Vad är det med en PClll eller 5/V som gör den modellanpassad?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Vad är det med en PClll/5 som gör den modellanpassad?

Menar då inte om man har en PC till en twin och jämför det med en PC för en rad fyra.

Ex. om jag har en K3:a och får tag i en PClll/5 till en K5/K6 för vettiga pengar, eller känner att jag vill ha en PC-5 som finns till K5/K6 men inte K3/K4 vad är det som skiljer sig?

Och hur är det med PClll/5 till andra märken som ex. honda, kawa, yama passar dessa om kontakterna byts till rätta eller skiljer det sig mycket även i mjukvaran?

Är det endast kontakterna till spridarna eller är det även mjukvaran? eller ingenting alls?

Gissa gärna inte utan kan du verkligen detta så är jag tacksam om du delar med dig av kunskapen då jag inte hittar något om dettan när jag googlar.
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Till K2 finns bara PC3, men det går att dra om lite kablar för att få det att lira med PC5. Det kanske delvis besvarar din fråga.
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=300883

Här finns också en sammanställning över skillnader mellan pc3 och pc5:
http://www.hayabusa.org/forum/gen-i...roducts/PowerCommanderV/powercommander_v.aspx
 
Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Tackar så mycket, men kommer antagligen ändå inte bli klok då min engelska är från Pluto :)
Ska ge det en chans men uppskattar om nån annan delar med sig av sammanfattningen som kan engelskan från jorden :)
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Annars kan Du progga om Orginal boxen i en bänk så får du en Exakt inställning,,,, En Påwer commander "lurar" orginal boxen till stordåd = 2 källor till fel

Bara en åsikt..
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Annars kan Du progga om Orginal boxen i en bänk så får du en Exakt inställning,,,, En Påwer commander "lurar" orginal boxen till stordåd = 2 källor till fel

Bara en åsikt..
Visst är det så, men det är inte gjort på kvart. Som jag har fattat det skall du ha en gsxr från 07 och framåt för att kunna skriva till boxen. Du skall byta ut boxen och fixa de nya kontakterna så att det fungerar tillfredsställande. Vidare ska du byta triggerhjul, tps sensor ev. mätarhus.
Det pratas också om att byta kamaxlarna men det har jag sämre koll på.
Jag tycker personligen inte det är ett realistiskt alternativ för mig iaf men visst är det ett projekt. Du måste stänga av motorn så du kan inte mappa i realtid som en powercommander kan.

Vidare ligger det en begränsning i antalet gånger du kan flasha boxen, även om det inledningsvis inte har någon praktisk betydelse, men ca 100ggr har nämnts.


Mer om att använda befintlig ECU http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=207938
Här är forumet utvecklingen utgår ifrån: http://ecuhacking.activeboard.com/



Google translate med viss korrigering:

  • Reducerad storlek från PCIIIusb (mindre än hälften av storleken på PCIII)
  • USB ström från datorn (är 9 volts adapter behövs inte längre för programmering)
  • 2 läges mapswitch inbyggd (Switch ingår ej)
  • Växel ingång (medger map justering baserad på växel och hastighet)
  • Analog ingång (tillåter användaren att installera någon 0-5 volts givare och bygga en justering tabell baserat på dess ingång som laddtryck eller temperatur)
  • Med växelswitch ansluten kan PCV låta varje cylinder kan kartläggas(mappas) individuellt och för varje växel (till exempel: en 4 cylindrig cykel med en sexväxlad växellåda kan det finnas upp till 24 olika bränslen tabeller).
  • Enheten har en -100 / 250% bränsle förändring räckvidd (upp från -100 / 100%). Detta ger mer inställningsområde för 8 injektor sportbikes
  • 10 gasreglageläget kolumner (upp från 9 på PCIIIusb)
  • Förbättrad "accel pump" verktyget (ökad anpassning och varierar känslighet


Jag tog mig friheten att maila dynojet för att se vad dom säger om att koppla in en PC5 på en hoj som inte är tänkt för det, och egentligen kan man klura ut vad dom kommer säga redan innan.

There aren’t any Power Commander 5 units that we currently make that will work on your bike. If you were to buy a PC5 unit for another model and try to make it work on your bike, you will have to do it on your own. It would not be a supported install by Dynojet.

I can promise that if you do not know Power Commanders very well, you are going to open up a huge can of worms. There are many variations other than the # of cylinders and the loaded map file and wire harness. Power Commanders are most certainly a model specific device.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Visst är det så, men det är inte gjort på kvart. Som jag har fattat det skall du ha en gsxr från 07 och framåt för att kunna skriva till boxen. Du skall byta ut boxen och fixa de nya kontakterna så att det fungerar tillfredsställande. Vidare ska du byta triggerhjul, tps sensor ev. mätarhus.
Det pratas också om att byta kamaxlarna men det har jag sämre koll på.
Jag tycker personligen inte det är ett realistiskt alternativ för mig iaf men visst är det ett projekt. Du måste stänga av motorn så du kan inte mappa i realtid som en powercommander kan.

Vidare ligger det en begränsning i antalet gånger du kan flasha boxen, även om det inledningsvis inte har någon praktisk betydelse, men ca 100ggr har nämnts.


Mer om att använda befintlig ECU http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=207938
Här är forumet utvecklingen utgår ifrån: http://ecuhacking.activeboard.com/



Google translate med viss korrigering:

  • Reducerad storlek från PCIIIusb (mindre än hälften av storleken på PCIII)
  • USB ström från datorn (är 9 volts adapter behövs inte längre för programmering)
  • 2 läges mapswitch inbyggd (Switch ingår ej)
  • Växel ingång (medger map justering baserad på växel och hastighet)
  • Analog ingång (tillåter användaren att installera någon 0-5 volts givare och bygga en justering tabell baserat på dess ingång som laddtryck eller temperatur)
  • Med växelswitch ansluten kan PCV låta varje cylinder kan kartläggas(mappas) individuellt och för varje växel (till exempel: en 4 cylindrig cykel med en sexväxlad växellåda kan det finnas upp till 24 olika bränslen tabeller).
  • Enheten har en -100 / 250% bränsle förändring räckvidd (upp från -100 / 100%). Detta ger mer inställningsområde för 8 injektor sportbikes
  • 10 gasreglageläget kolumner (upp från 9 på PCIIIusb)
  • Förbättrad "accel pump" verktyget (ökad anpassning och varierar känslighet


Jag tog mig friheten att maila dynojet för att se vad dom säger om att koppla in en PC5 på en hoj som inte är tänkt för det, och egentligen kan man klura ut vad dom kommer säga redan innan.


Håller med till 100%
Det är inte lätt, därav att PC inte heller vågar ge sig på att fixa sin lådor till alla modeller.:3freak

Men De som hackar boxar "seriöst" kör direkt i Hex, och kan sina saker
Dvs de lär sig modell för modell . år för år (jo boxarna kan skilja mellan årisar ,både i layout och märke)

Bara hitta var du stänger av lambda korrigeringen kan vara ett helvete på samma hoj ett år senare.

Men snacka med de som håller på Det finns ett antal "Orginalbox spikare" här i Svedala
Kan man spika till orginalboxen i en bänk med sina kammar/komp/volym/rör/insug så att den är optimal slår det vilket "piggyback" system som helst, alla dar i veckan.
Har man Tur har de redan mappat en "sammaåris/modell" förut och då går det lättare, så ring och fråga

och snacket om "standard mappar" och ställa in tändningen och sprut på hojen på gatan ,,,, Varför då?

Det innebär bara att man har den krappigt inställd från början ,:fakta

Finlir på 1-5 hk kan du bara mäta i en bänk , Lr möjligen på en Dragstrip med tidtagning
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det går utmärkt att modda Pc5 eller Pc 3 till att passa annan modell

Det är mestadels kablaget som skiljer , Men det kan även vara olika mjukvara i boxen

Exempelvis så skiljer det på varvtalsupplösningen , En 600 mappas förbi 15000rpm
medans en glidarhoj kanske bara till 7000

Det går heller inte att gifta ihop ignitionmoduler om man har " fel Pc "

Jag har monterat ett flertal Pc5 på äldre busa bland annat

Håller inte med om att Powercommander " lurar " orginal ECU , Det är helt enkelt ett nytt styrsystem som nytjar orginalboxens signaler och förlänger eller kortar öppningstiderna

Det sitter alltså egna drivsteg i Pc5an

Den är dessutom Helt OSLAGBAR vad gäller åtkomligheten i REALTID
Detta är ett absolut måste för att göra en riktig mapp

Flash kitten som finns är jättebra för att just kunna ändra fasta parametrar så som varvstopp , stänga av lambdaregleringen med mera

Men att kunna göra en riktig mappning ...................... NÄÄÄ


Utav denna anledning så brukar jag även montera Pc5 utanpå Räjs ECU just för att dessa inte går att mappa i realtid

Har haft många nöjda kunder som kan skriva under på detta
 
Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Det går utmärkt att modda Pc5 eller Pc 3 till att passa annan modell

Det är mestadels kablaget som skiljer , Men det kan även vara olika mjukvara i boxen

Exempelvis så skiljer det på varvtalsupplösningen , En 600 mappas förbi 15000rpm
medans en glidarhoj kanske bara till 7000

Det går heller inte att gifta ihop ignitionmoduler om man har " fel Pc "

Jag har monterat ett flertal Pc5 på äldre busa bland annat

Håller inte med om att Powercommander " lurar " orginal ECU , Det är helt enkelt ett nytt styrsystem som nytjar orginalboxens signaler och förlänger eller kortar öppningstiderna

Det sitter alltså egna drivsteg i Pc5an

Den är dessutom Helt OSLAGBAR vad gäller åtkomligheten i REALTID
Detta är ett absolut måste för att göra en riktig mapp

Flash kitten som finns är jättebra för att just kunna ändra fasta parametrar så som varvstopp , stänga av lambdaregleringen med mera

Men att kunna göra en riktig mappning ...................... NÄÄÄ

Andersson du verkar ju ändå vara gixxer pro, kan jag köpa en PC5:a från vilken årsmodell eller radfyra som helst eller finns det nån plugg and play?

Min dåliga engelska kanske fattade det fel men i en av länkarna none länkade till förstod jag det som att PC5 till hayabusa 01-07 passar gsxr 1000 k3 rakt av.

Funkar även lamda "boxen" då om man har ett avgassystem som har gängat för lamda?
Inte för att det är värt pengarna men kan vara bra tråd att samla denna info för andra som har behöv av en lamda.

Jag är väldigt intresserad att skaffa PC5 och montera så om du har lust lämnar jag den gärna hos dig för en mappning :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lambdan pluggar man och monterar o2 eliminator ( ett motstånd i sockel )

Du måste ha en Pc5a till en hoj som varvar lika mycket som din

Eventuellt har jag kablage som skulle kunna passa din hoj ( avklippt då jag moddat till Busa )
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Lambdan pluggar man och monterar o2 eliminator ( ett motstånd i sockel )

Du måste ha en Pc5a till en hoj som varvar lika mycket som din

Eventuellt har jag kablage som skulle kunna passa din hoj ( avklippt då jag moddat till Busa )

Okej då pratar vi max varv.

Ska fynda en PC5:a så hör jag av mig :)
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Går det att gifta ihop en ignition modul, som är tänkt till min hoj och anpassad för PC 3, med en PC 5?

Eller rättare sagt hur justerar du tändningen på hojarna du trimmar?

PC5 behöver väl inte ignition modul, det är ett av fördelarna som gör PC5:an mer intressant. Eller är jag helt ute och cyklar?

Letat som fan men hittar inte nån rad4 som varvar 14 0000 rpm som det finns PC5 till :S
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Då ska vi se här vad som var skrivet.

PC5 kopplas endast till de fyra spridarna, precis som PC 3. Till PC5 finns en tilläggs modul som heter "power commander 5 sencondary fuel module" Alltså ingen koppling mot tändningen finns.

Andra sensorer såsom temperatur och lufttryck påverkas inte av powercommandern. Signalen som skickas från ECU är redan avstämd mot temperatur mm., power commandern förlänger/förkortar den signalen med x antal %.

ECU bestämmer alltså insprutningen mot temperatur och andra yttre faktorer, och det är den signalen Power commander jobbar med.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Då ska vi se här vad som var skrivet.

PC5 kopplas endast till de fyra spridarna, precis som PC 3. Till PC5 finns en tilläggs modul som heter "power commander 5 sencondary fuel module" Alltså ingen koppling mot tändningen finns.

Andra sensorer såsom temperatur och lufttryck påverkas inte av powercommandern. Signalen som skickas från ECU är redan avstämd mot temperatur mm., power commandern förlänger/förkortar den signalen med x antal %.

ECU bestämmer alltså insprutningen mot temperatur och andra yttre faktorer, och det är den signalen Power commander jobbar med.

så här hade jag skrivit , Kanske tillför det något ,,,,,,,,,,,,,,


Det är just detta som är det fina , Allt som redan ligger i orginalmappen förändras ju procentuellt

det medför att även den nya spridartiden förändras lika mycket

Låt säga att vi har 10ms i utgångsläge lufttempen vill anrika med 10% detta gör en spridartid på 11ms

I Powercommandern vill man anrika 10% , 10% på 10ms ger ju 11ms men 10% på 11ms ger en ny tid på 12.1ms

Så visst matematiken stämmer:yoparty
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
så här hade jag skrivit , Kanske tillför det något ,,,,,,,,,,,,,,


Det är just detta som är det fina , Allt som redan ligger i orginalmappen förändras ju procentuellt

det medför att även den nya spridartiden förändras lika mycket

Låt säga att vi har 10ms i utgångsläge lufttempen vill anrika med 10% detta gör en spridartid på 11ms

