ska nog ta lite eltejp istället för buntband..
Har haft en del startproblem ibland där det inte händer något när man trycker på knappen förräns på kanske tredje försöket, så då kanske det kan bero på att fukt kommit in här.. Ska se om det blir bättre efter att locket sitter bättre och är tätare..

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Okidoki! Tack!
Ska nog ta lite eltejp istället för buntband..
Har haft en del startproblem ibland där det inte händer något när man trycker på knappen förräns på kanske tredje försöket, så då kanske det kan bero på att fukt kommit in här.. Ska se om det blir bättre efter att locket sitter bättre och är tätare..

Kan vara det som är problemet men det vanligare är att kontakten i startknappen har ärgat lite. Plocka isär kontaktboxen på styret och kolla hur läget är, är det ärgat så är det lätt att fixa med lite smärjelduk och sen smörja upp det med 556 eller WD40. Var lite försiktig när du tar isär kontaktboxen, brukar ofta vara fjädrar där inne som gärna hoppar iväg.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA