Vad är det som kännetecknar en Café racer?

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Har lite funderingar på att bygga en Café racer. Men jag vill ha lite tips på vad som känneteckanr en café racer. Jag har ju lite hum om vad som skall var med, men jag vill att ni öser på med tips och råd. Hojen är en Honda CB 750, från tidigt 80 tal.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Street skrev:
Har lite funderingar på att bygga en Café racer. Men jag vill ha lite tips på vad som känneteckanr en café racer. Jag har ju lite hum om vad som skall var med, men jag vill att ni öser på med tips och råd. Hojen är en Honda CB 750, från tidigt 80 tal.

Hittade det jag sökte.. :tummenupp
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Street skrev:
Har lite funderingar på att bygga en Café racer. Men jag vill ha lite tips på vad som känneteckanr en café racer. Jag har ju lite hum om vad som skall var med, men jag vill att ni öser på med tips och råd. Hojen är en Honda CB 750, från tidigt 80 tal.

Tror att det är dax med en liten ursäkt från min sida,
jag har alltid nästan fått för mig att cafe racer är lite av ett skällsord
för hojjar som ser snyggare ut framför ett cafe än vad de är att köra......
Men idag så sökte jag runt lite och hittade denna sida
http://www.caferace.com/cafepix.html
och titta på denna cb750 http://www.caferace.com/carpy-cafe-in-drive.JPG
och lite mer på denna sida http://www.cb750cafe.com

Och jag tror att en cafe racer kommer att bli mitt nästa projekt,
om jag bara får lite tid över :)
 

MC Doktorn

Guest
Cafe racern uppkom i slutet på 50-talet i England med rocker-kulturen, liknande de svenska skinnknuttarna. Man tog bort onödigt skräp på hojen som inte gjorde den lättare eller snabbare. För att likna en tävlingscykel bytte man till lågt styre, megafoner istället för ljuddämpare, bakåtflyttade fotpinnar och andra detaljer som gjorde mc:n snygg och snabb, men mindre säker och laglig.
hojv.jpg
 

Coola Ola

Guest
enhjuling skrev:
clipon styre och enkelsits TT-dyna.......
Sen kan man fortsätta.....

måste hojen vara naken för att klassas som caféracer? har sett bilder på en del fantasifulla kåpbyggnationer på bilder på engelska caféracers från 60-talet.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
"slurp" läckra bilder på hojar där. :tummenupp
I höst så kommer det att komma en projekttråd.

Lite idéer:
Tidig 80 tals honda.
Clip on.
Tillbakaflyttade fotpinnar.
Enkelsits.
Öppnare avgassystem, megafoner.
Modern instrumentering från Acewell.
 
Last edited:

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Street skrev:
"slurp" läckra bilder på hojar där. :tummenupp
I höst så kommer det att komma en projekttråd.

Lite idéer:
Tidig 80 tals honda.
Clip on.
Tillbaka flyttade fotpinnar.
Enkelsits.
Öppnare avgassystem, megafoner.
Modern instrumentering från Acewell.

Låter ju inte helt fel de... mumsigt, precis i min smak! Lycka till med bygget och många bilder vill vi se!

En honda jag hittade på blocket.se förrut med skön stil:
 

Bifogat

  • Honda CB 750 four 1974.JPG
    Honda CB 750 four 1974.JPG
    50.5 KB · Visningar: 601
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Frågan är dock, vilken hoj är lämpligast att bygga om?

Hojjarna från 80-talet är lite lömska för rätt som det är kan man inte få
delar till dom längre...

Fast om man köper en sådan billig och gör ett bra jobb,
så kanske man kan få igen pengarna man satt in i hojjen vi en ev försäljning?
Hur ser beg. marknaden ut för cafe racers om man jämför med
orginal hojjar? Finns det köpare?
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Honda är en rätt så lämplig hoj att bygga på. Gammla Hondor finns det massor av delar till fortfarande. CB från 70 talet är ju kulthojar och där finns det mycket reprodelar. Likaså till Honda 80 tal. Suzuki är väl också ett märke som det finns relativt mycket delar till.

Visst finns det en marknad för caferacers. Det finns marknad för det mesta.
Men man byggar väl inte för att sälja utan man bygger väl för att man vill ha något som blir som man vill ha det. Dessutom så kan man bygga på ett sånt sätt så att det går att bygga tillbaka till orginal i fall man vill det.
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Coola Ola skrev:
måste hojen vara naken för att klassas som caféracer? har sett bilder på en del fantasifulla kåpbyggnationer på bilder på engelska caféracers från 60-talet.
Nej, med en liten toppkåpa eller en Dunstall-kåpa så klassas de fortfarande som Caféracers. Med helkåpa á lá dåtidens GP-hojar så används ibland begreppet Clubman Racer, bandagshoj.

Som alltid är begreppen flytande och man ser ibland att nakna hojar kallas för Clubman, typ Honda GB500 eller Royal Enfield Clubman.

Ett kul och billigt material att bygga en CR på är en SR500.Här är lite inspirationsbilder jag samlat på mig: http://peter.ekdahl.net/SR500/SR500.htm

En Dunstall Norton 810 hade inte heller suttit fel:
P0000007.JPG
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Wiseguy skrev:
Ducati har lyckats bra med sin kommande caféracer-replica.
Den är riktigt läcker :tummenupp
Triumph har också lyckats bra med sin Thruxton tycker jag. Café-racers är helrätt, skulle jag har plats för en hoj till skulle jag absolut skaffa mig en café-racer för de där svala sommardagarna när man bara vill puttra fram och stanna för en kaffe vid något fik.
 

Bifogat

  • thruxton1.jpg
    thruxton1.jpg
    41.9 KB · Visningar: 279

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
sgtpepper skrev:
Triumph har också lyckats bra med sin Thruxton tycker jag. Café-racers är helrätt, skulle jag har plats för en hoj till skulle jag absolut skaffa mig en café-racer för de där svala sommardagarna när man bara vill puttra fram och stanna för en kaffe vid något fik.

Annars tycker jag att just S3:an är som en caféracer i modern tappning (med lite SF-influenser).
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
TM skrev:
Annars tycker jag att just S3:an är som en caféracer i modern tappning (med lite SF-influenser).
En Café-racer måste (enligt mig) ha clipon-styre och en enda stor rund framlykta, vilket diskvalificerar S3:an :).
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sgtpepper skrev:
En Café-racer måste (enligt mig) ha clipon-styre och en enda stor rund framlykta, vilket diskvalificerar S3:an :).

om den ser ut som en caferäser men har 2 små projektorlysen o ett typ av cross/tyskstyre då? :)
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
ozeo skrev:
om den ser ut som en caferäser men har 2 små projektorlysen o ett typ av cross/tyskstyre då? :)
Då ser den ju per definition (min definition) inte ut som en caféräser! :).

Vad är förresten ett tyskstyre?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sgtpepper skrev:
Då ser den ju per definition (min definition) inte ut som en caféräser! :).

Vad är förresten ett tyskstyre?

ett ännu bredare crosstyre kanske
:va sån dom har på tyskfajtrarna :)

ahh vänta o du ska få se :rolleyes:
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top