I Powercommandern vill man anrika 10% , 10% på 10ms ger ju 11ms men 10% på 11ms ger en ny tid på 12.1ms

Så visst matematiken stämmer:yoparty

Vilket innebär.... Även om det funkar bra , så finns det en felkälla till ....
sen är det så att allt kan inte PC3-5-> inte förändra ,,, Vill orginal ECU,n ha Lambda ,så måte du "lura" den att tro den har en sond...
Jobbar ECU, emot en Vridmoments tabell (vanlig med Fly by wire system) så får alla Extrasystem problem.
Man skall nog överväga ISF att om man behöver göra stora förändringar:
Progga om Orginal boxen så att den lirar
Eller
Ersätta med ett helt nytt system , typ Mega/microSquirt /Motec /Hestec OSV..

Allt för att minimera problem ...:fakta

Glöm inte ,,Detta är bara ett råd ifrån en annan Stolle som "vet bäst"...:3freak
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Men lasse vad pratar du om nu vadå felkälla

Har du blockat lambdan så har du , Ingen felkälla där

Vridmomentstabeller ..... Vadåååå

Hojsystem har simpla alfa/ n ( trottelstyrt)

Det vill säga förbestämda värden på givet trottelläge / varvtal = helt o inteligent bara fasta värden med viss tryckkompensering

Detta ger väldigt snabb respons med lågt behov utav accpump men extremt noga med lastlägesmappning

Det finns inget behov av att optimera lambda mot varje lastläge helt enkelt för att det inte går att garantera
att man bibehåller lambdavärdet man satt

Detta har främst med bränsletemperatur att göra , Även lufttempen spelar in

Även helt galna faktorer så som temperatur på spjälllägessensorn spelar in

Jaja , Galen jo kanske ,,,, Men skaffa bromsbänk å spendera all ledig tid och kom med motargument som är relevanta



Kom gärna förbi å diskutera live , Kanske löser vi nått kanske inte?:banana
 
Last edited:

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Är det värt att byta från pc3 till pc5 om man ändå ska mappa om hojen
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Det går utmärkt att modda Pc5 eller Pc 3 till att passa annan modell

Det är mestadels kablaget som skiljer , Men det kan även vara olika mjukvara i boxen

Exempelvis så skiljer det på varvtalsupplösningen , En 600 mappas förbi 15000rpm
medans en glidarhoj kanske bara till 7000

Det går heller inte att gifta ihop ignitionmoduler om man har " fel Pc "

Jag har monterat ett flertal Pc5 på äldre busa bland annat

Håller inte med om att Powercommander " lurar " orginal ECU , Det är helt enkelt ett nytt styrsystem som nytjar orginalboxens signaler och förlänger eller kortar öppningstiderna

Det sitter alltså egna drivsteg i Pc5an

Den är dessutom Helt OSLAGBAR vad gäller åtkomligheten i REALTID
Detta är ett absolut måste för att göra en riktig mapp

Flash kitten som finns är jättebra för att just kunna ändra fasta parametrar så som varvstopp , stänga av lambdaregleringen med mera

Men att kunna göra en riktig mappning ...................... NÄÄÄ


Utav denna anledning så brukar jag även montera Pc5 utanpå Räjs ECU just för att dessa inte går att mappa i realtid

Har haft många nöjda kunder som kan skriva under på detta

Tänkte väcka lov o denna tråden igen! Jag e ute efter en pc v till min honda cbr600rr 2008. Undrar lite om priser mm för att fåt monterat samt en bra mapp. Eller om det nu finns färdiga mappar som man kan ladda ner?? Har inte 100 koll på hur det funkar. Har försökt lösa mig till lite. Men det mer avancerade e ju på engelska o min e ingen vidare. Du får gärna pm:a mig lite priser mm om jag skulle lämna in hos er?
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tänkte bara nämna att det går o montera en pcv på Gsx1400:an trots att det inte finns någon framtagen till den modellen.
Har precis gjort detta ,utgick från en pcv från bandit 1250 mod 020-10.
O efter lite fiddlande så har jag fått det o funka kanon, hade lite problem med att trottlevärdet fladdrade mellan 0-12% på tomgång:gnissla vilket gjorde att den gick som en skadskjuten kråka under 3000rpm.
Men efter lite googlande så flyttade jag jordningen av pcv:n från batteriet till systemjordanslutningen på ecu:n o då blev trottle signalen stabil :yoparty.
Nu ska bara Autotune enheten till psv:n inhandlas sen är allt klart :).

/Maveric
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top